mboost-dp1

ThinkPad aflades langsomt, sidder i dock

Gå til bund
Gravatar #1 - Mnc
15. jun. 2011 06:23
Hey folkens?

Nu er det min tur til at give folk en griner - måske?

Jeg sidder ved en ThinkPad T500, som sidder i dock med AC tilsluttet 24/7?
Batteriet aflades langsomt - 1% tager en uge eller to?

Jeg ved ikke hvorfor, eller hvordan jeg får den til at lade op igen. Jeg har ikke prøvet om det bare er fordi den sidder i dock?

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde nogle indstillinger i softwaren, der synes at indikere "skal leve af AC, fuck batteriet"?

PAS?
Gravatar #2 - zacho
15. jun. 2011 06:35
Thinkpads strømstyring har en funktion de på dansk kalder "Batterivedligeholdelse", her kan man indstille nogle indstillinger hvis maskinen altid er tilsluttet AC. Blandt andet kan man opsætte nogle opladningsgrænser, som godt kunne lyde lidt hen af det du snakker om (uden jeg lige er sikker). Men det kunne du da kigge på.
Gravatar #3 - Mnc
15. jun. 2011 06:39
Well, nu har jeg prøvet at ændre væk fra 'altid opladt', apply, ændre tilbage.
Så må vi se om der sker noget. :)

Så skulle den gerne lade hver gang batteriet kommer under 96%, og pt ligger den da på 32%. :P
Gravatar #4 - Slettet Bruger [1584756669]
15. jun. 2011 11:01
Har haft samme problem med en bruger, når den sad i dock med wifi tændt blev den afladt.

Vi løste det med en ny ( samme størrelse og kapacitet ) strømforsyning og smed den gamle ud.

Det var iøvrit en T510
Gravatar #5 - kasperd
15. jun. 2011 11:17
Jeg havde et lignende problem med min Dell. Det viste sig at være en feature.

http://newz.dk/forum/hardware/any-sufficiently-adv...

Måske har Thinkpads en tilsvarende feature.
Gravatar #6 - Mnc
15. jun. 2011 11:53
Ja, jeg husker godt din tråd. :)

Men jeg har ikke lige været forbi BIOS'en siden i morges, og jeg kunne ikke huske hvordan jeg sku finde frem til din tråd. :P

Jeg har med vilje slået wifi fra, da jeg ikke gad se "SE MIG, jeg har fundet et trådløst netværk til dig". Det trådløse kan alligevel ikke følge med hullet i væggen.
Men værd at overveje, at prøve en ny adapter. Havde jeg slet ikke tænkt over /facepalm
Gravatar #7 - Chewy
15. jun. 2011 17:55
Sidder transformeren direkte i stikkontakten, eller kører den via en fordelerboks hvor der også sidder andre enheder tilsluttet?
Er der lys i de medfølgende lamper på transformer/ved stikket til opladeren/hvorend der er lys i dit setup som normalt indikere at der er strøm til fornævnte transformer?
Gravatar #8 - Mnc
16. jun. 2011 06:56
Den sad i en forlængerledning med 5-6 stik, og har nu prøvet at sætte den i væggen (kabelbakken) - den ku' sgu række. :D

Der er ingen pærer at finde på adapteren, men batteri-ikon og stik-ikon bagpå skærmen lyser som de skal.

30% :|

Edit:
Undersiden af maskinen beder om 20V 3,25A/4,5A, og adapteren siger 20V 4,5A. Så den burde kunne levere juice.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [1584756669]
16. jun. 2011 07:16
Ikke hvis den er defekt
Gravatar #10 - kasperd
16. jun. 2011 07:17
Mnc (8) skrev:
Undersiden af maskinen beder om 20V 3,25A/4,5A, og adapteren siger 20V 4,5A.
Kan computeren fortælle dig hvad spændingen faktisk er, når den er under belastning?

Det er forholdsvist nemt at måle strømforsyningens spænding når der ikke er belastning på, og den vil sikkert vise sig at være lidt over de 20V. Men det er noget sværere at komme til at smide et voltmeter på når den sidder i computeren, og det er interessant hvor langt den falder.
Gravatar #11 - Mnc
16. jun. 2011 07:42
Gravatar #12 - kasperd
16. jun. 2011 16:02
Mnc (11) skrev:
http://peecee.dk/uploads/062011/stroemstyring.JPG
Hvad jeg lige kan finde.
Indstillingerne ser rimelige ud (omend de 95% lyder lidt højt sat). Den siger også at batteriet er ved at blive opladet (man kan godt komme i tvivl om korrektheden af den oplysning). Til gengæld siger den intet om hvor lang tid det vil tage før den er færdig med at oplade.

Det er helt normalt at der ikke stor hvor lang tid opladningen vil tage lige med det samme. Der går som regel et par minutter før det kan forudsiges, hvor lang tid opladningen vil tage. Men hvis der ikke er dukket noget op efter maskinen har siddet til opladning i et kvarters tid, så er der noget galt.

Det ser ikke ud som om der er noget galt med indstillingerne. Det vil sige, at de to oplagte muligheder er derefter at der enten er noget galt med den software du fandt de oplysninger i, eller også er der noget galt med hardwaren.

Hvor gammel er computeren? Der står batteriet kun har været ladet op 15 gange. Der står også at batteriet ikke fejler noget (jeg ved ikke hvor pålidelig sådan en oplysning er).
Gravatar #13 - Mnc
17. jun. 2011 07:29
kasperd (12) skrev:
Men hvis der ikke er dukket noget op efter maskinen har siddet til opladning i et kvarters tid, så er der noget galt.
Den har siddet til opladning i månedsvis. :D

kasperd (12) skrev:
Hvor gammel er computeren? Der står batteriet kun har været ladet op 15 gange.

P:\>systeminfo
Oprindelig installationsdato: 12-11-2009, 11:52:02

Jeg vil forsøge at huske, at tage den ud af docken når jeg går hjem til weekend, og se om den vil lade op udenom docken.
Jeg ved ikke hvorfor den skulle lade bedre ved ikke at sidde i dock, men jeg tænkte at jeg ville give dét en chance som det første. Om ikke andet, så er det bare endnu en ting man kan notere sig før man tager den endelige beslutning.

Jeg har alligevel et par uger før den løber tør for strøm, så kan vel lige så godt presse citronen. :D

Så kan jeg kigge efter ny adapter på mandag, og nyt batteri hvis adapter ikke gør en forskel.
Gravatar #14 - Mnc
20. jun. 2011 07:29
Well, hev den ud af docken i fredags, og smed strømkablet direkte i maskinen. Nu er den opladt - 100% as we speak.
Hmmm
Gravatar #15 - Slettet Bruger [1584756669]
20. jun. 2011 09:53
Fik du prøvet en anden PSU ?
Gravatar #16 - kasperd
20. jun. 2011 10:01
Mnc (14) skrev:
Well, hev den ud af docken i fredags, og smed strømkablet direkte i maskinen. Nu er den opladt - 100% as we speak.
Lyder som om docken havde noget med problemet at gøre. Gad vide om problemet vender tilbage, hvis den sættes i docken igen. (Det er ikke nødvendigvis dockens skyld. Det kan være fejlen var et andet sted, men den effekt docken brugte gjorde udslaget).
Gravatar #17 - Mnc
20. jun. 2011 10:43
Nope, prøvede ikke anden adapter.

Eneste jeg gjorde var at hive maskinen ud af docken og sætte adapteren direkte i maskinen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login