mboost-dp1

Skærm fejl

Gå til bund
Gravatar #1 - steffanp
20. maj 2008 08:42
Hej.

En dag da jeg sad of surfede (havde lige startet computeren) gik min skærm i sort. Skærm lampen begyndte at blinke, lige som når computeren er slukket. Da jeg genstartede computeren og BIOS beskederne kom frem (du ved, der hvor computeren tæller RAM og dedetkere hardware), var der røde pletter på den sorte baggrund. Da Windows XP begyndte at starte op, var der igen røde pletter på den sorte baggrund. Windows XP opstarten blev hurtigt afbrudt af BSOD, og computeren crashede.

Sådan er det hver gang jeg starter min computer op. Er det grafikkortet der er dødt, eller er det bundkortet?
Gravatar #2 - vandfarve
20. maj 2008 08:48
#1 Hvis du kan nå at notere fejlkoden fra BSOD'en, så ville det være en kæmpe fordel.

Under indstillinger kan man finde (og fjerne fluebenet) i den boks, der får computeren til at genstarte automatisk ved BSOD.

EDIT: Efter 2 minutters søgning fandt jeg det, som jeg mumlede noget om.

#5, Kisbye skrev:
#1 kommer der en blå stop skærm med noget fejl tekst?
Du kan evt deaktivere automatisk genstart ved blå skærm ved at gå i kontrolpanel > system > advanced > start up and recovery > settings > fjern flueben i "Automatically restart"

Hvis der er en blå stop skærm, notere da fejlkoden, evt fejlbeskod og evt driver.

Du kan også kikke i loggen for hints --> kontrol panel > Administrative tools > Event Viewer

Jeg sider på et engelsk OS, men det hedder noget tilsvarende på dansk.

Kilde: http://newz.dk/forum/hardware/min-computer-gaar-ko...
Gravatar #3 - steffanp
20. maj 2008 14:06
Hej og mange tak for dit indlæg.

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, og har prøvet at starte computeren igen. Af en eller anden grund kan den godt starte normalt op nu, så jeg kan ikke give dig fejlbeskeden.
Hver gang jeg åbner et windows vindue som bruger DirectX eller OpgenGL, vil den del af skærmen som indeholde DirectX/OpenGL grafik begynde at "flimre". Det er ikke "fjernsyns flimmer", men nærmere en lang række grafikfejl. Få sekunder efter begynder min skærm at blinke, hvorefter den til sidst går ud, og computeren må genstartes.
Så min computer er altså "allergisk" over for DirectX og OpenGL vinduer.
Gravatar #4 - Dreadnought
20. maj 2008 14:19
Det er med stor sandsynlighed dit grafikkort der overopheder. Prøv at rense din computer for støv. Det kan være noget så simpelt som blæseren på dit grafikkort er stoppet til med støv. Ellers skal du have et nyt.
Gravatar #5 - steffanp
20. maj 2008 14:36
1000 tak for rådet, jeg prøver lige at rense den.
Måske skulle jeg lige nævne, at jeg godt kan starte computeren op i fejlsikker tildstand. Jeg mener heller ikke at grafikkortet er aktivt når fejlsikker tildstand er aktivt.
Gravatar #6 - steffanp
20. maj 2008 14:58
Jeg var nu i stand til at spille "X-Moto (OpgenGL)" i ca. 1 min. Herefter gik min skærm ud i 5 sekunder, hvor efter der kom en BSOD der sagde "At der opstod en fejl i nv4_disp driveren (lur mig om det ikke er min grafikdriver?), da driveren sad fast i en uendelig løkke.". BSOD'en sagde også at der nok ikke var en fejl i driveren, men derimod i hardwaren.

PS. Jeg kørte også et lille program til at overvåge GPU temperaturen, og den kom ikke over 70 grader.
Gravatar #7 - Azuria
20. maj 2008 15:15
#6 Du får også en fejlkode længere nede på skærmen 0x000000fb fx.. Hvad har du der?
Gravatar #8 - steffanp
20. maj 2008 16:44
Jeg har programmeret et lille DirectX program der skull overbelaste GPU'en maksimalt. Dette resulterede i at GPU temperaturen kom op på 97 grader celcius. 30 sekunder ved denne temperatur førte til at samme crash opstod.

#7 fejlkoden er:

STOP: 0x000000EA (0x8882A2F8, 0x89464008, 0xB6753CBC, 0x00000001)
Gravatar #9 - vandfarve
20. maj 2008 17:59
#8 Jeg kan ikke få nogle resultater på den fejlkode, så jeg holder derfor mine penge på Dreadnought.

Din GPU'er dør givetvis på grund af varmeproblemer, så få renset kabinettet og kortet, og så skulle det virke. En som dig skal nok ikke have fortalt, hvordan man gør, men for en sikkerheds skyld vil jeg lige nævne, at det skal være med trykluft, og at man skal være meeeeget forsigtig mht. ikke at ødelægge alle ens faner m.m.
Gravatar #10 - Dreadnought
20. maj 2008 18:57
Husk lige at lægge mærke til om blæseren overhovedet kører rundt efter at du har renset den.
Gravatar #11 - steffanp
21. maj 2008 15:16
Tak for instruktionerne. Jeg har nu fjernet alt synligt støv ved hjælp af trykluft. Problemet er der stadig, og GPU'en bliver nu 96 grader før den går død.
Det ville være rart hvis det var grafikkortet der var dødt, da jeg længe har tænkt på at få et nyt. Men hvis det er strømforsyningen eller bundkortet der er problemer med, er der jo ingen grund til at købe nyt kort.

blæseren køre.
Gravatar #12 - freesoft
21. maj 2008 15:38
Google finder da dette på den fejl kode:
http://support.microsoft.com/kb/314215

http://support.microsoft.com/kb/293078

Køre du med den nyeste driver?
Gravatar #13 - Dreadnought
21. maj 2008 15:40
Strømforsyningen eller bundkortet kan ikke være årsagen til at dit grafikkort bliver for varm. Elektronik kan tage permanent skade af bare ved at have det en smule for varmt i en længere periode. (En effekt kendt som Avalanche-effekten.) Så hvis du jagter en undskyldning for at skifte det ud, har du det nu.
Gravatar #14 - steffanp
21. maj 2008 15:55
Tak for alle de mange gode svar.
Jeg bruger den nyeste driver. Ifølge microsofts hjemmeside som du henviste til, er det nok grafikkortet der er død. Tak for hjælpen

Ok, ja så må jeg nok skaffe et nyt kort. Håber bare ikke at resten af computeren har taget skade af det halv-ødelagte grafikkort.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login