mboost-dp1

SSD til macbook pro

Gå til bund
Gravatar #1 - Asger_ss
24. dec. 2010 22:49
Hej
Jeg har en macbook pro 15", jeg har tænkt mig at opgradere den med en SSD. Jeg ved bare ikke hvilken en det skal være.
Derfor vil jeg gerne høre om i har nogle forslag, råd og erfaringer?
Gravatar #2 - Niklas H
24. dec. 2010 23:00
Intel X25. Helt klart!
Gravatar #3 - fidomuh
25. dec. 2010 11:43

Intel X25-M 34nm er super.
Men eh, sidst jeg tjekkede havde OS X ikke Trim support, saa jeg ved ikke rigtigt om jeg vil anbefale det endnu.
Gravatar #4 - Asger_ss
25. dec. 2010 15:49
Tak for de hurtige svar.
Har kigget lidt på X25. overvejer kraftigt X25 - 120 gb.
Den har dog kun 70 mbps skrivehastighed mod de 100 mbps som 160 versionen har, er det værd at ofre 1000 kr ekstra på den når nu jeg kan klare mig med 120 gb?
Er det sikkert at denne passer i en mac? ved ikke om de køre med standart mål?
Ang trim support så er det vel noget der kommer i næste version af osx? Hvis ikke er der så andre diske jeg skal overveje i stedet?
Gravatar #5 - fidomuh
25. dec. 2010 18:30

Trim kan laves udenom OS X, jeg naevner det kun saa du ved at din performance vil falde loebende og at OS X ikke paa staaende fod har nogen maade at haandtere det paa :)
Gravatar #6 - Asger_ss
25. dec. 2010 19:37
Okay er dette preformance tab permanent? Har læst at nogle samsung diske skulle have en form for TRIM funktion indbykket i hardwaren så den virkede uden at os nødvendigvis understøtter det, nogen der kender til disse diske?
Det kan dog godt være at jeg skal slå koldt vand i blodet og vente med at købe ssd indtil Apple Osx understøtter TRIM.
Gravatar #7 - fidomuh
25. dec. 2010 19:38

Performance tabet er indtil du koerer TRIM eller formaterer disken.

Jeg har valgt at vente, men altsaa, kender flere med SSD i en Mac som er rigtig glade for det, saa dunno :)
Gravatar #8 - Asger_ss
28. dec. 2010 22:26
Efter at have læst noget mere omkring ssd og osx, er jeg kommet frem til Sandforce controlleren har så god en garbage collection, at der ikke sker noget væsentligt preformance tab, på et os der ikke understytter TRIM.
Derfor har jeg valgt at finde mig sådan en. Efter en del søgen stod valget mellem Corsair Force Series F120 og OCZ Vertex 2.
Mit valg er faldet på OCZ Vertex 2, og den er nu bestilt.
Gravatar #9 - engfeh
28. dec. 2010 23:15
Et fint valg! Du skal bare være opmærksom på at aggressiv garbage collection give høj write amplification, dvs. mange ekstra skrivninger til disken. Det gør at den nok ikke holder lige så længe som en x25. Jeg tvivler dog på at det når at blive et problem for dig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login