mboost-dp1

Surround forstærker. Hvilken?

Gå til bund
Gravatar #1 - Dreadnought
19. feb. 2010 00:23
Så er det tid til at min kammerat skal have en ny 5.1 (Eller måske 7.1, men ikke et krav.) forstærker.
De umiddelbare krav er:
HDMI
Component
SPDIF Fiber
143W surround + center
285W sub
DTS-HD

Indtil videre har vi fundet frem til SA-BX500EG-K som det billigste løsning. Er det et fornuftigt stykke udstyr til prisen? Eller vil I anbefale en anden?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
19. feb. 2010 00:53
Ikke at jeg ved en diller om surround, men er det ikke lige i underkanten for en surround reciever? Man kan ikke engang få en anstændig stereoforstærker for det beløb :S
Gravatar #3 - Dreadnought
19. feb. 2010 01:20
Jeg er heller ikke stærk i dette område, men den ser da ud til at kunne det hele og har ovenikøbet HDMI-CEC. Det eneste minus er at sub udgangen ikke er forstærket, men det kan klares med en billig bilforstærker på en ATX-forsyning.
Gravatar #4 - XorpiZ
19. feb. 2010 06:39
Så vidt jeg ved, så laver Denon nogle fine receivere til prisen:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/recei... f.eks.
Gravatar #5 - Trentors
19. feb. 2010 06:51
Hvis du vil have en billig OG GOD surround-forstærker bør man selvfølgelig ikke nøjes med at kigge specs.

Sony forstærkere får generelt fremragende anmeldelser fordi man netop får rigtig meget for pengene.

Sony STR-DH800:
3000 kr. og topkarakter hos WhatHifi (anerkendt anmelder). Det er absolut det bedste man kan få til pengene:

Pris:
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=...

Anmeldelse:
http://www.whathifi.com/Review/Sony-STR-DH800/

Specs:
http://www.sony.dk/product/hcs-home-cinema-receive...

Den har alt undtagen OSD. Men selv forstærkere som har OSD har det ikke over HDMI hvis de koster under 10.000 kr. og selv Pioneers topmodeller har det ikke. Grunden er at OSD over HDMI kræver en EKSTRA HDMI encoder ombord.

P.S. : Har selv købt min Sony forstærker (STR-DA2400ES) hos ProShop fordi den IKKE er parallel-importeret og har et års producent garanti - udover de sædvanlige 2 års reklamation.
Gravatar #7 - Trentors
19. feb. 2010 07:10
Ja det er også en udemærket bud men KUN fordi den er på tilbud IMO.

Dog syntes jeg personligt at Denon forstærkere (og Onkyo for den sags skyld) har en tendens til at bruge VOLDSOMT meget strøm.

Pioneer har fikset dette ved at bruge IcePower og da jeg selv skulle købe for snart et år siden fandt jeg ud af at Sony faktisk også har rimelig styr på watt-forbruget. Nu fandt jeg ikke lige de aktuelle tal for disse to forstærkere (de er jo sikkert derude) men det er værd at overveje især hvis de står tændt meget.

RETTELSE:
Sony'en bruger 240 watt og Denon'en bruger 460 watt. Vildt når man tænker på Sony'en faktisk har større output.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [127826910]
19. feb. 2010 08:01
http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR607.html

Denne har jeg :) LÆÆÆKER maskine. så kraftig at varmen fra den ødelagde min BD afspiller ^^
Gravatar #9 - Trentors
19. feb. 2010 09:21
Onkyo har jo kæmpe problemer med varme og strømforbrug. Næsten alle deres nyere forstærkere har en blæser indbygget fordi problemet er så grotesk. Men den bruger også 550 watt hvilket er meget idet den kun har en udgangseffekt på 110 watt (8 ohm).
Gravatar #10 - fidomuh
19. feb. 2010 09:36

Dog syntes jeg personligt at Denon forstærkere (og Onkyo for den sags skyld) har en tendens til at bruge VOLDSOMT meget strøm.

Det goer utroligt mange forstaerkere, logisk nok.
Du ved, watt angivelser er ikke bare en betegnelse for hvor mange pik-slag man skal give den i minuttet.

Pioneer har fikset dette ved at bruge IcePower

Ahem. Go read, please.

og da jeg selv skulle købe for snart et år siden fandt jeg ud af at Sony faktisk også har rimelig styr på watt-forbruget.

Det har Onkyo, Denon, Panasonic, Harman Kardon, etc, etc ogsaa.
Du taenker paa valget af digitale forstaerker enheder vs. analoge, noget som langt de fleste surround forstaerkere idag benytter.
Kvaliteten af disse er MEGET svingende, dog.

Nu fandt jeg ikke lige de aktuelle tal for disse to forstærkere (de er jo sikkert derude) men det er værd at overveje især hvis de står tændt meget.

"Power" er ikke gratis.
Du kan ikek skabe magisk 'woof woof' ud af ingenting.

Der bruges stroem og der er et nominalt minimum som er noedvendig for at traekke en enhed. Din forstaerker kan ikke traekke denne, uden x maengde stroem og langt de fleste kvalitetsforstaerkere, kommer meget taet paa dette.

Onkyo har jo kæmpe problemer med varme og strømforbrug.

Min Onkyo bliver OK varm ( SR805 )

Næsten alle deres nyere forstærkere har en blæser indbygget fordi problemet er så grotesk.

Min har ikke.
Faktisk har INGEN af dem jeg kiggede paa, fra Onkyo, i sin tid, blaesere.

Men den bruger også 550 watt hvilket er meget idet den kun har en udgangseffekt på 110 watt (8 ohm).

550? Lies.
Prove me wrong, men jeg kan meget hurtigt bevise at dette ikke er sandt for, i hvert fald, min Onkyo, min kammerats Onkyo, min kammerats Onkyo roer-forstaerker, eller selv de helt gamle analoge Onkyo forstaerkere.

http://www.us.onkyo.com/model.cfm?m=TX-SR805&c...
btw.

130 watt x 7 kanaler.
Sidste gang jeg testede brugte den noget der ligner 40-50 watt over nominalen, ved fuldt traek paa mine fronte og center hoejtalere.

I 'idle' ( altsaa kun HDMI replikator ) og speakers paa '0', bruger den 35-60 watt.

#Topic

143W surround + center

Hans hoejtalere er 143 watt ?
HVilke hoejtalere skal den traekke?

Det er langt vigtigere at vide, jeg har et saet Dali Ikon 8, som fint kan traekkes med helt ned til 40 watt, omend de anbefaler 200 :)

285W sub

Din sub er forhaabentligt aktiv, saa der er det 100% ligegyldigt om den er 10 watt eller 100.000 watt, den skal bare have et signal fra forstaerkeren, og det kan *ALLE* surround forstaerkere idag :)
Gravatar #11 - Slettet Bruger [127826910]
19. feb. 2010 09:39
Trentors (9) skrev:
Næsten alle deres nyere forstærkere har en blæser indbygget fordi problemet er så grotesk.

Min her ikke. det har min sony BD afspiller tilgengæld. :P det siger vel lidt om hvad der er godt eller skidt ^^

Gravatar #12 - fidomuh
19. feb. 2010 09:48

det har min sony BD afspiller tilgengæld

Det er egentligt lidt skraemmende.
Jeg har en WDTV som kan afspille BD fra ISO, uden nogen problemer. Den er samme stoerrelse som en 'tyk' 3.5" HDD og har INGEN blaeser :D

Min PS3 har en blaeser.. Saa derfor ser jeg sjaeldent BD film :P
Gravatar #13 - Fjolle
19. feb. 2010 10:16
Hvad f.. betyder "dynamic power"?
Gravatar #14 - Trentors
19. feb. 2010 11:03
fidomuh prøv lige at sætte dig bare LIDT ind i tingene istedet for at gå i "defend mode" fordi du sikkert er glad for din Onkyo. "Pik-slag" - det er jo bare lamt at skrive!

"Ahem. Go read, please"?? Igen?

Skal vi ikke lige holde os til fagtermerne? Du mener klasse A og A/B eller klasse D (de behøver jo ikke være digitale). Faktum er at klasse D kan lyde MINDST ligeså godt som A/B og de er langt bedre til at udnytte effekten. En Pioneer topmodel med IcePower bruger nada i forhold til en tilsvarende Onkyo/Denon forstærker og man skal godt nok være temmelig uvidende hvis man syntes den lyder dårlig.

Men Sonys forstærkere ER A/B. Men det jo ikke kun forstærker-delen som bruger meget effekt på Onkyo/Denon. Det er almindeligt kendt at HDMI-konverteringen og CEC bruger temmelig meget power på deres forstærkere.

Hvis en surround-forstærker "mister pusten" fordi den ikke lever op til sin lovede effekt så påpeger WhatHifi det skam. Det gør de ikke med Sony-forstærkeren. Derimod skriver de at det er imponerende styrke for pengene.

---------------------------------

Når Onkyo skriver hvad forstærkeren bruger så er det jo MAKSIMALT men det gælder for alle modeller. Det er stadig et brugbart mål (modsat dit) og alene det faktum at alle ved at Onkyo'er bliver meget varme viser jo et energitab. Ja den brænder nok ikke 550 watt af konstant men det gør Sony'en tilsvarende heller ikke. Men Sony'erne bliver heller ikke varme ved idle (det gør Onkyo) og Pioneer er nærmest kolde. Så maks. effekten siger en del om det generelle forbrug.

En anden som har samme forstærker som din mener den bruger 122 watt UDEN musik (hvilket jo forklarer den bliver varm):
http://www.avforums.com/forums/onkyo-owners-forum/...

Så det kan man ikke bruge til noget. Vi må kigge på hvad den maks trækkker.

---------------------------------

Keyword "i sin tid". Onkyo har tradionelt IKKE haft blæsere men det er VELKENDT i dag at de smider blæsere på de lidt billigere modeller. Folk er rimelig oprørte over det især fordi blæserens placering er ret ineffektiv.

Du har en 805-serie. Vær glad for du ikke ventede på 806:
http://www.hometheaterhifi.com/images/stories/2008...
"Se mor! En blæser!"

Jeg har selv haft Onkyo i mange år og troede klart jeg skulle købe en til. Men de seneste modeller er for ringe IMO.

Gravatar #15 - Trentors
19. feb. 2010 11:15
Jeg "byttede" min til den ny slim version. Den larmer meget lidt og gør det faktisk helt acceptabelt at se blu-ray igen :-)

Der er alt for mange ting med blæsere i dag. Selv vores YouSee HD-boks har en larmende en som dog heldigvis kun kører sjældent.
Gravatar #16 - Dreadnought
19. feb. 2010 11:24
#10 Ja, det er nogle halvstore satelitter han har. Hans gamle Sony (kan ikke huske modellen) surroundsæt er på samlet 1000W. Sub'en er ikke aktiv.
Nuværende sæt: http://www.sony.dk/product/hcs-cinema-surround-kit...
(Bemærk at effekten på sub og baghøjtalere er byttet rundt.)
Gravatar #17 - Slettet Bruger [127826910]
19. feb. 2010 11:38
Trentors (14) skrev:
Derimod skriver de at det er imponerende styrke for pengene.

Hvis jeg køber en bil der kan køre 2 km i sin levetid, og jeg kun giver 1 øre for den, så er den imponerende god for pengene.

u see?
Gravatar #18 - Zombie Steve Jobs
19. feb. 2010 11:55
#17 hvis du nu er ved at forbløde og der er 2 kilometer til nærmeste hospital, så er penge i hvert fald givet godt ud.
Gravatar #19 - XorpiZ
19. feb. 2010 11:57
1 øre for en bil, der kan køre 2 km er nu ret billigt.

Jeg ville være glad, hvis min bil var bare en 1/10 så billig i drift.
Gravatar #20 - Trentors
19. feb. 2010 12:08

Eller hvis du nu gav 0000,1 øre for at få folk til at skrive dine indlæg for dig ville "zzzzzzzzz" også være ret imponerende ;-)

Den koster 3000 kr. Det er ikke engang blandt de billigste forstærkere derude.

Det ville svarer til en bil til 150.000 kr. (ikke billigste men i den billigere ende) og den kan jo så køre 30.000.000 km i sin livstid. Ret godt.

Ja tak! Jeg tager to!
Gravatar #21 - fidomuh
19. feb. 2010 12:13

fidomuh prøv lige at sætte dig bare LIDT ind i tingene istedet for at gå i "defend mode" fordi du sikkert er glad for din Onkyo. "Pik-slag" - det er jo bare lamt at skrive!

Start med at laere elektronik for dummies, saa proever vi bagefter.

Skal vi ikke lige holde os til fagtermerne? Du mener klasse A og A/B eller klasse D (de behøver jo ikke være digitale).

Ved du overhovedet hvordan en hoejtaler virker?
Jeg har aldrig sagt at en digital forstaerker er daarlig, bare at det er det, du taenker paa ifht. stroemforbruget.

Faktum er at klasse D kan lyde MINDST ligeså godt som A/B og de er langt bedre til at udnytte effekten.

Ja og det skyldes typisk at Klasse D bruges til digitale forstaerkere.

En Pioneer topmodel med IcePower bruger nada i forhold til en tilsvarende Onkyo/Denon forstærker og man skal godt nok være temmelig uvidende hvis man syntes den lyder dårlig.

Eh, OK?
Saa du mener ikke min Onkyo forstaerker er en klasse D forstaerker, eller hvad?
Eller er det bare selve HDMI/CEC, etc delene der bruger mindre?

Du ved vel godt at du ikke faar 140 watt ud af 2 watt effekt? :)

Men det jo ikke kun forstærker-delen som bruger meget effekt på Onkyo/Denon. Det er almindeligt kendt at HDMI-konverteringen og CEC bruger temmelig meget power på deres forstærkere.

Ja, og lige praecis dit eksempel var ren loegn, som jeg jo netop har bevist i mit tidligere indlaeg?

Hvis en surround-forstærker "mister pusten" fordi den ikke lever op til sin lovede effekt så påpeger WhatHifi det skam.

Bortset fra hvis det er Sony, eller hvad?

Når Onkyo skriver hvad forstærkeren bruger så er det jo MAKSIMALT men det gælder for alle modeller. Det er stadig et brugbart mål (modsat dit)

Modsat mit voltmeter der siger at du lyver, elelr hvad? :)

og alene det faktum at alle ved at Onkyo'er bliver meget varme viser jo et energitab.

Ja, 40 watt er rimeligt varmt, fyi.

Ja den brænder nok ikke 550 watt af konstant men det gør Sony'en tilsvarende heller ikke.

Men du paastaar at en 140 watts forstaerker bruger 550 watt, saa enten lyver du, eller ogsaa aner du intet om det du siger.

Men Sony'erne bliver heller ikke varme ved idle (det gør Onkyo) og Pioneer er nærmest kolde.

Nej, min er ikke varm i idle.
Den er varm naar den staar og leger HDMI-hub og laver konvertering, etc.

Så maks. effekten siger en del om det generelle forbrug.

Ikke specielt, ifoelge dig.
Det er derimod praecis det jeg siger til dig? :)

En anden som har samme forstærker som din mener den bruger 122 watt UDEN musik (hvilket jo forklarer den bliver varm): http://www.avforums.com/..

Men det goer min ikke, saa dunno.
Som jeg sagde har jeg rent faktisk maalt min, baade med og uden musik.

Så det kan man ikke bruge til noget. Vi må kigge på hvad den maks trækkker.

Og max traekker den vel 2300 watt ud af stikkontakten, medmindre den braender af foerst.

Keyword "i sin tid". Onkyo har tradionelt IKKE haft blæsere men det er VELKENDT i dag at de smider blæsere på de lidt billigere modeller. Folk er rimelig oprørte over det især fordi blæserens placering er ret ineffektiv.

Ja, blaesere sucks, specielt i en digital forstaerker. Det er ikke noedvendigt medmindre man failer grusomt og jeg har skam aldrig sagt at Onkyo var ZOMG THE HAX NICE!, men bare at det du fabler om, ikke passer.

Jeg har selv haft Onkyo i mange år og troede klart jeg skulle købe en til. Men de seneste modeller er for ringe IMO.

Tjoh, der er vel en grund til at jeg ikke har skiftet min, eller min Electrovoice, eller min Harman Kardon.

Mainstream vil have El Cheapo, saa det er hvad alle producenter sigter efter. Der er langt op til kvalitetsudstyr og uanset hvordan du drejer den, saa er Onkyo, Yamaha, Denon ( til dels! ) og Pioneer altsaa primaert mainstream.

Der ER high-end maerker, men det er naeppe det vi kigger paa nu.
Til #0s brug kan Onkyo fint bruges, jeg valgte det fordi jeg fik mest value-for-money her.
Gravatar #22 - Jakob Jakobsen
19. feb. 2010 12:38
fidomuh (21) skrev:
Modsat mit voltmeter der siger at du lyver, elelr hvad? :)

Damn du er sej, jeg kan godtnok ikke finde ud af at måle energiforbrug med et voltmeter.
Gravatar #23 - fidomuh
19. feb. 2010 12:40

Koeb et bedre voltmeter saa :)
Gravatar #24 - XorpiZ
19. feb. 2010 12:41
fidomuh (23) skrev:

Koeb et bedre voltmeter saa :)

Jeg tror han mener, at det hedder et multimeter. Jeg ved det dog ikke. Desuden tror jeg godt alle var med på, hvad du mente :D
Gravatar #25 - fidomuh
19. feb. 2010 12:54

Ah, sorry :D
Der staar faktisk multimeter paa mit, nu hvor jeg kigger..

Har bare altid kaldt det et voltmeter, det fik vi at vide som elektrikere og paa teknisk skole :D
Gravatar #26 - Trentors
19. feb. 2010 13:34
Så starter quote-maridtet. Kan du virkelig ikke få dit budskab igennem uden at gå hver linie igennem? Det er jo ikke at debattere det du gør.

Måske skal DU starte med ikke at være perfid og så prøver vi bagefter. Eksempel efterfølger.

Ja jeg ved godt hvordan højtalere virker! Hvordan fanden i helvede læser du ud fra

"Skal vi ikke lige holde os til fagtermerne? Du mener klasse A og A/B eller klasse D (de behøver jo ikke være digitale)."

at jeg ikke gør det? Du sidder jo bare og finder på ligegyldige bitre spidigheder. Og selvfølgelig kender jeg til energi-omsætningen fra strøm til lyd. Det er jo HELE essensen i det her. Og at komme med dens slags kommentarer er jo bare under bæltestedet og temmelig desparat IMO. Har du overvejet RIGTIGE argumenter og gerne uden at bruge ordet "pik" og komme med latterlige insinueringer?

----------------------------

Ja din Onkyo er selvfølgelig ikke Class D. Den er Class A. Hvor vil du hen med dette? Pioneers topmodeller er Class D. Det ved vi allesammen...forhåbentlig. Hvorfor spørger du - Ved du det virkelig ikke? Eller er det fordi du SKULLE simpelthen smide noget ind imellem alle mine quotes? ;-)

Bl.a. bruger Onkyo's HDMI/CEC dele mere strøm, men resten af elektronikken gør åbenbart også. Du kan påstå at det er fordi ladelytterne er større osv. osv. og har en større oplading. Men det kan sagtens være fordi Sony benytter nogle mere effektive af slagsen eller bruger andre komponenter med lav modstand.

Siger du for resten af producenter lyver i deres watt-angivelse? Hvad har du gang? Enhver kan slå det op og der er endda links til det. Men kald du det bare løgn fordi "du selv måler det anderledes". Skynd dig at skrive til Sony, Onkyo og resten af verden at du og dit voltmeter vil komme dem til undsætning for de har alle taget grusomt fejl. Og skøre mig som troede man skulle kende både ampere og volt for at beregne watt...

Selvfølgelig er det jo godt nok produktets MAKSIMALE wattforbrug men det skriver jeg også I DEN TEKST DU QUOTER. HINT: Kig efter ordet "MAKSIMALE" - det står med stort for at det skal gøre det muligt for quotere at se uden at læse teksten ;-) Og som jeg også skriver - hvis man læser - så er den MAKSIMALE effekt som regel FORHOLDSMÆSSIGT sigende for den reelle effekt omend sidstnævnte altid er mindre. Ved mindre man kan maksbelaste sin forstærker konstant.

----------------------------

Og hvad mener du med? "Bortset fra hvis det er Sony, eller hvad?". Lyver WhatHifi nu også?

Alle tager fejl hva? Mig, producenterne, brugerne på AV-forums, WhatHifi? Er du den eneste i verden som kender sandheden fordi du ud fra dit voltmeter har set sandheden? Det er altså ret imponerende i så fald.

Men jeg er let at imponere. Jeg ved jo næppe hvordan et højtaler eller en forstærker virker og tror at begrebet "pik-slag" i minuttet angiver watt. Til gengæld er du så dygtig at du kan læse ampere ud fra et voltmeter og det er i sandhed stort ;-)

Især din "elektronik for dummies"-kommentar er virkelig guld i denne sammenhæng....
Gravatar #27 - fidomuh
19. feb. 2010 14:04

at jeg ikke gør det?

At du aabenlyst sidder og fortaeller manden at en forstaerker bruger 550 Watt paa at servere en 140 watt kanal.

Og selvfølgelig kender jeg til energi-omsætningen fra strøm til lyd. Det er jo HELE essensen i det her.

Godt saa. KAn vi saa blive enige om at 140 watt er 140 watt er 140 watt?
Og ikke 550watt for en Onkyo og 2 watt for en magisk Pioneer?

Bl.a. bruger Onkyo's HDMI/CEC dele mere strøm, men resten af elektronikken gør åbenbart også.

I never said they didn't.
Det er bare direkte loegn at paastaa de bruger 550 watt.

Men det kan sagtens være fordi Sony benytter nogle mere effektive af slagsen eller bruger andre komponenter med lav modstand.

Det goer de, Onkyo har lavet markedets billigste i sin klasse, det er naturligt at de har slaekket paa kvaliteten rundt omkring.

Siger du for resten af producenter lyver i deres watt-angivelse? Hvad har du gang?

Eh ja, det goer de fleste faktisk, men det var ikke pointen.

Enhver kan slå det op og der er endda links til det. Men kald du det bare løgn fordi "du selv måler det anderledes".

Du paastaar at en Onkyo bruger 122 watt idle, jeg siger at min ikke goer det.
Du paastaar en forstaerker bruger 550 watt paa at servere 140 watt.

WTF Trentors?

Og skøre mig som troede man skulle kende både ampere og volt for at beregne watt...

Det skal jeg ikke engang kende, jeg kigger bare paa selve Watt angivelsen paa mit multimeter :D

Selvfølgelig er det jo godt nok produktets MAKSIMALE wattforbrug men det skriver jeg også I DEN TEKST DU QUOTER. HINT: Kig efter ordet "MAKSIMALE" - det står med stort for at det skal gøre det muligt for quotere at se uden at læse teksten ;-)

Sigh.

Men den bruger også 550 watt hvilket er meget idet den kun har en udgangseffekt på 110 watt (8 ohm).

Undskyld, det var 110 watt.
Men du paastaar her at den bruger 550 watt for at give 110 watt output.

Jeg siger saa at det ikke er tilfaeldet med min forstaerker, som har et ret lavt 'spild' ifht. 400%.
Jeg siger netop at jeg har maalt det selv, for at se hvad der sker.

Og som jeg også skriver - hvis man læser - så er den MAKSIMALE effekt som regel FORHOLDSMÆSSIGT sigende for den reelle effekt omend sidstnævnte altid er mindre. Ved mindre man kan maksbelaste sin forstærker konstant.

Bortset fra naar en forstaerker outputter 110watt og bruger 550? :D

Og hvad mener du med? "Bortset fra hvis det er Sony, eller hvad?". Lyver WhatHifi nu også?

Det var dig der skrev at de favoriserede Sony...?
LAeser du overhovedet hvad du selv skriver?

Men jeg er let at imponere. Jeg ved jo næppe hvordan et højtaler

En hoejtaler.

Især din "elektronik for dummies"-kommentar er virkelig guld i denne sammenhæng....

Det er stadig ikke mig der paastaar at Pioneer skaber watt ud af ingenting.

Du boer nok kigge lidt mere paa hvordan du formulerer dine postulater fremover, i sidste ende er vi nok ret enige, du fremlaegger bare en "ZOMG ONKYO laver 400% spild!!111!1" udlaegning .

Saa for lige at konkludere, saa #0 faar bare lidt ud af det;
Onkyo ( og andre ) har spild-varme i deres produkter. Dette afgiver ogsaa et hoejere forbrug ifht. den reelle output evne ( fx 140 watt output giver 140 watt + spild i forbrug ), i min TX SR805 ligger det paa 35-60 watt ca. Nogen rapporterer hoejere, andre siger at de slet ikke har problemer med varme.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login