mboost-dp1

Remarketed Product = Refurbished Product?

Gå til bund
Gravatar #1 - Ju9or
22. okt. 2009 15:44
Hey

Jeg sidder med min nye bærbare og er ved at bestille Win7. Og da jeg vender bunden i vejret på den for at finde productnumber og serialnumber på den så ser jeg til min undren at der står "Remarketed product" på labelen.

Er et "remarketed" produkt det samme som et "refurbished" produkt?
Please correct if I'm wrong, men et "refurbished" produkt er så vidt jeg ved et produkt der på et tidspunkt allerede HAR været solgt og så er blevet sendt tilbage til producenten hvor det så er blevet bragt tilbage på samme kvalitetsniveau som en ny maskine. Dvs de skifter de dele de nu mener der skal skiftes og så giver de "ny" garanti på det hele som var det en ny maskine...

Enden af det hele er at jeg har købt en "brugt" maskine ved www.cadogmus.dk...

Skal jeg stille mig tilfreds med det? Taget i betragtning af at jeg har givet 23.000,- (+moms!!!) for den så er jeg ikke heeeeelt vildt begejstret for den lille label der siger "Remarketed product"...

Havde jeg så fået den 10% (20% ?) billigere så kunne jeg forstå det, men når jeg giver "ny" pris for en maskine så forventer jeg faktisk også en ny maskine...
Gravatar #2 - vandfarve
22. okt. 2009 15:49
#1 Jeg har selv interesse i emnet og besluttede mig at bruge 2 minutter på Google for at finde et svar. Det første (relevante!) hit kan du læse her:

Newz.dk: Helt lovligt for forretninger at sælge brugte computere som nye

Sjovt... Både at det er 1) lovligt, da jeg forestillede mig, at de havde solgt en vare under falske forudsætninger, og 2) Newz.dk faktisk er i stand til at levere svaret.
Gravatar #3 - vandfarve
22. okt. 2009 15:57
On second thought, så læs lige §42-43 i Købeloven:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/ skrev:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Jeg har stort set intet juridisk kendskab og ingen juridisk erfaring, men ovenstående kan måske godt tolkes til din fordel, hvis du kan argumentere virkelig, virkelig godt for, at et "remarketed" produkt besidder en fejl.

Det vil i så fald kræve en dommer eller en styrelse, der vil se lige så liberalt på lovgivningen, så det er ikke fuldstændigt umuligt, selvom vi nærmer os det. Jeg graver lige lidt mere...

EDIT: Du har vist tabt i denne sag med mindre computeren er helt ny, pga. #52:

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/ skrev:
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Du kan dog altid skrive en pæn, men bestemt mail til sælgeren, at du ikke finder det acceptabelt, at du håber på Deres forståelse, og at De samtidigt bør give dig en mindre erstatning eller rabat ved næste køb, da du føler, at De bryder god markedsføringsskik.
Gravatar #4 - Ju9or
23. okt. 2009 07:47
Jeg syntes jo bare det er noget mærkeligt noget at forlange fuld pris for et produkt som jo i sagens kerne er brugt.

Nu er det jo ikke fordi den har mangler, ridser eller andet. Men det sidder jo alligevel i baghovedet...

Jeg vil sgu ha' prisnedslag :o)
Gravatar #5 - vandfarve
23. okt. 2009 07:50
#4 Det lader desværre ikke til, at Forbrugerrådet er enig med dig eller mig, hvorfor du altid kan prøve at gå uden om dem og skrive direkte til forhandleren.

Ellers har du altid mulighed for at benytte 14 dages-reglen, men det er vel for sent nu, ikke?
Gravatar #7 - hgul
23. okt. 2009 16:15
#3 Når nu vi snakker forbrugerkøb er det en ret god idé at kigge i den afdeling af købeloven der omhandler forbrugerkøb. Dvs., at det er §72-87 der skal bruges i den her sammenhæng.

Det kan du også se under almindelige bestemmelser hvor der i §1a bl.a. står følgende:

Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Gravatar #8 - vandfarve
23. okt. 2009 16:18
#7 Korrekt, men da jeg læste bestemmelserne for forbrugerne i forbrugerloven kom jeg frem til det præcis samme på baggrund af nogle andre regler.

Jeg kunne derfor sagtens have lavet endnu et post, men tænkte, at det ville forvirre FOR meget, så jeg droppede det bare.

Bottomline skulle gerne være, at det bare er ærgerligt.
Gravatar #9 - Clauzii
23. okt. 2009 16:29
#4:
Hvis du ringer til HP og fortæller at du har betalt fuld pris for maskinen, er der nok en chance for at de kan hjælpe dig, HVIS det er HP der har renoveret den.

Jeg tror ihf. ikke det er HPs politik at renoverede maskiner skal koste fuld pris..
Gravatar #10 - Ju9or
25. okt. 2009 11:14
#9:
Det kunne være jeg skulle prøve det... det kunne jo være :o)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
25. okt. 2009 11:51
Nu kan det godt være jeg spørger meget dumt, men hvornår er det blevet konkluderet at "remarketed" = "Refurbished" ?
Når man ser linket i #6 fortæller HP selv, at de kalder deres produkter for refurbished, hvis de er, ja, refurbished..
Hvad remarketed så end betyder ved jeg ikke helt..
Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
25. okt. 2009 12:02
Lagervare der er blevet opdateret?
Gravatar #13 - MiniatureZeus
25. okt. 2009 12:04
Jakob Jakobsen (12) skrev:
Lagervare der er blevet opdateret?

Men står bare under linket i #6, at refurbished også dækker over dette:
"• Overstocks - Items that are returned by the seller to make room for newer product lines."

Personligt har jeg en forstilling om, at det er et produkt som har været sat til salg i f.eks. England, men så har fået skiftet tastatur og powercord og nu bliver solgt i DK.. Gik bare ikke specielt meget mening hvorfor det ville kunne svarer sig..
Gravatar #14 - Ju9or
26. okt. 2009 04:35
#11:
Det er der vist ingen andre end mig der har konkluderet... Men om det er en fejlkonklusion skal jeg ikke kunne sige :(

#13:
Det lyder meget sandsynligt... Den kom nemlig med forkert keyboard-layout. Så måtte vente 1½ måned før de kunne sende det rigtige...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login