mboost-dp1

Router med mulighed for at tildele statiske IP'er til macadresser

Gå til bund
Gravatar #1 - johanmw
15. nov. 2009 16:53
Så blev det sgu min tur til at bede om hjælp.

Jeg sidder her hos svigermor, der har fået trådløs printer, men vi har ikke mulighed for at tildele printeren en statisk IP vha. dens mac-adresse i routeren. Windows kan ikke finde ud af at routeren bruger DHCP, og derfor kan windows-maskinerne her i huset ikke finde printeren 90% af gangene.

Derfor, vi leder efter en router, der har mulighed for at opsætte statiske IP'er til mac-adresser, men jeg er totalt blank om hvad jeg skal lede efter. Jeg aner ikke hvad det rette term er for det.

I behøver ikke finde en router, bare fortæl mig hvad det hedder, når routeren skal kunne lave statiske ip'er.

PS. har prøvet at overtale dem til at opgradere alle maskinerne til en mac, der i øvrigt sagtens kan finde ud af at printeren flytter adresse - dog uden meget held.
Gravatar #2 - themuss
15. nov. 2009 16:56
Der burde være et web-interface i printeren hvor I kan sætte en fast ip... istedet for at den henter ip fra en dhcp-server.
Gravatar #3 - johanmw
15. nov. 2009 20:58
themuss (2) skrev:
Der burde være et web-interface i printeren hvor I kan sætte en fast ip... istedet for at den henter ip fra en dhcp-server.

Selvfølgelig - tak for tippet musser :)
Gravatar #4 - Bundy
15. nov. 2009 21:01
Haha - NEJ NEJ, løsningen er at købe macs til hele hytten! Kæft en god ide. Godt at de ikke hoppede på den.
Gravatar #5 - johanmw
15. nov. 2009 21:04
Bundy (4) skrev:
Haha - NEJ NEJ, løsningen er at købe macs til hele hytten! Kæft en god ide. Godt at de ikke hoppede på den.

Det er nu mere fordi jeg oplever opsætning af næsten alt dagligdags - hermed ment ting som almindelige dødelige køber ind til deres husstand virker ud af boksen med OS X. Det er selvfølgelig min opfattelse.

Det var nu ment som en joke. Men jeg synes sgu det er rart at jeg ikke skal sidde med en installations-cd fra HP for at få deres printer til at funke på min maskine, som den så alligevel ikke gør fordi næste gang jeg tænder printeren så har den en anden IP og virker ikke i windows. (Vista)

Må dog sige at Ubuntu 9.10 kan finde printeren på samme måde som OS X, uden at skulle installere HP-lort på den.
Gravatar #6 - Bundy
16. nov. 2009 07:47
#5: Det var et flamebait, det var ikke meningen at du skulle svare seriøst, jo ;)

Jeg tror primært fejlen her er, at HP stinker.
Gravatar #7 - johanmw
16. nov. 2009 08:22
Bundy (6) skrev:
#5: Det var et flamebait, det var ikke meningen at du skulle svare seriøst, jo ;)

Jeg tror primært fejlen her er, at HP stinker.

Sandsynligvis - driveren er native i windows 7, men ikke i Vista, og kan ikke finde andre drivere end HP's lortesuite - forpulede lorte ms
Gravatar #8 - XorpiZ
16. nov. 2009 09:38

Jeg tvivler stærkt på, at det er nødvendigt at installere en hel programpakke for at få fat i nogle drivere. HP plejer ikke at lave den slags til deres printere.

At du ikke kan sætte en netværksprinter op uden at skulle have fat i et hjælpeprogram er vel ikke HP's skyld?
Gravatar #9 - zin
16. nov. 2009 09:51
#johanmw,Bundy
Hele dette problem kunne jo være undgået hvis ikke der var indkøbt en så gammel/elendig en router, der ikke kan tildele faste IP'er til MAC's... Det er vel ikke HP's skyld? ;-)

Seriøst, jeg har set rotuere fra pre-2000, der kan det. WTF.
Måske kan du smide noget dd-wrt eller openwrt på routeren. Hvis du kan det, så kan du tildele faste IP'er.
Gravatar #10 - XorpiZ
16. nov. 2009 09:56

Og endnu nemmere ville det være at logge ind på printeren og give den en fast ip, som #2 er inde på.
Gravatar #11 - zin
16. nov. 2009 09:59
#10: Jeg ved ikke hvad der er nemmest; At gøre det via routeren eller printeren. Umiddelbart ville jeg sige routeren, i det tilfælde printeren skulle glemme sin konfiguration eller man lavede en lille omlægning ville man da have routeren til at "styre" det hele.
Men OK, jeg er nu mere til seperering - jeg har en decideret server til at håndtere DHCP (samt andre opgaver) hjemme hos mig. :-)
Gravatar #12 - reefermadness  
16. nov. 2009 10:30
Kan du ikke bare sætte en latterlig høj levetid på IP adresserne der bliver allokeret af DHCP serveren `?
Gravatar #13 - trylleklovn
16. nov. 2009 10:34
Jeg har en HP Photosmart D7460.

På Mac fandt den selv printeren da jeg ville tilføje en ny printer. Efter det har den virket hver gang jeg har skullet printe, med det samme. Også selvom at den skulle have fået defineret en ny IP via DHCP. Den har sågar et fint billede af printeren, så jeg er sikker på at det er den.

På Vista tog det flere forsøg at få Vista til at forstå printerdriveren. Og selvom jeg har defineret en fast IP på printeren, så troede vista konsekvent at printere var væk eller offline når man skulle printe. Den glemte også hvilken IP adresse jeg havde defineret i Vistas config.

Efter jeg har opgraderet til Windows XP kan den i det mindste forstå at printere er online, så længe den er konfigureret til at have en fast IP adresse.

Blot lidt personlig erfaring.
Gravatar #14 - gentox
16. nov. 2009 10:38
Vil gerne anbefale D-link DIR-655, som du kan se en demo af dens web interface her.

Du kan reservere faste IP adresser til hele dit netværk, på den måde er det også lettere at åbne porte til de enkelte enheder senere, da du bare vælger enheden og de porte der skal åbnes.
Gravatar #15 - johanmw
16. nov. 2009 14:57
XorpiZ (8) skrev:

Jeg tvivler stærkt på, at det er nødvendigt at installere en hel programpakke for at få fat i nogle drivere. HP plejer ikke at lave den slags til deres printere.

At du ikke kan sætte en netværksprinter op uden at skulle have fat i et hjælpeprogram er vel ikke HP's skyld?

Om du tror på hvad jeg skriver eller ej, er sgu ligegyldigt. Jeg har forsøgt gang på gang, og HP har KUN en programpakke til printeren, og ikke en driver som jeg kan føde windows med. Det er latterligt.

#alle efter #7
Nu har jeg så sat en fast ip i printerens webinterface. Hvilket gør at det er nemmere for Vista at forstå hvor printeren er, men jeg kan stadig ikke installere en driver udenom deres suite. Det kan dog lade sig gøre i Windows 7, som har driveren native. Denne driver er dog ikke til at opspore på nettet.

Og ja, det er sgu mærkeligt at der ikke er mulighed for at assigne faste IP'er på routeren, det er noget billigt skrammel fra YouSee, eller Sonofon eller sådan noget.
Gravatar #16 - XorpiZ
16. nov. 2009 15:11

Hvad er det for en printer?
Gravatar #17 - Magten
16. nov. 2009 15:32
Generelt synes jeg HP's software til deres printere og andre enheder, er elendige. Om det så er en simpel driver man skal bruge, så er det umuligt at gøre nemt.
Deres kæmpe program suite er også lige til at hænge sig over..

Jeg havde samme problem som #1 da mine forældre fik ny printer, og skiftede router hele tiden i en kort periode..

/brok :)
Gravatar #18 - johanmw
16. nov. 2009 16:31
XorpiZ (16) skrev:

Hvad er det for en printer?

Photosmart C4380 så hut jeg visker
Gravatar #19 - zin
16. nov. 2009 16:34
Umiddelbart vil jeg skyde på at du kan bruge denne pakke. "Basic Drivers" hedder den. :-O
Gravatar #20 - johanmw
17. nov. 2009 11:42
#19 Jeg mener jeg har prøvet den, men nu prøver jeg lige igen.

Det er for langt ude det her.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login