mboost-dp1
Sony Vaio kan ikke tænde efter jeg satte strøm til (!)
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
I går aftes satte jeg strøm til min bærbare, en Sony Vaio VPCSB16FG opgraderet med SSD og fra 4 til 8 GB RAM.
Da jeg satte stikket i gik computeren ud og jeg har ikke kunne tænde den igen - Ikke engang få lys i nogen af dioderne.
Den havde 20% strøm på batteriet da jeg gjorde det og adapteren var sat i stikket. Adapteren havde og har stadig lys i, så går ikke ud fra der er noget galt med den. Stikkontakten er den samme som jeg har brugt siden jeg flyttede ind i juni.
Computeren er købt i Hong Kong i maj 2011, så RMA er ikke muligt.
Jeg har prøvet:
- At tage batteriet ud og sætte strøm til, uden held
- At tage batteriet ud natten over, uden held
- At frakoble de nyligt isatte RAM og SSD
Nogen forslag til løsninger?
Da jeg satte stikket i gik computeren ud og jeg har ikke kunne tænde den igen - Ikke engang få lys i nogen af dioderne.
Den havde 20% strøm på batteriet da jeg gjorde det og adapteren var sat i stikket. Adapteren havde og har stadig lys i, så går ikke ud fra der er noget galt med den. Stikkontakten er den samme som jeg har brugt siden jeg flyttede ind i juni.
Computeren er købt i Hong Kong i maj 2011, så RMA er ikke muligt.
Jeg har prøvet:
- At tage batteriet ud og sætte strøm til, uden held
- At tage batteriet ud natten over, uden held
- At frakoble de nyligt isatte RAM og SSD
Nogen forslag til løsninger?
Det lyder lige umiddelbart som om at den er blevet grundigt svitset sammen. =/
Måske en fejl i PSU'en, der overbelastede nogle komponenter.
Det kunne umiddelbart godt tyde på at, det var noget mere alvorligt siden hele computereb gik ud, idet du satte stikket i.
Men selvom at den er købt i Hong Kong, så har Sony da stadig noget fabriksgaranti, har de ikke?
Altså starte en RMA sag direkte hos Sony burde vel være en mulighed?
Måske en fejl i PSU'en, der overbelastede nogle komponenter.
Det kunne umiddelbart godt tyde på at, det var noget mere alvorligt siden hele computereb gik ud, idet du satte stikket i.
Men selvom at den er købt i Hong Kong, så har Sony da stadig noget fabriksgaranti, har de ikke?
Altså starte en RMA sag direkte hos Sony burde vel være en mulighed?
Det er også hvad jeg frygter.
Jeg mener kun fabriksgarantien er på 1 år, men alle papirer på computeren er i Danmark og jeg bor i UAE. Jeg frygter også de ikke vil fixe den når jeg selv har skiftet RAM og HD i den.
Alligevel har jeg taget kontakt til en lokal Sony forhandler, som jeg afventer svar fra.
Det ville bare være fedest hvis jeg selv kan ordne det.
Jeg mener kun fabriksgarantien er på 1 år, men alle papirer på computeren er i Danmark og jeg bor i UAE. Jeg frygter også de ikke vil fixe den når jeg selv har skiftet RAM og HD i den.
Alligevel har jeg taget kontakt til en lokal Sony forhandler, som jeg afventer svar fra.
Det ville bare være fedest hvis jeg selv kan ordne det.
Det er uden tvivl et longshot (LANGT fra sikkert det virker), men jeg har igennem min tid "fikset" flere bærbare ved det gamle "nul strøm + tænd" trick...
Tag batteri ud, pil strøm fra og hold tænd knappen inde i 30 sek... sæt derefter delene til igen og se om den vil starte...
Version 2 havde en artikel om det på et tidspunkt... sjovt fænomen...
Tag batteri ud, pil strøm fra og hold tænd knappen inde i 30 sek... sæt derefter delene til igen og se om den vil starte...
Version 2 havde en artikel om det på et tidspunkt... sjovt fænomen...
Sidste skridt hvor man prøver at tænde den igen kan ske enten med batteri, eller med strømforsyning eller begge.albani (6) skrev:Tag batteri ud, pil strøm fra og hold tænd knappen inde i 30 sek... sæt derefter delene til igen og se om den vil starte...
Det er tre muligheder. Hvis man vil afprøve alle tre bør man bør man prøve det med at holde knappen inde i 30 sekunder mellem hvert forsøg.
Jeg ville også prøve at måle på strømforsyningen med et voltmeter (uden at have computeren tilsluttet), bare for at se om den giver den normerede spænding. Der skulle gerne stå både på computeren og på strømforsyningen, hvad spændingen bør være.
Kan du være kommet til at bruge en forkert strømforsyning? At bruge den forkerte strømforsyning er en af de måder man kan brænde udstyr af på.
Jeg har prøvet de 3 muligheder. Jeg har ikke brugt en forkert strømforsyning og jeg har intet voltmeter :(
Til gengæld har jeg fået en mail fra Sony om, at de synes jeg skal kontakte et af deres service centre, så det vil jeg prøve i morgen.
Modtager stadig gerne forslag!
Til gengæld har jeg fået en mail fra Sony om, at de synes jeg skal kontakte et af deres service centre, så det vil jeg prøve i morgen.
Modtager stadig gerne forslag!
Det var da en god start at de ikke er fuldstændig afvisende.
Så krydser vi fingre for dig.
De resterende muligheder forudsætter nok alle et voltmeter.
Som kasperd nævner i #8, så ville første skridt være at se om PSU'en spytter den rette spænding ud.
Næste skridt ville være at skille datamaten ad, og se hvor strømmer stopper med at flyde, ved at starte fra plugget og forsætte hen af kredsløbet. Husk at være jordforbundet hvis du skulle begynde på dette, ellers kommer du i hvert fald til at brænde maskinen af.
Derefter kunne man håbe på at det bare er en enkelt komponent, der er røget og er nem / mulig at skifte ud.
Det var da en god start at de ikke er fuldstændig afvisende.
Så krydser vi fingre for dig.
De resterende muligheder forudsætter nok alle et voltmeter.
Som kasperd nævner i #8, så ville første skridt være at se om PSU'en spytter den rette spænding ud.
Næste skridt ville være at skille datamaten ad, og se hvor strømmer stopper med at flyde, ved at starte fra plugget og forsætte hen af kredsløbet. Husk at være jordforbundet hvis du skulle begynde på dette, ellers kommer du i hvert fald til at brænde maskinen af.
Derefter kunne man håbe på at det bare er en enkelt komponent, der er røget og er nem / mulig at skifte ud.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.