mboost-dp1

Upgrade af RAM, CPU og køler

Gå til bund
Gravatar #1 - freesoft
11. jul. 2009 17:04
Hej :-)

Jeg må have lidt hjælp fra jer til hvad jeg skal vælge at opgradere mit system med.
Det skal siges jeg spiller ikke, så det er kun for at få "det sidste" ud af mit bundkort.

Bundkort: GA-M61P-S3
CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8 GHz
RAM: KVR800D2N5K2/2G
Standard/boks køler.

Jeg synes den køler jeg har nu, larmer lidt for meget når der bliver for varmt. Så med mindre de nye standard kølere er bedre må jeg hellere også få en ny af dem.

Hvad vil I anbefale at opgradere til ang. CPU, RAM og køler?

Mine egne forsøg på EDBpriser:
Athlon 64 X2 6000+ 707,00 DKK
Phenom II X4 940 6 MB 1.298,00 DKK
Phenom X3 8750 2 MB 710,00 DKK

Kingston HyperX 1 x 2 GB 204,00 DKK

ZALMAN CNPS9300 AT 267,00 DKK
Thermaltake GunMet Orb CL-P0478 264,00 DKK

Mvh. Kim
Gravatar #2 - vandfarve
11. jul. 2009 18:01
#1 Din computer er som sådan hurtig nok, hvis du i forvejen ikke spiller eller bruger tunge programmer, så opgradér kun, hvis du har 1-2.000 kroner, der brænder i din lomme.

Dog, hvis du gerne vil have en hurtigere computer, så er en X2 6000+ alt for langsom - du vil slet ikke kunne mærke den forskel, som de ekstra 0,2 GHz giver. I stedet vil jeg anbefale en Phenom II X3, som er et godt kompromis mellem hastighed og pris. Særligt 720'eren er billig og ekstremt hurtig, da den er unlocked.

Når snakken falder på kølere vil jeg ikke umiddelbart anbefale Thermaltake eller Zalman. I stedet vil jeg anbefale Noctua, Thermalright eller Scyhte, der laver kvalitet til en rimelig billig pris. Her er det næsten underordnet, hvilken en du tager, da det egentlig handler om smag og behag samt pladsen i dit kabintet.

Ram? Glem det. Du har i forvejen 800 MHz DDR2-ram, så lad være med at opgradere dem, hverken pladsmæssigt eller hastighedsmæssigt. Du vil simpelthen ikke få nok ud af det.
Gravatar #3 - freesoft
11. jul. 2009 19:26
X3 720 ser ikke ud til mit bundkort understøtter den?
Og den kører da også med 2.8 GHz, men skulle altså være hurtigere?

Til køler ville denne være et bedre valg Scythe Shuriken SCSK-1000? Den ser ud til at være stille.

Ang. RAM, nej bundkortet understøtter jo heller ikke hurtigere, men køber nok en stang mere til den.
Gravatar #4 - vandfarve
11. jul. 2009 19:44
#3 Sorry... Jeg tjekkede ikke lige kompatibiliteten.

Nu skal du tænke på, at ydelsen af en CPU er meget andet end frekvensen. Udover at teknologien og sturkturen er er den gamle overlegen, så er tre kerner altid clock-for-clock bedre end to eller færre kerner.

Jeg kigged lige listen igennem, og der er Phenom II X4 920 nok dit bedste bud ydelse ift. pris, selvom den kun er 100 kroner billigere end 940. Budgettets grænser er selvfølgelig det, der skal bestemme dit valg, men jeg synes ikke, at en første generations-Phenom er en opgradering værd, ligesom det vil være lidt hult at gå fra en X2 5600+ til en af samme generation/fra samme kerne.

Derfor vil jeg gå all-the-way og vælge en Phenom II, hvis det virkelig skulle være.

Indenfor køling har jeg lige fundet et par stykker, som jeg selv ville smide penge efter. Som det står klart for den skarpsindige læser, så er jeg kun interesserede i retningsbaserede kølere, da man ellers blot risikere at sprede varmen ud i (tilbage i) kabinettet, mens retningsbaserede kølere faktisk kan fjerne varmen fra CPU'en.

- Themalright Ultra 120
- Scythe Mugen 2 (evt. Mugen 1)
- Zalman CNPS9700 (evt. 9500)
Gravatar #5 - freesoft
11. jul. 2009 19:58
"Budgettet" er nu ikke et problem ;)
Så bliver nok en Phenom II X4 940, kan jo lige så godt få max hvad bundkortet understøtter.

De kølere vil jeg da lige kigge på, de ser godt nok lidt store ud, men sådan det åbenbart.
Thermalright Ultra-120 eXtreme den er da passiv, så den bliver det nok ikke. Har hvis ikke nok blæsere i kabinettet til det :)

Men foreløbig tak! Kigger lige på det og, så vender jeg tilbage snart.
Gravatar #6 - vandfarve
11. jul. 2009 20:59
FreeSoft (5) skrev:
Thermalright Ultra-120 eXtreme den er da passiv,

Den er bygget til, at man bare smider en 120 mm-blæser på, hvis man ønsker det. Du kan få en god en til 50-60 kroner, så det burde ikke være det store problem... :)
Gravatar #7 - freesoft
12. jul. 2009 17:11
Så er der bestilt lidt ram, Phenom II X4 940 og Scythe Mugen Mugen 2 :-)
Gravatar #8 - vandfarve
12. jul. 2009 19:17
Cool... Håber at du vil kunne lide dit nye setup!
Gravatar #9 - freesoft
17. jul. 2009 14:29
Ja, hvis bare computeren nu ville starte op.

Der sker intet, udover blæserne starter. Der kommer ikke noget på skærmen.

Er det bios update jeg mangler måske?
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIO... der kommet en i år, ellers er der jo ikke nogle siden 07.

Læser lige på den support list igen! Phenom II X4 940 N/A = Not Support!
Det er da noget lort!!
Gravatar #10 - vandfarve
17. jul. 2009 14:39
Okay, det var da et cheesy trick af Gigabyte. Jeg ville på ingen måde læse "N/A" i sidste kolonne som "ikke understøttet".

Weird, så må du jo hellere returnere den. Det er sgu godt nok ærgerligt!
Gravatar #11 - freesoft
17. jul. 2009 14:42
Ja den virker i hvert fald ikke.
Ja synes heller ikke det er var en særlig smart måde at skrive det på.

Der er nok ikke så meget andet og gøre, træls, tog alligevel lidt tid at få den køler sat på osv.

Tror jeg sætter den gamle igen og updater bios, bare for at se om det skulle hjælpe, men tror det ikke når de skriver sådan der.
Gravatar #12 - vandfarve
17. jul. 2009 14:45
#11 Nope, det er virkelig billigt af dem, at vi sådan set begge overså det med "små bogstaver". Du kan prøve, men jeg tror ikke, at det hjælper.

Er du så på jagt efter en ny CPU endnu en gang?
Gravatar #13 - freesoft
17. jul. 2009 14:48
Det ved jeg ikke rigtigt, er der nogle af de andre "supported" der vil give mening?
Gravatar #14 - vandfarve
17. jul. 2009 15:17
Måske en af X3'eren, såsom X3 8750, men den første generation af Phenom var ikke særlig god, så der er egentlig ingen processorer, som du bare MÅ købe.

Phenom II var egentlig den eneste grund til, at du burde opgradere, ellers kunne du lige så godt have beholdt din gamle processor. Men prøv at tjekke brugtmarkedet, om du ikke kan finde en billig Phenom I X3 eller X4 - der burde du måske kunne gøre et godt køb, da jeg synes, at nypriserne er for dyrere på disse processorer.
Gravatar #15 - freesoft
17. jul. 2009 17:52
Prøver at køre med den gamle CPU lidt.
Den er i hvert fald meget mere stille nu, har lige kørt lidt CPU burn in, og jeg kan næsten ikke køre blæseren kører lidt hurtigere, cpuen holdt sig under 60 grader.
Så det er da i det mindste en god ting, hvor meget de 4gig ram hjælper har jeg ikke kigget så meget på endnu.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login