mboost-dp1

Søger lidt hjælp fra en elektronik-nørd

Gå til bund
Gravatar #1 - BlackFalcon
20. feb. 2011 15:35
Hej,

Jeg skal løse en lille opgave for et venne-par. Projektet går ud på at kunne aktivere en elektronisk dør-åbner via en Mac computer.

Dør-åbneren skal have et 8-12V/1A (DC) signal i ca 1 sekund.

Til at løse opgaven har jeg udset mig et USB-styret kit baseret på en K8055. Her vil jeg så bruge en af de digitale udgange, og forstærke denne med via relæ (fx. N4100S) og en DC adapter.

Jeg skal ikke selv skrive softwaren til Mac'en da det skal indgå i et eksisterende program, men jeg har forstået, at det er ret nemt at programmere til K8055-kit'et og programmøren skal jo bare "tænde, vente 1s og slukke".

Kan nogen bekræfte mig i mit valg af komponenter og evt. svare på hvordan jeg indbygger noget overbelastnings-beskyttelse?

På forhånd tak,
Gravatar #2 - BlackFalcon
20. feb. 2011 16:13
Rettelse:
Det er dælme vekselstrøm den skal have.... der er jeg ikke så stærk. What do to?

Kan man få et DC relæ der kan "styre" et AC signal? Og en 12V/1A AC adaptor?
Gravatar #3 - rasmusssen
20. feb. 2011 18:44
Gravatar #4 - Emil Melgaard
20. feb. 2011 20:19
#2:

Hvis du tør gøre forsøget, så vil jeg mene at den også burde kunne virke med DC.
Gravatar #5 - BlackFalcon
20. feb. 2011 20:30
Tak. Det ser ud til at kunne lade sig gøre. Jeg fandt fx. denne AC->AC power supply.
Gravatar #6 - Dreadnought
22. feb. 2011 10:06
Gravatar #7 - BlackFalcon
22. feb. 2011 11:41
Mange tak for dit bidrag. Jeg er som nævnt ikke erfaren udi DC mikset med AC og håber du vil uddybe det lidt, da jeg kun forstår diagrammet delvist.

Du bruger AC-adapteren til at drive relæ'et efter at have ensrettet strømmen med diode, lyt og modstand, right?

Men jeg forstår ikke hvorfor AC-adaptorens ene ben lægges til ground sammen med DC-ground. Jeg kan ikke få AC til at blandes med DC i mit hovede (AC har jo nul, fase og jord)....?
Gravatar #8 - Dreadnought
22. feb. 2011 22:18
Ja, det er korrekt. Dioden og kondensatoren er til for at lave den DC spænding der skal drive relæet. Relæet kunne sådan set godt klare en AC spænding, men så kan du ikke aktivere relæet direkte med controlleren.
Når du ensretter strømmen får du 12 * sqrt(2) henover kondensatoren minus ca 1 volt som er spændingstabet over 1N4148 dioden hvilket giver dig ca 16 volt. Og da relæet rated til 12V har jeg benyttet 120ohms modstanden som en spændingsdeler så der er 12V henover relæet, da relæspolen er på 360ohm.
Da controlleren benytter open-collector som output, kan du drive relæet ved at trække den til 0V, hvilket i praksis er 0,5 til 0,6 volt. Ved nærmere eftertanke, så skal modstanden ved relæet være på 100ohm. ( ( 12 * sqrt(2) ) - 1,5 ) / 12 * 360 - 360 = 104 ohm.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login