mboost-dp1

surround anlæg

Gå til bund
Gravatar #1 - Bundy
15. mar. 2010 07:54
Jeg kunne egentlig godt tænke mig noget surround i stuen, men jeg er ret clueless - det eneste jeg ved er at jeg ikke gider et af de der standard bilka-surround set.

Jeg skal bruge:

En forstærker, self med HDMI n shizzle
Center
2 front højttalere
sub?
Jeg har 2 små højttalere som jeg går ud fra kan bruges til rear.

og jeg vil gerne holde mig under 8-10k - nogen der har nogen gode forslag?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
15. mar. 2010 08:00
IMO kan du ikke få noget lækkert for 8-10k, så bliver det jo Bilka :(
Regende på det, på et tidspunkt, et Dynaudio + Thule Audio setup, tror det stod i lige under 100k.

Er det ikke sjovere at købe noget lækkert stereo så, det kan du vel for for en 12-15?
Gravatar #3 - Norrah
15. mar. 2010 08:01
Jeg har en receiver jeg egentlig gerne vil af med.

Du skal dog selv købe højtalere..

Skal lige finde ud af hvad den er værd brugt, men vil tro omkring 1500-2000kr..
Gravatar #4 - Bundy
15. mar. 2010 08:04
#2: Jeg tror vores defination af "lækkert" er meget meget MEGET langt fra hinanden - audiofile er defekte, beklager :)

#3: Pris?
Gravatar #5 - Zombie Steve Jobs
15. mar. 2010 08:06
#4 Det er da ikke audiofilt...
Gravatar #6 - Systran
15. mar. 2010 08:09
Jeg ville kigge i Expert. Vi har lige (okay, lige over ½ år siden) købt et Harman Kardon-anlæg til 6k, og jeg kan sige, uden at være den vilde audionørd, at jeg synes, det lyder rigtig godt. Jeg har endnu ikke prøvet at skrue så højt op, at lyden er blevet forringet, og jeg bor alligevel rimelig langt ude på landet uden naboer :)

Tag et kig på denne,

eller denne.
Gravatar #7 - Bundy
15. mar. 2010 08:11
#5: At sige at jeg skal bruge 100k for at få noget ordenligt? Det passer nu fint på min defination.. :)
Gravatar #8 - Metfan
15. mar. 2010 08:18
At drage Thule Audio ind i diskussion er vel pænt audiofilt, når nu manden har sagt hvad han regner med at budgettet ligger på.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge i Hifi-klubben. Mener de har et 5.0 Dali sæt til omkring 5k. Og hvis du samtidig kigger lidt på fx en Denon forstærker burde du kunne få et fint setup for omkring de 10k.
Gravatar #9 - Norrah
15. mar. 2010 08:32
#4 Kan se den på nettet til 2000,- men vil godt sælge den til 1500,-

#6 Nu ved jeg ikke hvad han er på udkig efter, men den der løsning understøtter ikke DTS-HD og andre fancy formater..
For ikke at tale om, at man ikke kan tilslutte en ps3, eller lignende til den. Det er en gloryfied DVD afspiller.

Jeg vil anbefale at du vælger en receiver. Så kan du senere tilslutte lige det du vil.

#8 Dali concept højtalerne er faktisk okay, og Denon kan klart anbefales. En 1906 er endda på tilbud lige her og nu.

*Husk at ligge ca. 1000,- til kabler.
Gravatar #10 - illishar
15. mar. 2010 09:03
Man kan godt få noget godt lyd for 8-10k. Især hvis man kigger sig lidt om og læser en masse anmeldelser. HiFi-klubben er et fint sted at kigge efter kvalitet, men man kan få det billigere (alle) andre steder.
Personligt gjorde jeg det, for et par år siden, at jeg fandt en (Sony) receiver til 2.5k, hvor man fik meget kvalitet for pengene. (Sony er ikke så vellidt i HiFi-kredse.) Og så købte jeg nogle store tykke reol-højtalere (Front + center) fra Klipsh, til ca. 2k per stk. som jeg fandt frem til, efter en del AB-tests. Med ledninger (ca. 500) så er man ca. oppe på de 8-10k.
Subwooferen kan du så købe senere, eller hostle dig til. Lyd-kvalitet i subwoofer er ikke lige så vigtig, som de andre ... *host*. Til gengæld er størrelse vigtig. (Eg. 12" er kun til film og du må ikke vælge for stor sub, hvis du har små højtalere. o.s.v.)

Undgå "flade" højtalere for enhver pris. De er dyre og de bliver pwned af alle "tykke" højtalere, uanset pris. (Prøv selv at sæt dem op i AB-tests.)

PS. Jeg kan lige nævne, at min setup bliver "rated" højere end mange andre *meget* dyrere setups, på trods af "billige" komponenter. Dette skyldes dog sandsynligvis min fysiske opstilling, som der i virkeligheden er langt mere vigtig, end forskellen på (high end) HiFi-enheder. Et 100k setup kan lyde af møj, hvis det ikke er opstillet optimalt.

PPS. En kritisk komponent i setup'et er afspilningen. En CD-afspiller til 300,- fra Bilka, hører ikke til! (Afspillere bliver ofte overset.)
Gravatar #11 - illishar
15. mar. 2010 09:21
PPPS. Alle dele af kæden skal passe til hinanden, i kvalitet. En billig afspiller, som eksemplet fra før, vil ødelægge alt. En ultra-dyr receiver vil ikke blive udnyttet.
Jeg mindes at have set en tommelfingerregel, som der siger følgende om udgiften til setupet:

Den samlede udgift skal ca. være fordelt på følgende vis:

60% højtalere
20% receiver
10% afspiller
10% ledninger

(Det var ihvertfald noget i den retning)
Deraf kan man udlede, at hvis man har købt en receiver til 4k, så skal man ca. have højtalere (ikke inkl. sub) for 12k. og en afspiller til 2k. o.s.v.
Man kan så forsøge at "bryde" med regelen, ved at læse en masse reviews og finde frem til enheder, der er billige i forhold til kvalitet. Men det giver én, en ide til hvor man skal kigge.
Gravatar #12 - Bundy
15. mar. 2010 09:32
Jeg takker for input - Kan tilføje at det primært bliver en ps3 der skal være afspiller.
Gravatar #13 - Homedonkey
15. mar. 2010 09:34
Spørger lidt dumt :)

Men har du tænkt på Logitech Z-5500?

Ved det er PC-højtaler men man kan læse der er mange der bruger sættet til deres hjemmebiograf :)
( og der er mange tilslutnings muligheder, og fx en PS3 og alle mulige andre ting passer bare i )

Men har kun et råd, som jeg selv går efter nu hvor jeg også skal ud og købe anlæg.
tag ud og lyt på det.

Er det i elgiganten skal man tænke over at det er et kæmpe rum højtalerne spiller i og derfor lyder de sjældent godt :( eller højt.
Gravatar #14 - illishar
15. mar. 2010 09:42
PPPPS. Hvis du kommer frem til at du leder efter en afspiller til 2k (jvf. regel) og så så finder en, der både kan spille CD'er og DVD'er. Så skal denne som udgangspunkt koste 4k. Dette kan hurtigt blive dyrt og reviews i denne kategori er derfor vigtige.
PS3'en er en fremragende BR-afspiller, men jeg har ikke hørt at den skulle være imponerende som CD eller DVD-afspiller.
Gravatar #15 - illishar
15. mar. 2010 09:46
Homedonkey (13) skrev:
Men har du tænkt på Logitech Z-5500

Jeg har aldrig hørt Logitech nævnt i forbindelse med HiFi. Men hvis hver højtaler ca. fylder ½ kubikmeter, så er de da værd lige at teste.
Gravatar #16 - Homedonkey
15. mar. 2010 09:49
Det er ikk HIFI hvis du spørger nørderne :)

Men folk roser det virkelig som værende god til film

Men hvad slags musik høre du? :)
Gravatar #17 - illishar
15. mar. 2010 09:56
Homedonkey (16) skrev:
Men hvad slags musik høre du?

Den slags der kommer ud af højtalerne. Seriøst. ;)
Højtalere må godt gi' en lille "farvning", men hvis ens højtalere eks. reklamerer med "god til rock", så skal man holde sig langt væk fra dem. Rap og døds-metal kan være indspillet med lige så høj kvalitet som Mozart. Højtalernes job er at få det frem.

(Og med "lille farvning" menes der den slags, som kun skumle folk kan høre.)
Gravatar #18 - Homedonkey
15. mar. 2010 10:03
Det vil jeg ik give dig ret i :)

der skal meget mindre til at få techno / rap / rock til at lyde godt, ind klassisk :)
( SOM JEG ALDRIG hører :b )

Men for min øre står logitech rigeligt til, og hvis man søger på Youtube, så der mange videoer af hvordan det spiller :)

Gravatar #19 - illishar
15. mar. 2010 10:12
Forskellen på godt indspillet (og afspillet) rap, er at i den gode version, der kan man høre hvornår forsangeren "smiler" og man kan i det hele taget fornemme hans mimik. Seriøst.
Der er en grund til at man siger at godt musik er udtryksfuldt ;)
Gravatar #20 - Homedonkey
15. mar. 2010 10:22
Man skal bare virkelig købe dyre anlæg for at høre sådan noget, min far har nogen studie højtaler fra JVC ( 12 tommer ) og de er rigtig fede at se film med... Men SÅ mange penge har jeg altså ik :)

Så derfor starter jeg et sted

enten Cerwin-vega 28xls ( som jeg nok iik har plads til :( eller råd til forstærkeren til den )

eller Logitech Z-5500 ( som det nok bliver :) )
Gravatar #21 - Dreadnought
15. mar. 2010 10:24
Gravatar #22 - fidomuh
15. mar. 2010 10:45
Som tidligere naevnt, Dali.
Superb kvalitet for faa penge.

Concept hoejtalerne er ikke skidte, men hvis du vil have 'laekker' lyd, skal du op i Ikon serien.
Jeg har ikke selv hoert Lektor endnu, men hoerer kun gode ting om dem, som et mellem-stykke fra Concept til Ikon.
Det er kvali, men uden baanddiskanten.

Et 5.0 system i Lektor loeber op i ~10k.
Surround forstaerkeren kan du uden problemer koebe fra Denon eller NAD.
Onkyo er faldet af paa den ( jeg har selv Onkyo er rigeligt glad for den ), saa hvis du holder dig til under/omkring 5k i pris, saa ville jeg sige Denon.

Jeg ville klart anbfale dig at tage i hifiklubben til lyttetest og saa starte med fx et 3.1 system istedet.
(Benytter jeg pt, da jeg ikke har gidet bore mine baghoejtalere op)

Det vigtigste mht. film og DTS lydspor, er helt klart subwoofer og center.
Surround delen er laekker at have, men naar du gaar fra 7.1 til 3.1, opdager man hvor minimalt det egentligt er, man savner det :)
Gravatar #23 - Homedonkey
15. mar. 2010 11:03
Homedonkey (20) skrev:
min far har nogen studie højtaler fra JVC ( 12 tommer ) og de er rigtig fede at se film med... :)

De jo forresten og fabelagtige til musik :)

hehe bare så i ikke er i tvivl :b
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login