mboost-dp1
SMS gateway
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hardware: Cinterion MC35i (Evt. en Moxa seriel til ethernet converter hvis du skal bruge det på en virtuel maskine.)
Software: Kommer an på hvordan du skal interface med modemmet (fx email?). Men du kan via Cinterion modemmet sende SMS'er via cli vh.a. en terminal. (Hyper Terminal osv.)
Aftale/Abbonement: Alm. mobil abb. Evt. med fri SMS.
Software: Kommer an på hvordan du skal interface med modemmet (fx email?). Men du kan via Cinterion modemmet sende SMS'er via cli vh.a. en terminal. (Hyper Terminal osv.)
Aftale/Abbonement: Alm. mobil abb. Evt. med fri SMS.
Nu skal jeg passe på hvad jeg blander mig med ...
Men min Huwaei-something USB-modem havde noget software inkluderet - det kunne sende/modtage SMS-beskeder?..
Det fungerer (næsten) native i Linux, skulle kun lave en lille config ændring, men mon ikke man kan finde det stykke software kode som sender/modtager SMS'erne?
...
Hmm, nu bliver jeg selv helt nysgerrig, ser om jeg kan skaffe sådan et USB-modem, og et taletids simkort :)
- men ved ikke om du kan bruge min ide til noget?
Men min Huwaei-something USB-modem havde noget software inkluderet - det kunne sende/modtage SMS-beskeder?..
Det fungerer (næsten) native i Linux, skulle kun lave en lille config ændring, men mon ikke man kan finde det stykke software kode som sender/modtager SMS'erne?
...
Hmm, nu bliver jeg selv helt nysgerrig, ser om jeg kan skaffe sådan et USB-modem, og et taletids simkort :)
- men ved ikke om du kan bruge min ide til noget?
(Kan ikke edite, den gemmer det ikke?)
Den der Cinteron-dims, kunne den evt blive sat sammen med en WRT54G som har en seriel port på?
Den der Cinteron-dims, kunne den evt blive sat sammen med en WRT54G som har en seriel port på?
#4 Den har alm. RS232 seriel port så hvis din WRT54G også har det så så vil den kunne snakke med den ja. Men du skal jo så lave noget software der kan forbinde via terminal og sende AT kommandoer til den for at sende SMS'en. Og dette vil kun virke fra routeren med mindre du selv skriver noget software der kan komunikeres med over netværket.
Med Moxa'en får du en virtuel seriel port på din PC som du kan forbinde til med hyper terminal og sende AT kommandoer til. Denne virtuelle COM port er så forbundet via Ethernet til Moxa enhedens com port.
Er ikke helt med på om det er det ene eller det andet du skal bruge.
Med Moxa'en får du en virtuel seriel port på din PC som du kan forbinde til med hyper terminal og sende AT kommandoer til. Denne virtuelle COM port er så forbundet via Ethernet til Moxa enhedens com port.
Er ikke helt med på om det er det ene eller det andet du skal bruge.
Hvis softwaren kan køre på Linux, så skulle der være en chance for at få det til at virke. Opgaven er jo simpel nok til at man skulle synes at hardwaren på sådan en router er tilstrækkelig, med mindre det er totalt bloatware.Thoroughbreed (4) skrev:Den der Cinteron-dims, kunne den evt blive sat sammen med en WRT54G som har en seriel port på?
Spørgsmålet er så bare om enheden har et problem med alt det der skrives på consolen ved opstart. Jeg har ladet mig fortælle at der er en sekundær serielport på routeren, men at den ikke umiddelbart kan bruges.
Ang. mobilabonnement, så vil jeg nok passe lidt på. Det kan muligvis have ændret sig, men da jeg var i branchen så måtte man ikke bruge den slags udstyr til masseudsendelse af SMS. Typisk skal man have et industri abonnement hvor man køber et vist antal smser (fx. 1.000.000). Dette står typisk i abonnementsbetingelserne. Du kan ende med at dit IMEI nummer bliver bannet ved udbyderen.
Det kræver en dertil indrettet driver på PCen. Hvilke OS lever de den driver til? Hvis protokollen der bruges til at sende den serielle trafik over IP er dokumenteret, så kunne man sikkert nemt implementere serversiden af det til at køre på en WRT54G. Så ville man kunne bruge WRT54G som om den var en Moxa med samme driver.Atom (5) skrev:Med Moxa'en får du en virtuel seriel port på din PC
Hvis ikke man er specifikt interesseret i at bruge Moxa driveren, kunne man også selv lave sin egen protokol til at køre mellem PC og WRT54G. Så slipper man også for at skulle lægge en driver på sin PC.
Spørgsmålet er hvor beskederne kommer fra i første omgang, og hvilken protokol man helst vil bruge til at sende dem til sin WRT54G. Jeg vurderer at der er 60% chance for at rackbox helst vil bruge SMTP til det.
Uanset hvilken løsning man vælger skal man være opmærksom på sikkerheden. Man skal jo helst ikke åbne op for at hele internettet kan koble sig op på routerens eksterne IP adresse og bruge den til at sende SMS beskeder. Det kan hurtigt blive dyrt.
Så længe man betaler for det og kun sender til modtagere, der er indforstået med det, så kan jeg ikke se hvorfor teleselskabet skulle have noget imod det.<3Thinkpads (7) skrev:da jeg var i branchen så man ikke bruge den slags udstyr til masse udsendelse af SMS.
Rent teknisk er det selvfølgelig spild af mobilnettets kapacitet, at bruge sådan en enhed fra en router der har en kablet internetopkobling. Det ville være bedre at sende beskederne over Internettet til centralen, det vil nok også være mere pålideligt. Men det kræver selvfølgelig en helt anden slags abonnement.
Der er drivere til det meste. BSD, Linux, HPUX,, MacOS, Win CE, Windows XP/Vista/7, Windows 2000/3/8
Men eneste grund til jeg nævner Moxa er at jeg er vant til at arbejde med deres udstyr og det er holdbart, både hardware og software mæssigt. Der findes sikkert billigere/bedre alternativer til op's scenarie.
Men eneste grund til jeg nævner Moxa er at jeg er vant til at arbejde med deres udstyr og det er holdbart, både hardware og software mæssigt. Der findes sikkert billigere/bedre alternativer til op's scenarie.
kasperd (8) skrev:Så længe man betaler for det og kun sender til modtagere, der er indforstået med det, så kan jeg ikke se hvorfor teleselskabet skulle have noget imod det.<3Thinkpads (7) skrev:da jeg var i branchen så man ikke bruge den slags udstyr til masse udsendelse af SMS.
Rent teknisk er det selvfølgelig spild af mobilnettets kapacitet, at bruge sådan en enhed fra en router der har en kablet internetopkobling. Det ville være bedre at sende beskederne over Internettet til centralen, det vil nok også være mere pålideligt. Men det kræver selvfølgelig en helt anden slags abonnement.
Vi er enige. Men teleselskaberne ser anderledes på det, i hvert fald vil jeg undersøge det inden at jeg går igang. Penge tjenes hvor penge kan tjenes. De har maskineri som tjekker dette og er normalt ganske hurtige til at finde det. Som minimum ville jeg have en aftale med selskabet om at dette er i orden, inden at jeg begyndte at sende numre. Jeg ville bare give en heads-up inden du gik i gang med et stort projekt :)
Lige for at følge lidt op, min idé i #3 - er den ubrugelig?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.