mboost-dp1

Telefonkabel

Gå til bund
Gravatar #1 - BOversoe
3. jun. 2010 18:27
Hej
Jeg har bestilt mig noget bredbånd i min nye lejlighed, men der skal trækkes et kabel fra den ene stue, og til den anden, således at det trådløse modem kan stå inde i skabet, ved siden af min HTPC, som skal være på med LAN stik. Derfor vil jeg trække et telefon kabel fra den ene stue til den anden.
Jeg har fundet et sted at købe billigt telefonkabel i metermål, men der er et stort udvalg af stik, hvilke stik er de stik jeg skal bruge for at koble min router osv. på? Så vidt jeg forstår er valget i mellem RJ9 og RJ11.

Desuden omtaler de en tang til at samle stikket til sidst. Men da jeg kun skal sætte 2 stik på er jeg umiddelbart lidt nærig. Kan stikket ikke samles uden den tang?

På forhånd tak =)
Gravatar #2 - Wickedmike
3. jun. 2010 18:30
Stikket skal samles som et RJ45 skal, selvfølgelig ikke wiremæssig.

Så det er vel bare at finde noget der kan trykke hakket på plads, så ledningen sidder fast og har forbindelse til kobberet i enden.
Gravatar #3 - BOversoe
3. jun. 2010 18:32
men er det så RJ9 eller RJ11 stik?
Gravatar #4 - Wickedmike
3. jun. 2010 18:39
Et RJ11 har samme størrelse som et RJ45, RJ9 er lidt mindre (Har kun 4 pins).

Ved fastnettelefoner bruges der normalt RJ9 til RJ9.
Dog kan der bruges RJ11 (Samme stik type som RJ45) i den ene ende, altså RJ11 til RJ9.
Gravatar #5 - MiniatureZeus
3. jun. 2010 18:39
Mht. tang, så kan du med lidt snilde, bruge en bidetang, som du vinkler skævt. Det bliver ikke lige så godt, som med en rigtig tang.

Kan desuden anbefale dig at købe det her sæt fra Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=445...
Det gør det hele lidt nemmere..
Gravatar #6 - XorpiZ
3. jun. 2010 18:43
Wickedmike (4) skrev:
Et RJ11 har samme størrelse som et RJ45, RJ9 er lidt mindre (Har kun 4 pins).

Ved fastnettelefoner bruges der normalt RJ9 til RJ9.
Dog kan der bruges RJ11 (Samme stik type som RJ45) i den ene ende, altså RJ11 til RJ9.

Et RJ11 stik er da mig bekendt mindre end et RJ45 stik - man kan godt proppe et RJ11 stik i et RJ45 hul, men det går ikke den anden vej rundt.

Og så er jeg ret sikker på, at det er RJ11 man bruger til telefoner normalt :)
Gravatar #7 - Qw_freak
3. jun. 2010 18:45
MiniatureZeus (5) skrev:
Mht. tang, så kan du med lidt snilde, bruge en bidetang, som du vinkler skævt. Det bliver ikke lige så godt, som med en rigtig tang.

Kan desuden anbefale dig at købe det her sæt fra Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=445...
Det gør det hele lidt nemmere..

FØJ, aldrig køb værktøj i Harald "Skrald" nyborg, hvis detskal bruges jævnligt
Gravatar #8 - Wickedmike
3. jun. 2010 18:46
#6 Du har ret, beklager.

Når det har samme størrelse som et RJ45 stik på telefonsiden hedder det RJ11-45
Gravatar #9 - MiniatureZeus
3. jun. 2010 18:49
qw_freak (7) skrev:
FØJ, aldrig køb værktøj i Harald "Skrald" nyborg, hvis detskal bruges jævnligt

Købte sådan et sæt (mit er dog blåt) for to-tre år siden, og har brugt det i hvert fald brugt afisoleringstangen over 100 gange og kabeltangen 30-40 gange.. og det virker endnu..
Gravatar #10 - XorpiZ
3. jun. 2010 19:46
Wickedmike (8) skrev:
#6 Du har ret, beklager.

Når det har samme størrelse som et RJ45 stik på telefonsiden hedder det RJ11-45

Props for at indrømme det. Det er sgu et sjældent syn på disse breddegrader (nettet, altså). :D

On-topic, så forstår jeg ikke, hvorfor man gider bøvle med at lave kabler selv, når de ikke koster noget som helst, stort set. :)
Gravatar #11 - MiniatureZeus
3. jun. 2010 20:23
XorpiZ (10) skrev:
On-topic, så forstår jeg ikke, hvorfor man gider bøvle med at lave kabler selv, når de ikke koster noget som helst, stort set. :)

Hvis man skal trække 17 meter kabel, men kun kan få en rulle på enten 15 eller 20 meter ; )
Gravatar #12 - XorpiZ
3. jun. 2010 20:47

Så køber man de 20 meter og ruller resten sammen :p

Jeg har stadig mareridt om da vi skulle samle netkabler tilbage på 1. skoleforløb :/
Gravatar #13 - TheAvatar
3. jun. 2010 20:48
#10 Der er også stor forskel på, om man skal lave et hul på 4-5mm eller 16mm (RJ45 dog).
De steder jeg selv har lavet kabler, er det udelukkende pga det er det pænere at trække kabel uden stik
Gravatar #14 - TheAvatar
3. jun. 2010 20:49
#molive
Og jeg vil næsten fraråde, at lave det uden en tang, men mon ikke du kender en, som du lige kan låne en gang af?
En elektriker, IT-gut og lignende har næsten helt sikkert sådan en tang du lige kan låne til at klipse de to stik på
Gravatar #15 - Qw_freak
3. jun. 2010 21:00
ellers besøg en lokal elektriker og spørg ham om han vil bytte 2mins tangsex med en bajer! :)
Gravatar #16 - XorpiZ
3. jun. 2010 21:23
TheAvatar (13) skrev:
#10 Der er også stor forskel på, om man skal lave et hul på 4-5mm eller 16mm (RJ45 dog).
De steder jeg selv har lavet kabler, er det udelukkende pga det er det pænere at trække kabel uden stik

True - det er en god pointe. :)
Gravatar #17 - BOversoe
4. jun. 2010 09:39
som #13 siger så er det netop fordi det er langt pænere, hvis jeg laver det på denne måde. Hvis tangen må til, så må tangen til, og det må jeg leve med... jeg takker i hvert fald for hjælpen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login