mboost-dp1

Tips/råd om køling af grafikkort og vandkøling generelt

Gå til bund
Gravatar #1 - BlackFalcon
5. sep. 2010 23:26
Jeg søger råd/tips fra nogen som har erfaring med at køle grafik-kort, specifikt et HD5870. Og også fra nogen der har erfaring med vandkøling generelt.

Kort fortalt bliver mit kort lidt for varmt når jeg presser kortet i spil, fx. i Starcraft 2. Når kortet når over ca. 82°C begynder problemerne og har oplevet at forskellige spil crasher pga af det. Normal-temperaturen i Windows er ca 66°C. Jeg bruger i øvrigt ATI Tray Tools til at logge temperaturen.

Jeg vil gerne investere i noget bedre køling og ser umiddelbart to muligheder:
1) Skifte kortets køler ud med en bedre (fx. denne)
2) Skifte til vandkøling (måske lidt overkill, men giver jo også støj-reducering, hvilket jeg gerne vil)

Jeg har et standard kabinet (noname, medium size) med god plads i. Der er pt. monteret en 120mm og en 80mm blæser foruden PSU blæseren, og der er (relativ) god luft-gennemstrømning.

Har nogen læsere på newz.dk erfaringer med forslag 1?

Er der nogen der vil uddele af deres erfaring med vandkøling - hvilke komponenter/dele er gode/dårlige, indvendig/udvendig reservoir, slange-diameter, væske-valg osv. Kan det betale sig at køle RAM og chipset? Min tanke var at holde mig til CPU, harddisk og grafikkort. Vil I anbefale at købe et kit (fx. dette) eller særskildte dele? Og hvilket sted ville I købe fra?

På forhånd tak for svar :)
Gravatar #2 - Woller
6. sep. 2010 05:53
BlackFalcon (1) skrev:

Har nogen læsere på newz.dk erfaringer med forslag 1?

Har ikke lige noget erfaring med lige netop den køler, men kan fortælle at denne fra samme producent sænkede temperaturen med ~40 grader under load på et 4770 så tror roligt du kan investere i den du linker til :)
Gravatar #3 - BlackFalcon
6. sep. 2010 18:04
#2: Tak for svar

Jeg har valgt at bestile en ny køler (forslag 1). Fandt den til ca. 440 kr inkl. forsendelse hos BJ Trading. Cooler-kit skulle have ca. 560 kr.

Hvis nogen gerne vil uddele af deres erfaring om vand-køling er jeg stadig lydhør. :)
Gravatar #4 - BlackFalcon
14. sep. 2010 01:08
I dag har jeg monteret køleren. Jeg er meget tilfreds. Her er lidt tal:

Std. køler:
Windows 7 idle: >1000 RPM/66°C
Starcraft 2 (1920x1200, medium settings*): >1500 RPM/75-85°C

Med køleren fra Accellero:
Windows 7 idle: 500 RPM/54°C
Windows 7 idle (fan override til 100%): 1700 RPM/44°C
Starcraft 2 (1920x1200, medium settings*): 700 RPM/63°C

I alle tilfælde er køleren (blæserne) lydløse i forhold til andre komponenter i min pc - den kan slet ikke høres. Det er en sindsyg forbedring fra standard køleren, både støj og køling. :-P

*) Settings er sat til medium af hensyn til at mindske lag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login