mboost-dp1
Solar Flare vs Farraday bur
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
På med sølvpapirshatten! NASA forudser en massiv Solstorm i starten af 2013 (Mayarne var måske kun skæv med et par måneder?)
http://science.slashdot.org/story/10/06/15/0238225...
Det betyder jo i værste fald at vi mister alt vores elektronik. NASA og andre kan dog med 24-48 timer varsel forudsige hvornår det rammer os så der er tid til at gøre NOGET.
Spm. er hvad vi som enkeltpersoner kan gøre.
Jeg har hørt flere sige at man kan bygge et lille farraday bur omkring computeren eller lign. Har brugt godt 30. min på lige at researche om det faktisk virker men har intet kunne finde.
Kan et farraday bur beskytte imod EMP i tilfælde af eksempelvis en atombombe?
Er der hold i at et bur kan beskytte i tilfælde af en solar flare? (det danske ord kender jeg ikke lige).
http://science.slashdot.org/story/10/06/15/0238225...
Det betyder jo i værste fald at vi mister alt vores elektronik. NASA og andre kan dog med 24-48 timer varsel forudsige hvornår det rammer os så der er tid til at gøre NOGET.
Spm. er hvad vi som enkeltpersoner kan gøre.
Jeg har hørt flere sige at man kan bygge et lille farraday bur omkring computeren eller lign. Har brugt godt 30. min på lige at researche om det faktisk virker men har intet kunne finde.
Kan et farraday bur beskytte imod EMP i tilfælde af eksempelvis en atombombe?
Er der hold i at et bur kan beskytte i tilfælde af en solar flare? (det danske ord kender jeg ikke lige).
#2 man må vel gå ud fra at de kan implementere lign. fixes såfremt det er muligt og de ikke allerede har gjort det. Det kan da ikke passe vi igennem 50 år var panisk angst for atom bomben og så ikke sikrede vores elektroniske infrastruktur imod det når det teoretisk set er så simpelt som at fore bygningen med sølvpapir.
Årsagen er den almindeligt 11 årige cyklus solen har, well den var så lige et par år forsinket i denne omgang, og det resulterer normalt enten i en lang stilleperiode (sidste gang resulterede det i den lille istid) eller et kraftigt burst. Sidste gang skete det i 1859, men dengang begrænsede vores elektronik til telegrafkontorer, som brød i brand. (Der var i øvrrigt meget kraftigt nordlys som følge af aktiviteten).
Det primære problem er dog ledninger, som hænger i luften. Disse kan blive ladede og derved ødelægge enheder, som er forbundet til disse. Så hiv stikket ud, det skulle løse det umiddelbare problem. Desværre er det ikke lige alt vi kan hive stikket ud til.
Og så kan man råde folk til at tage forudsigelserne med et gran salt, det er meget svært at forudsige aktiviteten når solaktiviteten er uregelmæssig.
Det primære problem er dog ledninger, som hænger i luften. Disse kan blive ladede og derved ødelægge enheder, som er forbundet til disse. Så hiv stikket ud, det skulle løse det umiddelbare problem. Desværre er det ikke lige alt vi kan hive stikket ud til.
Og så kan man råde folk til at tage forudsigelserne med et gran salt, det er meget svært at forudsige aktiviteten når solaktiviteten er uregelmæssig.
#5 men det kommer vel på et tidspunkt. Vi ved der kommer et burst ved skiftet i cyklussen. Vi ved det er størrer når stilleperioden har være der længe, og vi ved hvad det før har gjort.
Så hvis vi ved så meget, har vi så også sikret os imod det?
Hvis NASA kan sige det med 24-48 timers varsel så kan vi vel gå "dark" i 2 døgn og krybe os sammen med Jagtbøssen og stearin lys.
Så hvis vi ved så meget, har vi så også sikret os imod det?
Hvis NASA kan sige det med 24-48 timers varsel så kan vi vel gå "dark" i 2 døgn og krybe os sammen med Jagtbøssen og stearin lys.
ghostface (1) skrev:På med sølvpapirshatten! NASA forudser en massiv Solstorm i starten af 2013 (Mayarne var måske kun skæv med et par måneder?)
Oh fucking no. Det bliver jo det rene Y2K rerun. Bortset fra at vi denne gang skal høre på alverdens galninge løbe rundt i indianertøj og tilbede solguderne og alt muligt andet lort ... :S
#6 Vi ved allerede nu at solaktiviteten er på vej op igen for vi kan allerede se at aktiviteten stiger, som normalt når en cyklus vender. Og det vil med meget høj sandsynlighed også være øget aktivitet omkring solmaksimum ved 2013.
Men hvor meget solaktivitet der vil være det er umuligt at sige. Det kan være det bare er lidt mere end ved sidste periode, og så sker der næppe noget. Måske en transformer i alaska kortslutter. Måske en satellit går død. I værste fald kan vores nuværende kommunikations og elektricitets infrastruktur blivet skadet i en væsentlig grad, som kan tage måske 5 år at genoprette.
Det er selvfølgelig spændende at følge, men tvivler på det bliver zombie apocalypse lignende tilstande. Jeg har dog lige taget radioamatørcertifikat, og min radio kan godt køre på batteri :P
Men hvor meget solaktivitet der vil være det er umuligt at sige. Det kan være det bare er lidt mere end ved sidste periode, og så sker der næppe noget. Måske en transformer i alaska kortslutter. Måske en satellit går død. I værste fald kan vores nuværende kommunikations og elektricitets infrastruktur blivet skadet i en væsentlig grad, som kan tage måske 5 år at genoprette.
Det er selvfølgelig spændende at følge, men tvivler på det bliver zombie apocalypse lignende tilstande. Jeg har dog lige taget radioamatørcertifikat, og min radio kan godt køre på batteri :P
Nu er et faraday bur jo bare en metalkonstruktion, der ikke tillader radiobølger af en vis højde at komme igennem. Den kan være hullet, som et net i en mikrobølgeovn (så længe hullerne ikke er større end bølgelængden der skal blokeres), hvis man skal kunne se igennem, men det kan også bare være en metalkasse.
Men men, udstrålingen fra et objekt kan godt trænge igennem metalkassen, hvis denne er for tynd i forhold til kraftudstrålingen af objektet. Det kan man regne meget på, men man kan ikke bare lave en metalkasse i en tykkelse af 1mm og så regne med at der er komplet mangel på udefrakommende radiobølger inden i denne.
Men men, udstrålingen fra et objekt kan godt trænge igennem metalkassen, hvis denne er for tynd i forhold til kraftudstrålingen af objektet. Det kan man regne meget på, men man kan ikke bare lave en metalkasse i en tykkelse af 1mm og så regne med at der er komplet mangel på udefrakommende radiobølger inden i denne.
Jeg formoder at de fleste stationære computere allerede er pakket ind i et metalkabinet. Metalkabinettet er vel nok til at beskytte med en lav intensitet af EM stråling.
Strømmen til computeren er beskyttet af strømforsyningen og de kondensatorer den indeholder. Hvis spændingen på strømnettet pludselig stiger, så formoder jeg at strømforsyningen brænder af og at resten af indmaden af computeren overlever. Det plejer at være samme resultat men opnår ved at sætte en 110V strømforsyning til en 230V stikkontakt.
Næh, jeg ville være mere bekymret for de data jeg havde gemt på min USB stick og lignende elektriske enheder som ligger fuldkommen ubeskyttet.
Strømmen til computeren er beskyttet af strømforsyningen og de kondensatorer den indeholder. Hvis spændingen på strømnettet pludselig stiger, så formoder jeg at strømforsyningen brænder af og at resten af indmaden af computeren overlever. Det plejer at være samme resultat men opnår ved at sætte en 110V strømforsyning til en 230V stikkontakt.
Næh, jeg ville være mere bekymret for de data jeg havde gemt på min USB stick og lignende elektriske enheder som ligger fuldkommen ubeskyttet.
ghostface (13) skrev:#12 jeg ville nok være mere bekymret for data opbevaret på magnet basis. Almindelige harddiske, vhs, kasstte bånd, magnetbånd etc.
De må alt andet lige være meget sårbare over for EMP.
Harddiske plejer at sidde i computeren, derfor er jeg ikke bekymrede for dem.
Der skal meget til at slette et VHS bånd, men der kan komme mere sne på dem... Men hvem faen bruger også VHS bånd eller kasettebånd i dag ?
De eneste jeg kender som bruger magnetbånd, er til backup, og sådan en backup er som regel gemt væk i sikkerhed i et brandsikkert skab. Skabet er lavet af metal, hvilket i sig selv skulle beskytte båndene.
Så vidt jeg ved, så er vi faktisk ret sikre hernede på jorden, idet jordens magnetfelt vil afbøje solvindene, så det næsten kun rammer polarområderne - og her opleves som nordlys.
Det der virkelig er i fare, er alt det isenkram vi har hængende i kredsløbi rummet, idet det er ude for jordens magnetfelt og dermed dets beskyttelse - her kan en solstorm være meget ødelæggende.
- Correct me if i'm wrong :)
Det der virkelig er i fare, er alt det isenkram vi har hængende i kredsløbi rummet, idet det er ude for jordens magnetfelt og dermed dets beskyttelse - her kan en solstorm være meget ødelæggende.
- Correct me if i'm wrong :)
Pikkuk (17) skrev:- Correct me if i'm wrong :)
*stikker hånden op i numsen på sin NASA-dukke*
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2010/04jun_swef/ skrev:Smart power grids, GPS navigation, air travel, financial services and emergency radio communications can all be knocked out by intense solar activity. A century-class solar storm ... could cause twenty times more economic damage than Hurricane Katrina.
#17 Nu er problemet jo, at hvis solstormene er kraftige nok, så er jordens magnetfelt ikke kraftigt nok til at holde det væk.
ghostface (1) skrev:Jeg har hørt flere sige at man kan bygge et lille farraday bur omkring computeren eller lign. Har brugt godt 30. min på lige at researche om det faktisk virker men har intet kunne finde.
Du kan sagtens proppe din computer ind i en fuldstændig tæt metalkasse, men problemet bliver tilførsel af strøm og netværksforbindelse.
Det er ligemeget om du har din computer i et farraday bur, hvis du har kabler(antenner) rendende ind i computeren uden ekstra beskyttelse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.