mboost-dp1

Skærm - TN panel så slemt?

Gå til bund
Gravatar #1 - Mirk
10. mar. 2009 23:54
Jeg er ved at overveje at få en ny skærm. Og jeg har et rimeligt godt øje på et par stykker,
BenQ E2400HD
Samsung SyncMaster 2443BW
ASUS VW246H
(alle TN, 24", full hd, mellem 1600-2000kr)

Men når man læser om dem, er det negative altid, at de har en dårlig view angle, eller bleeder?, er det så slemt igen? kan det variere meget mellem producenterne eller pris?.

Jeg har læst nogle sige, at selvom de sidder lige overfor skærmen, så kan de nærmest ikke se hvad der er ude i hjønet af skærmen uden at flytte hovedet?? : P. haha.

Jeg skal ikke bruge skærmen til noget kritisk arbejde. Men jeg vil da stadig gerne have god billede kvalitet. spil, billeder, videoer.
Gravatar #2 - Niklas H
11. mar. 2009 07:52
Jeg kører TN-panel. Jeg har en Samsung Syncmaster 226BW - fantastisk skærm. Oplever slet ikke det du siger overhovedet.

Et TN-panel har stadig et godt billede. Der hvor det ikke er tilstrækkeligt, er hvis man skal lave masser af grafisk arbejde. Der viser den ikke farverne så godt som den skal, og et eventuelt billede kan komme til at se meget anderledes ud hvis det så bliver flyttet over på en anden skærm, hvis det er lavet på et TN-panel.

Mener at have læst noget om at TN-paneler kun har 6 subpixels (?) med farver, hvor et S-PVA(?) har 8 subpixels og derved kan gengive farverne meget bedre.
Gravatar #3 - stevns
12. mar. 2009 07:33
#2 Tak
Jeg var lige med på en kigger, da jeg meget snart køber en Samsung SyncMaster 2343BW, som også har TN panel.

1# Kig evt. på Samsung SyncMaster 2343BW, den er godt nok lige 1" mindre, men det er en højere opløsning, hvilket jeg synes er langt vigtigere. Og så har den det de kalder for MagicRotation & Pivot (Du kan roter den 90 grader, hvis du har brug for 9:16 format). Ellers er det hvist de samme specs. : ) Du kan finde den til 1550 hvis du vil ha den med DVI, og 1200 hvis du kun vil ha den med VGA : )
Gravatar #4 - Mirk
12. mar. 2009 12:48
Nilks (2) skrev:
Jeg kører TN-panel. Jeg har en Samsung Syncmaster 226BW - fantastisk skærm. Oplever slet ikke det du siger overhovedet.

Et TN-panel har stadig et godt billede. Der hvor det ikke er tilstrækkeligt, er hvis man skal lave masser af grafisk arbejde. Der viser den ikke farverne så godt som den skal, og et eventuelt billede kan komme til at se meget anderledes ud hvis det så bliver flyttet over på en anden skærm, hvis det er lavet på et TN-panel.

Mener at have læst noget om at TN-paneler kun har 6 subpixels (?) med farver, hvor et S-PVA(?) har 8 subpixels og derved kan gengive farverne meget bedre.

Okay så det er ikke så galt igen.
Var lige en tur forbi Wiki og ja det er rigtig med de subpixels http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN

Jeg gad godt at få en skærm med en anden teknologi end TN, men så skal jeg vidst også hoste op med langt flere penge :/.

stevns (3) skrev:
#2 Tak
Jeg var lige med på en kigger, da jeg meget snart køber en Samsung SyncMaster 2343BW, som også har TN panel.

1# Kig evt. på Samsung SyncMaster 2343BW, den er godt nok lige 1" mindre, men det er en højere opløsning, hvilket jeg synes er langt vigtigere. Og så har den det de kalder for MagicRotation & Pivot (Du kan roter den 90 grader, hvis du har brug for 9:16 format). Ellers er det hvist de samme specs. : ) Du kan finde den til 1550 hvis du vil ha den med DVI, og 1200 hvis du kun vil ha den med VGA : )

Okay, ja den har jeg også haft kigget på, bedre pris, og stadig appceptabel størrelse. går jeg længere ned i tommer ville min nuværende 19" 4:3 næsten være større.

Hvornår er meget snart, at du køber den skærm ? ; ). så kan du lige være ginnie pig, og give mig noget feedback om den 2343BW.
Gravatar #5 - engfeh
12. mar. 2009 15:02
Lige et godt råd: TN paneler bør IKKE bruges når de står på højkant (med backlight langs siden). Det er pisseirriterende at se på.
Gravatar #6 - stevns
13. mar. 2009 07:09
Mirk (4) skrev:
Hvornår er meget snart, at du køber den skærm ? ; ). så kan du lige være ginnie pig, og give mig noget feedback om den 2343BW.

Hmm, kommer an på om min bror skal hjem fra skole i jylland næsten fredag, eller om han bliver der over. Så kan han tage den med, og så spare jeg fragt :P Og skal også lige ha folk til at betale de penge de skylder, så skal lige spille bred. :D

Mirk (4) skrev:
går jeg længere ned i tommer ville min nuværende 19" 4:3 næsten være større.

Hmm, ja altså den er kun lige lidt højere, hvis man kigger på pixel, ved ikke med cm. Men til gengæld meget meget bredere : ) Gætter på den kører 1248 x 1024.
Gravatar #7 - Borg[One]
15. mar. 2009 16:16
Jeg har en Samsung 215TW-skærm til privatforbrug, og for de uindviede, sidder der en S-PVA panel i skærmen.
På mit arbejde er jeg blevet udstyret med Samsung 2443BW-skærm, og skal jeg nu være helt helt ærlig, så ville jeg idag spare de penge der er at spare ved at købe TN-panel, og iøvrigt hellere have de 24" kontra mine egne 21".

Medmindre du er grafikere, og bruger meget tid på at have de helt korrekt farver, tror jeg ikke du vil kunne se forskel på S-PVA og TN, hverken i opdateringdstid (TN er betydelig hurtigere end S-PVA), eller i farvemætningen (S-PVA har flere farver end TN).
Gravatar #8 - Mirk
15. mar. 2009 23:25
Borg[One skrev:
(7)]Jeg har en Samsung 215TW-skærm til privatforbrug, og for de uindviede, sidder der en S-PVA panel i skærmen.
På mit arbejde er jeg blevet udstyret med Samsung 2443BW-skærm, og skal jeg nu være helt helt ærlig, så ville jeg idag spare de penge der er at spare ved at købe TN-panel, og iøvrigt hellere have de 24" kontra mine egne 21".

Medmindre du er grafikere, og bruger meget tid på at have de helt korrekt farver, tror jeg ikke du vil kunne se forskel på S-PVA og TN, hverken i opdateringdstid (TN er betydelig hurtigere end S-PVA), eller i farvemætningen (S-PVA har flere farver end TN).

Okay, så er jeg helt overbevist :) *thumbs up*.
Også helt sikker på nu, at det skal være 2443BW. Har læst stortset alt det information om den man kan finde på nettet, inklusiv kinesiske sider(tak til google translate), og de eneste reele klager var, at nogle få havde eletrisk støj fra strømforsyningen.

Et mere alm 16:10 computer format passer også bedre til mig end 2343BWérens 16:9, tror jeg.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login