mboost-dp1

Underlige lyde fra HDD

Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
20. maj 2008 07:22
Ud af den blå luft er min harddisk i den stationære begyndt at sige meget underlige lyde, nærmest på grænsen til det skræmmende. De kommer hovedsageligt, når man loader nye programmer, og delvist når man loader nye sider i IE. Med andre ord må de komme, når man efterspørger data fra disken.

Af mangel af bedre vil jeg beskrive lydene som "skratte"-lyde og ikke de søde og uskyldige "tik tik"-lyde, som man er vant til. Af logiske årsager har jeg ikke haft lyst til at undersøge problemet nærmere, og derfor spørger jeg nu jer om hjælp.

Det drejer sig om en 9 måneder gammel WD Caviar RE-harddisk på 250GB med modelnummeret WD2500YS.

Er der nogen, som enten kan af- eller bekræfte, at min harddisk er ved at stå af? Hvis en kunne sende et link til et godt freeware-program, der kunne undersøge konditionen af min harddisk, så ville det være lækkert.
Gravatar #2 - kimx
20. maj 2008 07:28
Du kan vel starte med at undersøge SMART data og se om der er noget der, ellers mener jeg at WD har nogle tools du kan hente fra deres side.
Gravatar #3 - vandfarve
20. maj 2008 07:33
#2 Mange tak. Jeg henter Data Lifeguard Diagnostic nu, og så smider jeg lige et resultat op, når jeg er kommet så langt.
Gravatar #4 - Azuria
20. maj 2008 07:54
Måske denne side kan hjælpe dig med at identificere lyden :)
http://azuria.dk/filer/hdd-sounds/
Gravatar #5 - vandfarve
20. maj 2008 09:11
#4 Jeg kan ikke få maskinen til at lave lydene igen, så jeg vil helst undgå at gætte, hvilken af lydene det mest lød som om.

Nu har jeg kørt både den hurtige og udvidede diagnostikværktøj, og den klarede begge tests uden problemer. Heldigvis, kan man sige. Jeg får heller ingen underlige lyde, men jeg vil fortsat være opmærksom på problemet, ligesom jeg vil gemme Azurias link, hvis jeg får brug for det i fremtiden.

Tak for hjælpen indtil videre.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
27. maj 2008 22:02
Vandfarve:
Jeg ville nok også lige tage backup ; )
Gravatar #7 - vandfarve
28. maj 2008 06:26
#6 Jeg har allerede backup af de vigtigste filer, men jeg har bare ikke lyst til at se en halv dag forsvinde, fordi jeg skal installere alt igen.

Jeg kører WD Diagnostic Tool, og den meldte slet ikke om nogle fejl. Selv ikke på de udvidede søgning, som alligevel tog omkring en time. Det undrer mig bare, for jeg har nogle udefinerbare lyde, som jeg ikke havde før, og som ikke lyder alt for sundt.
Gravatar #8 - Dreadnought
28. maj 2008 07:03
Bare lige en tanke: Prøv at defragmentere disken. En kraftigt fragmenteret fil kan få disken til at lyde underligt.
Gravatar #9 - vandfarve
28. maj 2008 14:50
#8 Det er desværre heller ikke det. Jeg rydder normalt op hver måned eller lignende på min harddisk, og lige nu har jeg mindre end 1% fragmenterede filer* på den.

Hvis andre har flere gode forslag, så må i gerne byde ind. Jeg kan allerede sige nu, at ingen af Azurias lydfiler stemmer med mit lydbillede. Lyden kan i stedet bedst beskrives som de normale "tik"-lyde, bare meget kraftigere. De forekommer desuden kun de første 5 minutter efter boot, hvorefter de forsvinder, uanset hvor meget jeg presser harddisken.

Ligesom de findes stresstestst til ram og CPU'er, findes der så også nogle til HDD's? Jeg har ikke et inderligt ønske om at brænde den af, men hvis den skal ryge, så kan den lige så godt gøre det nu, hvor jeg er forberedt på det.

* = estimeret ud fra det flotte billede, som WinXP giver mig.
Gravatar #10 - kimx
28. maj 2008 16:50
9 skrev:
* = estimeret ud fra det flotte billede, som WinXP giver mig.

Hvorfor ikke bare læse den rapport defragmentereingsprogrammet giver dig, der står en præcis procentsat.
Gravatar #11 - vandfarve
28. maj 2008 16:51
#10 Jeg ville blot fortælle, at min disk slet ikke er fragmenteret i en grad, så det ville kunne retfærdiggøre lydene. Jeg har ikke lige fragmenteret den indenfor de sidste 14 dage, men det betyder intet, når jeg kun har så få mængder fragmenterede filer.
Gravatar #12 - kimx
28. maj 2008 16:54

Ok, blev bare lidt nysgerrig.
Gravatar #13 - Dunkelzahn
30. maj 2008 10:37
Det kan muligvis skyldes at du har fået en bad sector på din harddisk som ofte får harddisken til at skratte som om den er ved at sætte ud.. i nogle tilfælde kan bad sectors få computeren til at gå ned når systemet prøver at læse den beskadigede sector.. De kan sjældent repareres så det bedste du kan gøre er at defragmentere harddisken så systemet undgår de beskadigede sectorer.. Det kan måske også skyldes en løs forbindelse i strømkablet til harddisken som gør at den sætter ud et kort øjeblik.. tjek at stikket er sat helt i..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login