mboost-dp1

Væske-køling eller Luft-køling

Gå til bund
Gravatar #1 - csstener(^,^)
18. aug. 2011 11:35
Dav, kom til at tænke på hvad der er billigst i strøm. Kun at bruge Væske-køling i min stationær eller at køre luft-køling?? Er det foresten muligt at udskifte alt fra luft-køling til Væske-køling??

//csstener
Gravatar #2 - paradise_lost
18. aug. 2011 11:41
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at Væskekøling er billigst. Men igen så kommer det nok an på hvor mange blæsere du har i dit luft kølede kabinet.

Det er muligt at skifte CPU/GPU til væskekløling, om det er muligt til PSU for at slippe for blæseren der skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #3 - rasmusssen
18. aug. 2011 11:41
Luft køling er billigst.... da du ikke skal pumpe væske rundt..
også i indkøbt er det meget billiger med luftkøling. og meget nemmere
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. aug. 2011 11:49
rasmusssen (3) skrev:

Og går det hul på en luft-slange sker der ikke en skid, hvorimod at hvis din vandkøling er utæt .... Håber du har en god indboforsikring!
Gravatar #5 - csstener(^,^)
18. aug. 2011 11:54
Thoroughbreed (4) skrev:
rasmusssen (3) skrev:

Og går det hul på en luft-slange sker der ikke en skid, hvorimod at hvis din vandkøling er utæt .... Håber du har en god indboforsikring!
Da jeg skrev Luft-køling så mente jeg køling via blæsere

paradise_lost (2) skrev:
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at Væskekøling er billigst. Men igen så kommer det nok an på hvor mange blæsere du har i dit luft kølede kabinet.
Har 7 blæsere i mit kabinet. Har ikke set PSU kølere men har dog set ram kølere
Gravatar #6 - Internet-Ekspert KopNudler
18. aug. 2011 12:55
Der er en blæser i alle PSU'er.
Gravatar #7 - BlackFalcon
18. aug. 2011 13:47
Mange vandkølingssystemer har blæsere monteret på/omkring radiatoren, og som allerede nævnt skal der trækkes en pumpe, så alt i alt bruger vandkøling også mere strøm. De køler dog generelt også meget bedre, og bruges som bekendt ofte til systemer der OC'es og/eller samtidig for at dæmpe støjen fra pc'en. Man sætter ikke vandkøling i for at bruge mindre strøm :). Men det er ikke det vilde der bruges ekstra - der er mange andre komponenter der sluger væsentlig mere.

Man kan få passive PSU uden blæser i. De er dog ret dyre.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
18. aug. 2011 14:53
Det kommer helt an på systemet.
Bruger man vandkøling med blæsere, så vil det selvfølgelig være dyrere. Men bruger man, som jeg netop gør, "passiv" vandkøling, så tror jeg det går lige op, men at man får en mere effektiv og lydsvag køling.

Det er denne køler jeg har brugt de sidste 6-7 år, på 4-5 forskellige maskiner.
Gravatar #9 - csstener(^,^)
18. aug. 2011 15:55
Jakob Jakobsen (8) skrev:
Det kommer helt an på systemet.
Bruger man vandkøling med blæsere, så vil det selvfølgelig være dyrere. Men bruger man, som jeg netop gør, "passiv" vandkøling, så tror jeg det går lige op, men at man får en mere effektiv og lydsvag køling.

Det er denne køler jeg har brugt de sidste 6-7 år, på 4-5 forskellige maskiner.
Skal der slet ingen pumpe på?? og kan man få vand-køling til en LGA1366 Socket??

(undskyld de mange spørgsmål men har aldrig brugt vand-køling)
Gravatar #10 - Jakob Jakobsen
18. aug. 2011 16:11

Der sidder en pumpe i bunden af køletårnet til at få vandet til at cirkulere. Der er derimod ingen blæsere, så der er praktisk talt ingen støj fra systemet.

Med hensyn til socket, så følger der bøjler med til de fleste.
Når jeg har opgraderet min maskine, har jeg dog et par gange, været nød til at købe en bøjle til 40-50kr. der passede til den nye socket.
Gravatar #11 - csstener(^,^)
18. aug. 2011 16:34
Jakob Jakobsen (10) skrev:

Der sidder en pumpe i bunden af køletårnet til at få vandet til at cirkulere. Der er derimod ingen blæsere, så der er praktisk talt ingen støj fra systemet.

Med hensyn til socket, så følger der bøjler med til de fleste.
Når jeg har opgraderet min maskine, har jeg dog et par gange, været nød til at købe en bøjle til 40-50kr. der passede til den nye socket.
ok...tak så er det den jeg skal have...(når jeg lige får råd)
Gravatar #12 - BlackFalcon
18. aug. 2011 22:47
Jeg kan anbefale et entry-kit som fx. dette og det er nede i en hel anden prisklasse.

@Jakob
Zalman skriver dit tårn forbruger 5W - en random 120mm fan bruger 0,5-1 W
:)
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
19. aug. 2011 04:55
0,3A ved 12V kan jeg ikke få til at passe med 1W :)

Man skal desuden tænke på at tårnet erstatter 3 blæsere, CPU, GPU og NB, samt det mindre behov for airflow i kabinettet (har kun en enkelt 140mm blæser i min PSU. Så i alt, så sparer jeg nok strøm på vandkølingen.
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
19. aug. 2011 05:07
Det ser ud til at "normale" 80mm blæsere ligger på 2-3W og 120mm blæsere omkring 3-5W. Jeg har ikke fundet en eneste 120mm blæser der kun bruger 1W ved 12V
Gravatar #15 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2011 09:00
Jakob Jakobsen (14) skrev:
Det ser ud til at "normale" 80mm blæsere ligger på 2-3W og 120mm blæsere omkring 3-5W. Jeg har ikke fundet en eneste 120mm blæser der kun bruger 1W ved 12V

Æv ... Gid jeg havde læst dette i går ..

Har lige haft computeren hovedrengjort, og på 3 af mine 80mm blæsere stod der 0.5W ... Det findes skam ;)
Gravatar #16 - BlackFalcon
19. aug. 2011 09:02
Jakob Jakobsen (14) skrev:

De 0,3A ligner en trykfejl (Watt måske?) - prøv at se skemaet nedenfor hvor de rent faktisk måler. De andre 4 i linket ligger alle langt under og oftest under 1W. :)

Jeg kunne godt nok ikke lige finde en standard "power usage" for 120mm blæsere, men min logik siger mig de bruger mindre end 1½W i gennemsnit. Jeg holder nok stadig på, at for de fleste er 5 W mere end de to blæsere man erstatter. Men alt er relativt (hvis du OC'er fx).
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2011 09:05
BlackFalcon (16) skrev:
De 0,3A ligner en trykfejl (Watt måske?) - prøv at se skemaet nedenfor hvor de rent faktisk måler. De andre 4 i linket ligger alle langt under og oftest under 1W. :)

Jeg kunne godt nok ikke lige finde en standard "power usage" for 120mm blæsere, men min logik siger mig de bruger mindre end 1½W i gennemsnit. Jeg holder nok stadig på, at for de fleste er 5 W er mere, end de to blæsere man erstatter. Men alt er relativt (hvis du OC'er fx).

Jeg har en 250mm blæser - dog med lys i - den bruger ca 4 watt
Gravatar #18 - BlackFalcon
19. aug. 2011 09:12
Okay. Jeg ved ikke præcis hvordan de skalerer med størrelse, men det lyder ikke helt galt (dioden (hvis der er en) står for 0,24W ved 12V/20mA)
Gravatar #19 - csstener(^,^)
19. aug. 2011 11:22
BlackFalcon (12) skrev:
Jeg kan anbefale et entry-kit som fx. dette og det er nede i en hel anden prisklasse.

@Jakob
Zalman skriver dit tårn forbruger 5W - en random 120mm fan bruger 0,5-1 W
:)
lidt sjovt for har faktisk et antec kabinet....any way så har det du linker til jo blæsere. Så tror jeg holder mig til det sæt som Jakob Jakobsen har linket til.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login