mboost-dp1
Sikker sletning af hardisk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
BjarniM (3) skrev:Tak, men hvor "sikkert" er det?
Det er så sikkert som det kan blive, så længe du har tillid til at programmet overskriver alle områder på disken en gang. Jeg har ikke erfaring, med det nævnte software, men jeg er overbevist om at det er tilfældet.
Når hele harddisken har været overskrevet bare en gang, er der en minimal, nærmest ikke eksisterende teoretisk chance for at kunne genskabe minimale mængder data.
Problemet er, hvis du forsøger med software kun at overskrive enkelte filer. Det vil ikke give et sikkert resultat, da filen kan være lagret som midlertidig fil andre steder på disken, men hvis du laver en komplet overskrivning af hele harddisken, så er det en et 100 % sikker løsning.
fidomuh (5) skrev:Jeg anbefaler dd.
dd vil være et fremragende værktøj, og så kan du være sikker på, at data ikke kan genskabes.
Nej, præcis. Det er også det jeg vil frem til.
Jeg rettede det også til: "er der en minimal, nærmest ikke eksisterende teoretisk chance"
Jeg vil gerne komme med en teknisk forklaring, men det bliver i morgen, når min kollega er tilbage på sin plads.
Jeg rettede det også til: "er der en minimal, nærmest ikke eksisterende teoretisk chance"
Jeg vil gerne komme med en teknisk forklaring, men det bliver i morgen, når min kollega er tilbage på sin plads.
#7 Teorien går på, at man med det rette værktøj kan se hvilken status en sektor har haft før, endda flere skrivninger tilbage.
Dog rent teoretisk.
DBAN har en lille fejl når den wiper.
En disk er udstyret med extra sektorer som bruges hen af vejen når nogen andre bliver defekte.
Disse sletter DBAN ikke, der skal man have fat i noget IBAS.
Men tvivlsomt der er nogen der gider bøvle så meget med en civil disk.
Dog rent teoretisk.
DBAN har en lille fejl når den wiper.
En disk er udstyret med extra sektorer som bruges hen af vejen når nogen andre bliver defekte.
Disse sletter DBAN ikke, der skal man have fat i noget IBAS.
Men tvivlsomt der er nogen der gider bøvle så meget med en civil disk.
Teknikken er almindeligt kendt og har også været diskuteret i flere tråde tidligere.
Det drejer sig om at der efterlades magnetiske spor efter tdiligere data.
De sidste udmeldinger siger at data tætheden på moderne diske er så stor at det ikke er praktisk muligt.
Problemet var reelt for 20 år siden.
Praksis er stadig at diske med meget hemmelige data skal destrueres.
Teknikken er almindeligt kendt og har også været diskuteret i flere tråde tidligere.
Det drejer sig om at der efterlades magnetiske spor efter tdiligere data.
De sidste udmeldinger siger at data tætheden på moderne diske er så stor at det ikke er praktisk muligt.
Problemet var reelt for 20 år siden.
Praksis er stadig at diske med meget hemmelige data skal destrueres.
#9/10
Det sad jeg ogsaa lige og taenkte paa, men idag? Hvor realistisk er det?
Teoretisk set, vil der vaere et magnetisk spor, men realistisk set vil dette magnetiske spor vaere vaek i loebet af meget kort tid efter en overskrivning.
Men ja, havde jeg ikke lige taenkt over da jeg skrev indlaegget :)
Det sad jeg ogsaa lige og taenkte paa, men idag? Hvor realistisk er det?
Teoretisk set, vil der vaere et magnetisk spor, men realistisk set vil dette magnetiske spor vaere vaek i loebet af meget kort tid efter en overskrivning.
Men ja, havde jeg ikke lige taenkt over da jeg skrev indlaegget :)
fidomuh (7) skrev:#4
Please explain.
Hvis jeg overskriver harddisken med 0'er, saa vil du intet kunne genskabe. :)
Undersøgelser har vist, at der er ca 65-70% chance, for at du kan aflæse en bits tidligere tilstand korrekt. Jeg beklager, at jeg ikke kan huske kilden.
Det vil sige, at chancen for at kunne genskabe en sektor på 512 byte, er 0,70^8*512 = 3,32*10^-635.
Det er hvad jeg vil kalde "er der en minimal, nærmest ikke eksisterende teoretisk chance" :)
den var sgu slem (14) skrev:Og selv om du kan aflæse ganske få bits af en sektor, så kan det ikke bruges til noget, da data ligger encoded.
Jeg har hele tiden postuleret at data ikke kan genskabes efter en enkelt overskrivning, og det var det jeg ønskede at illustrere med ovenstående indlæg.
Hvis man kender slettemetoden, kan næsten alt data gendannes.
Teknikken bag rekonstruering af data, der er blevet slettet er, at når et bit skrives, vil området på disken, hvor bittet skrives, ikke vil resultere i en 100% rent '1' eller '0' men nærmere 90% (uden at kende de præcise tal). Så hvis der skrives et '0' på en 90% '1' vil resten være 9% '1' svarende til et '0'. Hvis man skriver et '0' på et bit som har 10% niveau vil resultatet være 1%. Så hvis man ved for eksempel at disken kun er slettet med rene nuller, vil det ikke være noget problem at gendanne dataene, hvis man har udstyret til det. Man kan desuden også beregne sig frem til hvad der var af data før det slettede data blev skrevet. Men det er en længere process, da hele sektoren skal analyseres.
For at være sikker på at ens data ikke kan blive genskabt skal hvert bit motioneres flere gange og sluttes af med flere omgange af tilfældige data.
Teknikken bag rekonstruering af data, der er blevet slettet er, at når et bit skrives, vil området på disken, hvor bittet skrives, ikke vil resultere i en 100% rent '1' eller '0' men nærmere 90% (uden at kende de præcise tal). Så hvis der skrives et '0' på en 90% '1' vil resten være 9% '1' svarende til et '0'. Hvis man skriver et '0' på et bit som har 10% niveau vil resultatet være 1%. Så hvis man ved for eksempel at disken kun er slettet med rene nuller, vil det ikke være noget problem at gendanne dataene, hvis man har udstyret til det. Man kan desuden også beregne sig frem til hvad der var af data før det slettede data blev skrevet. Men det er en længere process, da hele sektoren skal analyseres.
For at være sikker på at ens data ikke kan blive genskabt skal hvert bit motioneres flere gange og sluttes af med flere omgange af tilfældige data.
#16:
Som jeg har beskrevet, så er sandsynligheden for, at der kan genskabes noget brugbart data forsvindende lille.
Selv hvis du med 99% sikkerhed, skulle kunne aflæse den tidligere værdi, så er sandsynligheden for 512 byte korrekt genskabt data, forsvindende lille.
0,99^8*512= 1,32*10^-18
Det er en så lille sandsynlighed, for at kunne genskabe de overskrevne data, at alle vil betragte det som værende umuligt. Derudover, så er det de færeste, der kan nøjes med 512 byte data. Hvis du skulle bruge en MB data, så vil sandsynligheden være: 2,28*10^36613 %
Som jeg har beskrevet, så er sandsynligheden for, at der kan genskabes noget brugbart data forsvindende lille.
Selv hvis du med 99% sikkerhed, skulle kunne aflæse den tidligere værdi, så er sandsynligheden for 512 byte korrekt genskabt data, forsvindende lille.
0,99^8*512= 1,32*10^-18
Det er en så lille sandsynlighed, for at kunne genskabe de overskrevne data, at alle vil betragte det som værende umuligt. Derudover, så er det de færeste, der kan nøjes med 512 byte data. Hvis du skulle bruge en MB data, så vil sandsynligheden være: 2,28*10^36613 %
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.