mboost-dp1

Røde pixels på skærmen

Gå til bund
Gravatar #1 - -xero--
8. aug. 2011 13:28
Har et problem som jeg tror er monitor-relateret, der dukker tilfældige røde pixels op på skærmen. Det er mest når der er noget sort, at det bliver erstattet af rødt. De kan også være blå men det er sjældnere. Nogle der ved hvordan det kan fixes?
Gravatar #2 - terracide
8. aug. 2011 13:31
Det lyder mere som dit grafikort der er ved at give op...
Gravatar #3 - Daniel-Dane
8. aug. 2011 13:38
Hvis det ikke er et varmeproblem, kan du evt. bage dit grafikkort.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
8. aug. 2011 14:07
Daniel-Dane (3) skrev:

Men husk at bruge rigtig smør og en god 70%+ chokolade.. Ellers bliver den sgu for kedelig og trist.. Taler af erfaring :/
Gravatar #5 - Daniel-Dane
8. aug. 2011 14:08
Bager du på mig, Daniel? Hvis vi begge skifter navn til Daniel Daniel Daniel, vil du så indgå i et registreret partnerskab?
Gravatar #6 - Alrekr
8. aug. 2011 17:37
Daniel-Dane (3) skrev:

En SMD-komponent som er gået løs, eller hvad mistænker du?
Gravatar #7 - Daniel-Dane
8. aug. 2011 17:40
Nej.
Gravatar #8 - Alrekr
8. aug. 2011 17:41
Daniel-Dane (7) skrev:
Nej.

Hvorfor skulle det så hjælpe at sætte grafikkortet ind i ovnen?
Gravatar #9 - Daniel-Dane
8. aug. 2011 17:54
Hvis intet andet hjælper, så hjælper en bagning meget ofte. Spørg selv JJ.
Gravatar #10 - kasperd
8. aug. 2011 18:08
Har du to computere så du kan bytte om på skærmene? Det er vigtigt at finde ud af om problemet følger skærmen eller computeren.

Det kan være at hvis du bytter om på skærmene så vil problemet forsvinde, i så fald vil du ikke vide om det var computer eller skærm der var problemet.

Drejer det sig om enkelte pixels eller om større områder? Er fejlene altid samme sted på skærmen. Bevæger de røde pixels sig hvis du trækker et vindue forbi?

Er det en CRT eller en fladskærm?

Hvis du sætter computeren til at levere en forkert opløsning til en fladskærm vil skærmbilledet blive uskarpt. Hvis du gør det vil du måske kunne se om de røde pixels også bliver uskarpe eller om de stadigvæk står skarpt.

Hvis det er en fysisk defekt i selve panelet vil den farvede pixel forblive i nøjagtigt samme fysiske placering på skærmen uanset hvordan du trækker vinduer rundt og ændrer skærmopløsning. Den vil stadigvæk stå skarpt ved en forkert opløsning fordi skaleringen foregår før billedet kommer ud på panelet.

Hvis fejlen følger med når du trækker et vindue rundt på skærmen er det højst sandsynligt en software bug. Det kan f.eks. være en bug i en driver.
Gravatar #11 - Alrekr
8. aug. 2011 18:29
Daniel-Dane (9) skrev:
Hvis intet andet hjælper, så hjælper en bagning meget ofte. Spørg selv JJ.

Og bagningen smelter loddetinnet en lille smule og sørger for, at løse forbindelser (ofte SMD-komponenter) 'afløsnes' :)
Gravatar #12 - Ronson ⅍
8. aug. 2011 18:52
Pixels der blinker i bestemte farveværdier har jeg før været ude for, det var DVI-kablets skyld. Når store farveplamager på fladskærme blinker og viser forkert farve er det ofte HDMI-kablets skyld.

Jeg ville prøve et andet kabel først.
Gravatar #13 - Sirnomalot
8. aug. 2011 21:27
Syntes du skal lave indbagt grafikkort.. det tror jeg vil gå rent ind hos de fleste! nomnomnom
Gravatar #14 - -xero--
11. aug. 2011 15:35
Tak for de seriøse svar, comedy klubben må godt smutte et andet sted hen for min skyld.

Det er en fladskærm fra Samsung, og de pixels der blinker er dynamiske dvs de forsvinder når jeg går ind i andre vinduer, og dukker op andre steder. Men de har tendens til at vise sig bestemte steder, mest mørke områder på skærmen. Problemet forsvinder som regel hvis jeg tænder og slukker skærmen. Vil prøve at sætte den til en anden computer og se om problemet følger med og så tage den derfra :)
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
11. aug. 2011 18:05
#14 du kan altså sagtens bage det.. .
Gravatar #16 - Clauzii
11. aug. 2011 19:01
Nu ved jeg ikke hvor ny skærmen er, men hvis der vitterligt er tale om enkelte pixels og ikke større områder, er det enten kablet eller skærmen.

Et grafikkort fejler normalt i større områder, da det oftest er en hel række pixels der smutter på én gang, hvis en lodning er dårlig.

Hvis det så også bliver for varmt inde i ens PC, samtidigt med at ens grafikkortsblæser evt. støver til eller står af og kølingen dermed mindskes, kan dette være medvirkende til at en lodning smutter.
Gravatar #17 - kasperd
11. aug. 2011 21:57
-xero-- (14) skrev:
de pixels der blinker er dynamiske dvs de forsvinder når jeg går ind i andre vinduer, og dukker op andre steder. Men de har tendens til at vise sig bestemte steder, mest mørke områder på skærmen. Problemet forsvinder som regel hvis jeg tænder og slukker skærmen.
Desværre kan de symptomer du beskriver der ikke udelukke noget som helst. Problemet kan stadig ligge hvor som helst fra driver til skærm. Det lyder mest som et skærmproblem, men det er muligt at det kan være kabel, grafikkort eller driver.
Gravatar #18 - -xero--
15. aug. 2011 01:05
Funny story. Jeg tog skærmkablet ud og satte det i igen - problem solved. Følte mig rimelig techie bagefter.
Gravatar #20 - Bundy
16. aug. 2011 13:19
Jeg vil ikke noget vigtigt, bare lige pointere at Ronson called it.

Hilsen poul
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login