mboost-dp1

Styr computer med tv'ets fjernbetjening

Gå til bund
Gravatar #1 - Emil
20. okt. 2012 15:19
Jeg har et relativt nyt Sony Bravia-fjernsyn, der er koblet til min computers grafikkort med et HDMI-kabel. I mit fjernsyn kan jeg synce med andre HDMI-enheder, således at jeg f.eks. kan styre en Blu-Ray-afspiller fra min tv-fjernbetjening.

Kan det samme lade sig gøre til min pc?

Det kunne jo være lækkert, hvis man lige kunne pause noget video direkte fra fjernbetjeningen.

Mit grafikkort er et Gigabyte GV-R675SL-1GI, med Radeon HD 6750-chipsæt, hvis det skulle gøre en forskel.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [153649913]
20. okt. 2012 15:28
Jeg kan styre min Raspberry Pi med Raspbmc, jeg tror din computer skal understøtte CEC. http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#CEC

Jeg ved ikke om CEC er noget på hardware-level eller software-level.
Gravatar #3 - Emil
20. okt. 2012 15:43
#2 > Hmm, ja, godt spørgsmål. Driver-mæssigt ser det ikke ud til at være understøttet, men måske nogle derude har fundet et lille hack, der gør det muligt.
Gravatar #4 - mfriis
20. okt. 2012 20:50
www.hdmicec.blogspot.com

1: Dit TV skal understøtte det, det tror jeg dit gør
2: Din computer skal understøtte det. Det er straks et større problem.

Men som du kan se så har nogen fået det til at virke
Gravatar #5 - Emil
20. okt. 2012 21:56
#4 > Nu har jeg læst lidt om det, og det lader til, at det kan bruges i Linux, hvis man installerer nogle hjemmebryggede drivere, der tillader det. Så det er blot grafikkortproducenterne, der er nogle dovne sataner.

Men tak for hjælpen.
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. okt. 2012 22:32
Jeg bliver nødt til at bringe det på bane >_<
Men Apple TV? Den Remote virker på andre æble-enheder ...

Glem det - misforstod problemstillingen
Gravatar #8 - Emil
21. okt. 2012 01:38
#7 > Tak. Den fandt jeg også frem til. Men jeg havde nu håbet, at jeg ikke skulle til at punge ud med 500 kr., når moms og told kommer oveni :/
Gravatar #9 - plazm
21. okt. 2012 07:51
Jeg har sådan en pulse-eight hdmi-cec usb ting liggende, den er ca. 2 måneder gammel og købt fordi der på det tidspunkt ikke var ordentlig support for hdmi-cec på raspberry pi, det er der nu - så hvis der kommer et fornuftigt bud så kan jeg overveje ikke at have den liggende til "bedre" tider
Gravatar #10 - Emil
21. okt. 2012 18:51
#9 > Det er nu pænt af dig. Jeg havde egentlig tænkt mig at være stædig her og ikke bare købe den. Men når du nu byder dig til, skal vi så sige 175 kr. + fragt?
Gravatar #11 - plazm
23. okt. 2012 18:07
det lyder som en plan - kan du ikke smide en adresse og så sender jeg med posten så snart der øjner sig en mulighed (en af de kommende dage)
Gravatar #12 - Emil
29. okt. 2012 16:15
plazm (11) skrev:
det lyder som en plan - kan du ikke smide en adresse og så sender jeg med posten så snart der øjner sig en mulighed (en af de kommende dage)

Hey. Har skrevet et par gange i besked-systemet, men den skrev noget om "Ingen token fundet" begge gange, hvorefter jeg prøvede igen. Vil lige høre, om min besked er kommet frem, da jeg ikke har fået noget svar :D
Gravatar #13 - plazm
30. okt. 2012 11:22
Hey - de er lige væltet ind - jeg prøver om jeg kan få den sendt inden jeg tager til Sverige om lidt - ellers så kommer den afsted lørdag når jeg kommer hjem,
Gravatar #14 - Emil
30. okt. 2012 14:35
plazm (13) skrev:
Hey - de er lige væltet ind - jeg prøver om jeg kan få den sendt inden jeg tager til Sverige om lidt - ellers så kommer den afsted lørdag når jeg kommer hjem,

Fint fint. Glæder mig :D

PS: Hvis den fint kan være i en foret konvolut, så må du for min skyld gerne sende den sådan i stedet for som pakke :D
Gravatar #15 - plazm
31. okt. 2012 18:21
#14, jeg blev hentet før forventet - men det kan den sagtens- den fylder ikke meget - lørdag bliver den sendt - har skrevet det i kalenderen så jeg ikke glemmer det.
Gravatar #16 - Emil
31. okt. 2012 20:41
plazm (15) skrev:
#14, jeg blev hentet før forventet - men det kan den sagtens- den fylder ikke meget - lørdag bliver den sendt - har skrevet det i kalenderen så jeg ikke glemmer det.

Super :D
Gravatar #17 - plazm
2. nov. 2012 10:52
Hvis du er heldig har du den i morgen - vi kom hjem en dag tidligere da min makker blev syg. Den er i hvert fald afleveret på posthuset nu.
Gravatar #18 - Emil
2. nov. 2012 20:20
Super. Bare send kontonr. osv. til mig i PM.
Gravatar #19 - plazm
4. nov. 2012 14:46
Er lidt nysgerrig - kom den i går? :)
Gravatar #20 - Ronson ⅍
4. nov. 2012 18:52
Vi er mange der gerne vil vide om den kom i går.
Gravatar #21 - Emil
5. nov. 2012 15:33
Ja, både jeg og den kom. Alt i alt en god dag.

PS: Hvis der er andre, der har lyst til at komme, så hold jer ikke tilbage.
Gravatar #22 - Daniel-Dane
5. nov. 2012 21:14
Jeg kom også.
Gravatar #23 - BetaLyte
5. nov. 2012 21:50
Jeg kommer først, når jeg hører om det virker eller ej!
Gravatar #24 - Emil
6. nov. 2012 13:04
BetaLyte (23) skrev:
Jeg kommer først, når jeg hører om det virker eller ej!

Den virker glimrende. Men jeg kan ikke helt få den til at lade være med at sætte min computer i standby, når jeg slukker for fjernsynet, mens den er inde i XBMC.
Gravatar #25 - plazm
6. nov. 2012 21:57
Det er en konfiguration inde under pulse eight pluginet.
Gravatar #26 - Emil
7. nov. 2012 07:02
plazm (25) skrev:
Det er en konfiguration inde under pulse eight pluginet.

Ja, men af en eller anden grund er jeg så tilpas meget spasser, at jeg ikke kan finde det plugin inde i XBMC. Men jeg må prøve igen, når jeg kommer hjem fra arbejde.
Gravatar #27 - Emil
7. nov. 2012 20:01
Jeg magter stadig ikke at finde stedet, hvor jeg kontrollerer det plugin. Det er lidt frustrerende.
Gravatar #28 - Emil
10. nov. 2012 11:10
Nu fandt jeg endelig funktionen. Den var godt skjult :D
Gravatar #29 - Chewy
10. nov. 2012 16:41
Bare for fremtidige læsere af denne tråd.
Hvor var den gemt af vejen henne?
Gravatar #30 - Emil
10. nov. 2012 20:53
System - Indstillinger - System - Inputenheder - Ydre Enheder

Det er i XBMC 12, som stadig er i beta. Den ligger nok et lidt andet sted i den nuværende stable-udgave, som er version 11.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login