mboost-dp1

rep af skærm på thinkpad

Gå til bund
Gravatar #1 - Azuria
29. jun. 2008 19:35
Hejsa
Ville lige høre om der var en HW guru der kunne svare på følgende.
Jeg har et scenarie med 2 stk thinkpads
Thinkpad1 er en T40p med wxga 14.1" skærm(1400x1050), dog har denne et defekt backlight.
Thinkpad2 er en T42 med xga 14.1" skærm(1024x768).

Så til spørgsmålet...
Kan jeg med god samvittighed tage backlightet fra TP2 og sætte i TP1?
Det er jo samme areal der skal oplyses, så burde det ikke være samme model?
Gravatar #2 - donoe
29. jun. 2008 19:41
Jo, det er bestemt muligt - men 14.1" skærmene er generelt vanvittigt svært at skifte ccfl på i forhold til 15" flexview skærmene - men prøv da endelig :P
Og nu er du siker på det er ccfl'en der er defekt, og ikke inverteren?
Gravatar #3 - Azuria
29. jun. 2008 19:45
sorry, skal være mere præcis :)
Jo, går stærkt udfra at det er inverteren..
For den virker nemlig et par sekunder, og hyler så 1sekund afsluttet med sort skærm der så kan lyses op med lygte..

Har ikke haft skildt en TP skærm ad før, men er det som andre skærme med at den bare ligger i bunden under selve skærmen?
Gravatar #4 - rasmusv
29. jun. 2008 19:49
Det kan du sikkert, men min opfattelse er at det på standard noname bærbare er ret svært hvis ikke umuligt at flå backlight fra panel, og det samme gælder sikkert for thinkpad, for alle skærmene kommer vel fra den samme kineserfabrik.
Gravatar #5 - donoe
29. jun. 2008 19:58
Ja og nej: Flere fabrikanter - Idtech, Samsung, Boe-Hydis, TMD - ved nogle er bunden tapet/forseglingen bedre end ved andre. 14" udgaven er bare det sværere fordi man skal fjerne endnu mere uanset fabrikat for at komme til ccfl'en.

#3 Så skal du vel bare have en ny inverter, og ikke en ny ccfl... medmindre der er rødt skær til højre og venstre billede når der er lys, tror jeg ikke det er lysstofrøret der er problemet.
Yes, den ligger i bunden under skærmen - er rimeligt let at skille ad :)
Gravatar #6 - Azuria
29. jun. 2008 20:00
#5 Bum... Nu siger du rødt skær :)
Hvad betyder det hvis det er der?
For den fejl havde jeg lagt hen som værende et knækket kabel..
Gravatar #7 - donoe
29. jun. 2008 20:46
#6 at lysstofrører har udlevet sin levetid... til bærbare er levetiden typisk 10.000-15.000 timer - en del mindre end til desktop-skærme og tv'er. Det vil virke fint med rødt skær i nogle måneder uden at den slukker.
Nogle siger man kan få den til at lade være med at slukke, hvis man kører med laveste lysstyrke lige fra starten (Fn+End) :)
Tvivler på det overhovedet vil virke med et bare halv-knækket kabel :)

Ændring: Det er sådan at det i starten med den røde farve til højre og venstre går væk efter nogle minutters brug.. men efterhånden går der længere og længere tid før det går væk. Til sidst går det ikke væk, og så dør den :P
Gravatar #8 - donoe
29. jun. 2008 21:04
Glemte forresten helt at rørets længde skal være meget nøjagtigt - og at der er forskel selv inden for samme skærmstørrelse på længden. Læs en lille beretning på: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=7720

Ved dog at en der har et firma startede som bruger derinde, og kan fikse det for $150 incl forsendelse frem og tilbage i USA ihvertfald :-/ Men mon ikke der findes nogen på den her side af dammen også ...
Gravatar #9 - Azuria
3. jul. 2008 05:38
#8 Tak for info :)
Kom til at tænke på, du siger det er svært at skifte ccfl'en...
Men hvad med selve lcd displayet?
For jeg kan jo lige så godt flytte det rundt som ccfl'en.
Gravatar #10 - donoe
4. jul. 2008 00:54
#9: Øh jo, men SXGA+ til XGA er da noget af et tab på en måde...
Sålænge du husker at bruge kablet fra XGA-skærmen på T42'eren også (altså lader kabel følge skærm) :)
Det kræver lidt tålmodighed at skifte skærm, men kig evt. lidt i ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/mobiles_pdf/3...

Det sværeste er næsten rammen - men man lærer hurtigt håndelaget.
Gravatar #11 - Azuria
4. jul. 2008 04:13
#9 Ideen var at tage selve LCD displayet ud af rammen og sætte over i en anden ramme med fungerende ccfl.

Men takker mange gange for dit input, vil tage et kig på det i weekenden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login