mboost-dp1

Sodavand + tastatur = problem

Gå til bund
Gravatar #1 - Coney
5. jan. 2009 09:00
Ja jeg er så den heldige ejer af ét styk dyr bærbar computer, nu komplet med sodavand i tastaturet ( don't ask:/ ).

Skidtet virker fint nok... Intet andet blev skadet og det eneste problem er nu at mine taster er irriterende meget klistrede... Desuden føles de som om de er ved at falde af når man klikker på dem:(

Er der nogen der har et sindsygt godt råd til hvad man lige gør for at udbedre skaden? Lige bortset fra at investere i et nyt tastatur da det først sker hvis det gamle kradser helt af...

Jeg kan ikke være den eneste der har siddet i den situation:)
Gravatar #2 - Jonasee
5. jan. 2009 09:09
Du kunne prøve at tage tastaturet ud og skylle det, men varmt vand under en vandhane.
Gravatar #3 - ramzon
5. jan. 2009 09:26
Kommer klart anpå hvilken bærbar du ligger inde med.. ikke alle kan det.
Gravatar #4 - Coney
5. jan. 2009 09:32
Det er en notebook M1719... Jeg skal angiveligt selv rense blæseren og cpukøleren ifølge vejledningen der fulgte med så tror da også garantien dækker hvis jeg skulle åbne den... umiddelbart ser det dog ikke ud til at tastaturet som sådan kan tages ud uden at skilde hele maskinen ad:(
Gravatar #5 - Zombie Steve Jobs
5. jan. 2009 09:46
Hvis du ikke kan få tastaturet op, så køb en maxi size flaske Kontaktspray. Den burde opløse sukkeret og gør intet mod elektronik. Og så er det et vidundermiddel, bare huske at åbne et vindue og holde loret væk fra ild, ellers brænder du op i en små euforisk tilstand.
Gravatar #6 - Coney
5. jan. 2009 09:51
#5 mange tak! Det prøver jeg lige... det er simpelthen bare at øse det ud over skidtet og vente på at det fordamper??
Gravatar #7 - Zombie Steve Jobs
5. jan. 2009 11:19
#6 Det er en spray, men du skal nok have et eller andet sådan at du kan få de opløste sukkerrester tørret op.
Og sørg for at vende den rundt, så det ikke løber længere ind i maskinen.
Gravatar #8 - Coney
5. jan. 2009 11:22
Det kan jo godt gå hen og blive temmelig svært hvis jeg ikke kan få tastaturet ud... men hvis de er opløste kan de vel hældes? Det burde da hjælpe en smule:)
Gravatar #9 - stevns
11. jan. 2009 09:59
Ved godt du har skrevet du ikke gider købe et ny tastatur, men....

Et nyt tastatur til min dell koster 250 kr, tror jeg det er. Og det tager ½ min at skifte det, en lille lem skal åbnes, og så er der 3 skruer der skal løsnes, og et stik der skal tages fra, så er det taget af. Vil det ikke være det letteste? Du skal alligevel ud og bruge penge på sådan en spray, og det vil jo ikke engang være sikkert at du får det hele væk?
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
11. jan. 2009 11:08
Det er meget nemt at rense et sådan tastatur.
Det skal bare tages ud og skylles i lang tid under varmt vand (Vær sikke på at alt sukker er helt væk)

Derefter skyller du det med Ca. 1 liter demineraliseret vand (for at få det meste kalk væk)

Og så skal tastaturet bare bages i en varmluftsovn ved Ca. 50 grader i en halv times tid. Så har du et tastatur der er næsten nyt.

Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
11. jan. 2009 21:03
#10 Problemet er, at det ikke kan pilles ud.
Gravatar #12 - Corholio
11. jan. 2009 21:16

Selvfølgeligt kan tastaturet pilles ud, det er blot et spørgsmål om vilje. (Pille nok skruer ud, rode med kabler etc.)

Jeg har endnu ikke set en producent udvikle en laptop hvor tastaturet er en del af chassis'et.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
11. jan. 2009 23:40
Pas på med kontaktspray!
Megen kontaktspray indeholder olie, og det er ikke rart at have en computer der er fyldt med en kopfuld olie.
Desuden kan det ødelægge gummimembranerne der sidder i visse tastaturer.
Men hvis du kan få en kontaktrens uden olie (Biltema har en) kan du prøve om det hjælper, bare husk at lade computeren tørre godt før du starter den da du ellers vil have et meget dyrt bål.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login