mboost-dp1
Ustabil computer - BSOD'er - hjælp!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har købt mig en ny "saml-selv" stationær med følgende specs:
Asus P8P67
Intel Quad Core i7 -2600K-3.4 GHz
Asus Geforce GTX550 1 GB
8 GB Corsair Vengeance DDR3 RAM (2 * 4 GB)
Seagate Barracuda 1 TB (SATA3), Samsung SpinPoint 2 TB (SATA2), Seagate Barracude 750 GB (SATA1) og Seagte FreeAgent Pro (USB2) -
Antec Lifestyle Sonata IV - 620W-Midi
og en ninjaudgave af Windows 7 Ultimate 64-bit.
Anyway, nu har maskinen kørt i 4 dage, men den crasher vilkårligt og jeg kan ikke se noget mønster i den måde den crasher på. Fejlbeskeden er nogenlunde den samme hver gang - omend umulig at tyde for lægmænd:
Her er 3 "skærmdumps" taget henholdsvis i dag, i går og i foregårs.
http://peecee.dk/upload/view/318922
http://peecee.dk/upload/view/318923
http://peecee.dk/upload/view/318924
Jeg har prøvet at opdatere drivere. Jeg har kørt memtest86+ og den afvikles uden fejl. Der er ingen problemer med temperaturen på hverken CPU eller motherboard, CPU'en ligger omkring 32 celcius og motherboardet mellem 40 og 45. Ud fra hvad jeg kan læse mig til, så burde der ikke være anledning til bekymring før man krydser de 80 grader. Jeg har flashet til nyeste (ikke-beta) BIOS fra Asus, da den medfølgende BIOS havde problemer med at finde mit Samsung drev.
Nogen der kan oversætte denne her fejlbesked til noget forståeligt, så jeg kan finde ud af hvor fejlen er?
Asus P8P67
Intel Quad Core i7 -2600K-3.4 GHz
Asus Geforce GTX550 1 GB
8 GB Corsair Vengeance DDR3 RAM (2 * 4 GB)
Seagate Barracuda 1 TB (SATA3), Samsung SpinPoint 2 TB (SATA2), Seagate Barracude 750 GB (SATA1) og Seagte FreeAgent Pro (USB2) -
Antec Lifestyle Sonata IV - 620W-Midi
og en ninjaudgave af Windows 7 Ultimate 64-bit.
Anyway, nu har maskinen kørt i 4 dage, men den crasher vilkårligt og jeg kan ikke se noget mønster i den måde den crasher på. Fejlbeskeden er nogenlunde den samme hver gang - omend umulig at tyde for lægmænd:
Her er 3 "skærmdumps" taget henholdsvis i dag, i går og i foregårs.
http://peecee.dk/upload/view/318922
http://peecee.dk/upload/view/318923
http://peecee.dk/upload/view/318924
Jeg har prøvet at opdatere drivere. Jeg har kørt memtest86+ og den afvikles uden fejl. Der er ingen problemer med temperaturen på hverken CPU eller motherboard, CPU'en ligger omkring 32 celcius og motherboardet mellem 40 og 45. Ud fra hvad jeg kan læse mig til, så burde der ikke være anledning til bekymring før man krydser de 80 grader. Jeg har flashet til nyeste (ikke-beta) BIOS fra Asus, da den medfølgende BIOS havde problemer med at finde mit Samsung drev.
Nogen der kan oversætte denne her fejlbesked til noget forståeligt, så jeg kan finde ud af hvor fejlen er?
http://tinyurl.com/3s7aq96
Det ser ud til, at den første parameter også er konstant, så en søgning efter "STOP 0x00000f4 0x0000000000000003" vil give gode resultater.
Det ser ud til, at den første parameter også er konstant, så en søgning efter "STOP 0x00000f4 0x0000000000000003" vil give gode resultater.
Daniel-Dane (2) skrev:http://tinyurl.com/3s7aq96
Let me read that for you:
(fra første resultat - som jeg allerede har læst):
Resolution: configure your disk drive as master only
IT WAS THE BATTERY!!!
this could be caused by a HD slowly dying
turned to be one of the ram sticks
Så blev jeg så klog.
Anyone else?
Samtlige links, jeg finder, peger på harddiskfejl eller problem med drivere (vist alle slags). Enten er harddiskene forkert indstillet (IDE/AHCI, etc.), forkert fysisk tilsluttet, eller der er problemer med controlleren.
Er de i raid (jeg gætter på nej)?
Hvis du havde en lovlig og opdateret udgave af Windows, ville det være nemmere at hjælpe dig.
For lidt strøm eller løse ram (selvom de består test) kan også give tilfældige BSOD's.
Er de i raid (jeg gætter på nej)?
Hvis du havde en lovlig og opdateret udgave af Windows, ville det være nemmere at hjælpe dig.
For lidt strøm eller løse ram (selvom de består test) kan også give tilfældige BSOD's.
Hvad med Grafikkortets temperatur? (Kan aflæses med MSI Afterburner, bl.a.)
Den eneste grund til at jeg nævner det, er at jeg døjer med en ustabil maskine selv og det er altid grafikkortet der bliver for varmt. Den eneste midlertidige løsning jeg har kunne finde er at bruge det program jeg nævnte, til at få blæseren til at reagere hurtigere ved temperatur stigninger.
Anyway, er bare en mulighed.
Den eneste grund til at jeg nævner det, er at jeg døjer med en ustabil maskine selv og det er altid grafikkortet der bliver for varmt. Den eneste midlertidige løsning jeg har kunne finde er at bruge det program jeg nævnte, til at få blæseren til at reagere hurtigere ved temperatur stigninger.
Anyway, er bare en mulighed.
#4 & #5 - mainboardet er konfigureret til AHCI og diskene kører ikke RAID. Boardet har 8 SATA-porte. 4 stk SATA2 og 4 stk SATA3 (hvoraf 2 af dem anvender en seperat 'Marvell' controller - disse 2 porte bruger jeg ikke, og jeg har slået dem fra i BIOS'en, fordi maskinen booter hurtigere når de er slået fra)
Se eventuelt her:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155...
Jeg har kontrolleret af SATA-kablerne er sat forsvarligt fast og at de to RAM-blokke er stukket helt ned. Jeg ville gerne begynde at bruge udelukkelsesmetoden, men det er svært, fordi jeg ikke kan reproducere fejlen selv.
Jeg har ikke målt temperaturen på grafikkortet... jeg ved ikke om det har en sensor - bemærk at det er et GTX 550 fra Asus og ikke MSI. Kan MSI's utility så anvendes?
Min ninja-windows har så meget swagger, at den modtager windows updates og kalder sig selv for genuine og aktiveret.
Generelt omkring varmeproblematik: Jeg har prøvet at stressteste maskinen i en halv time uden nogen effekt. Og jeg har oplevet at maskinen er BSOD'et, mens den stod og idlede med pauseskærmen.
Se eventuelt her:
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155...
Jeg har kontrolleret af SATA-kablerne er sat forsvarligt fast og at de to RAM-blokke er stukket helt ned. Jeg ville gerne begynde at bruge udelukkelsesmetoden, men det er svært, fordi jeg ikke kan reproducere fejlen selv.
Jeg har ikke målt temperaturen på grafikkortet... jeg ved ikke om det har en sensor - bemærk at det er et GTX 550 fra Asus og ikke MSI. Kan MSI's utility så anvendes?
Min ninja-windows har så meget swagger, at den modtager windows updates og kalder sig selv for genuine og aktiveret.
Generelt omkring varmeproblematik: Jeg har prøvet at stressteste maskinen i en halv time uden nogen effekt. Og jeg har oplevet at maskinen er BSOD'et, mens den stod og idlede med pauseskærmen.
Update: Maskinen crashede igen for 10 minutter siden. Det er crash nummer 2 i dag. Jeg har konstateret at hvis jeg resetter computeren istedet for at slukke den efter et crash, så mangler den første harddisk (Seagate Barracuda 1 GB) hvor Windows 7 er installeret på. (Den bliver ikke vist i BIOS'en) Derfor klager computeren over at der ikke er noget operativsystem.
Når jeg så slukker maskinen og tænder igen, så kommer disken på igen.
Jeg har derfor nu flyttet denne disk over på en anden SATA-port med et andet SATA-kabel. Så må vi se hvad der sker. :-)
Når jeg så slukker maskinen og tænder igen, så kommer disken på igen.
Jeg har derfor nu flyttet denne disk over på en anden SATA-port med et andet SATA-kabel. Så må vi se hvad der sker. :-)
Hubert, dumpet bliver ikke gemt. Hvis du kigger på alle billederne, så samler den data til crash dumpet, hvorefter den initialiserer disken for at gemme dumpet, men kommer ikke videre.
Og nu kom tredje uprovokerede crash i dag - efter jeg har skiftet kabler. :-D
Jeg begynder at have en mistanke over for den nye harddisk jeg fik med til denne her computer... jeg har godt nok prøvet seatools af, som den består og temperaturen bliver angivet til 40 celcius, så det er jo slet ikke galt.
Næste gang den crasher, så piller jeg disken fra og starter min gamle Windows 7 installation op som stadigvæk ligger på en af de andre diske. Hvis den så kan køre stabilt, så kan jeg måske udpege skurken....
Jeg har tjekket Seagates hjemmeside efter firmware updates til min nye SATA3-disk som fulgte med til computeren. (ST31000524AS), men jeg kører allerede nyeste revision.
Oh well. Det giver nu også noget spænding i hverdagen at man aldrig ved hvornår man ser BSOD'en. En spænding jeg ikke har oplevet siden jeg havde Windows 98.
Og nu kom tredje uprovokerede crash i dag - efter jeg har skiftet kabler. :-D
Jeg begynder at have en mistanke over for den nye harddisk jeg fik med til denne her computer... jeg har godt nok prøvet seatools af, som den består og temperaturen bliver angivet til 40 celcius, så det er jo slet ikke galt.
Næste gang den crasher, så piller jeg disken fra og starter min gamle Windows 7 installation op som stadigvæk ligger på en af de andre diske. Hvis den så kan køre stabilt, så kan jeg måske udpege skurken....
Jeg har tjekket Seagates hjemmeside efter firmware updates til min nye SATA3-disk som fulgte med til computeren. (ST31000524AS), men jeg kører allerede nyeste revision.
Oh well. Det giver nu også noget spænding i hverdagen at man aldrig ved hvornår man ser BSOD'en. En spænding jeg ikke har oplevet siden jeg havde Windows 98.
Er mobo flashet til nyeste firmware? (Ikke at det er relevant, men det er altid godt at have den opdateret!)
Daniel-Dane (13) skrev:Er mobo flashet til nyeste firmware? (Ikke at det er relevant, men det er altid godt at have den opdateret!)
Fra mit originale indlæg:
Jeg har flashet til nyeste (ikke-beta) BIOS fra Asus, da den medfølgende BIOS havde problemer med at finde mit Samsung drev.
MadiZone (6) skrev:Jeg har ikke målt temperaturen på grafikkortet... jeg ved ikke om det har en sensor - bemærk at det er et GTX 550 fra Asus og ikke MSI. Kan MSI's utility så anvendes?
Hvis du ikke kan bruge MSI Afterburner, så kan du bruge HWiNFO32 til at tjekke det. Jeg kan informere, at mit grafikkort lige nu har en temperatur på 56 grader celsius.
Jeg hentede programmet, og det ser faktisk bedre ud end SpeedFan. Går man virkelig i dybden, finder man bl.a. "To Be Filled By O.E.M." :D
Ja, enten et defekt drev eller dårlige drivere. Så fejlkoden er i det mindste akkurat.
MadiZone (12) skrev:Næste gang den crasher, så piller jeg disken fra og starter min gamle Windows 7 installation op som stadigvæk ligger på en af de andre diske. Hvis den så kan køre stabilt, så kan jeg måske udpege skurken....
Ja, enten et defekt drev eller dårlige drivere. Så fejlkoden er i det mindste akkurat.
Alrekr (16) skrev:Hvis du ikke kan bruge MSI Afterburner, så kan du bruge HWiNFO32 til at tjekke det. Jeg kan informere, at mit grafikkort lige nu har en temperatur på 56 grader celsius.
Jeg har lige hentet den nye version med sensorer i. Det program er godt. Den varmeste komponent jeg fandt var den gamle 750 GB disk, den står til 49 celcius. GPU'en er 30 celcius.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.