mboost-dp1

Valg af bundkort

Gå til bund
Gravatar #1 - Tais
14. maj 2008 20:08
Hey! Jeg har et spørgsmål angående bundkort.
Jeg skal i gang med at bestille dele til en gaming computer, men jeg er i tvivl om bundkort. Jeg ved simpelthen ikke hvorfor der er så stor forskel på priserne selvom de har stort set de samme specs?
Jeg regner med at købe en Core2Duo E8400 processor, 2x1GB DDR3 RAM og 8800gt (som evt senere skal kunne udvides med én mere i SLI).
Lad os tage et eksempel:
ASUS P5K64 WS ~650kr
EVGA nForce 790i Ultra SLI 775 A1 Version ~2600kr

Begge bundkort understøtter LGA775 socket, DDR3-RAM og har plads til flere grafikkort. Så hvad skulle grunden være til IKKE at købe det billige bundkort?

På forhånd tak.

Edit: Så vidt jeg kan se står der kun noget om SLI i bundkort til over 2000kr, betyder det så at de billigere ikke kan køre SLI selvom der er plads til flere grafikkort?
Gravatar #2 - Borg[One]
14. maj 2008 20:31
Det er som oftest et spørgsmål om hvilket chipset, og hvilke features bundkortet udbyder.

Du kan snildt få SLI-boards til under 1.000,- det er langt hen ad vejen mere et spørgsmål om chipssettet.

Men, hvorfor har du tænkt dig at købe DDR3-RAM?
Gravatar #3 - terracide
14. maj 2008 20:36
SLI er den dårligste måde at bruge sine penge på ved "opgradering" da ydelsen/pris sammenlignet med next-gen single GPU altid er rædderlig...for ikke at nævne SLI bugs, et ikke intel chipset til en Intel CPU ect.
Gravatar #4 - Borg[One]
14. maj 2008 20:52
For at følge op på #3's kommentarer til dit setup:

RAM:
DDR3 er ekstrem dyrt, og giver ikke bedre ydelse p.t.
Køb istedet mere DDR2 RAM, afhængigt af dit OS.
(3GB XP/Vista 32bit / 4-6GB Vista 64bit)
Lad være med at forkæl dig for meget på de dyre "Permonace booster"-RAM, den merydelse du får ud af det, er marginaler.
Performance-wise er der relativt få procent at hente på hastighed, mens mængden kan betyde alverden.

Chipset/Bundkort:
Skal du have en intel CPU, så kig enten på X38/X48-chipsettet, hvis du vil være i den dyre ende. Er du ude efter bedre et hvor price/performance hænger bedre sammen er P35 mere fornuftigt.
Find ud af hvilke krav du har til bundkortet, og find bagefter kortet der lever op til det.
Sørg for det er fanless.
Medmindre det er opgivet, så understøtter bundkortet IKKE SLI eller Crossfire uanset mængden af PCIe16.
Husk - du får hvad du betaler for. Er det en lowbudget PC du er ude efter, så kan du spare penge her - men mærker som ASrock sælger ikke pga den enorme kvalitet.
Performance-wise er der relativt få procent at hente her.

Grafikkort:
Nu hvor du har sparet penge på RAM, kan du jo enten vælge at opskalere her - eller du kan bruge pengene på øller i byen...!
Her kan der virkelig hentes perfomance

CPU:
Den diskussion har du jo lukket, men price/perfomace-wise er dit valg heller ikke dårligt.
Hold dig langt væk fra extreme-processorne, du betaler kassen for kunne overclocke helt vildt - ikke for den reelle performance.
Performance-wise er der meget at hente her.
Gravatar #5 - Tais
14. maj 2008 21:39
Mange tak for svarene indtil videre.
Jeg har ikke gjort de store overvejelser angående RAM, men jeg tager da DDR2 hvis det giver bedst performance/price.
Jeg har ikke mange penge at gøre godt med, så det er grunden til at jeg overvejer at købe et billigt bundkort.

9800gtx er ifølge benchmarks ikke frygteligt meget bedre end 8800gt og slet ikke i forhold til prisen. Man kan næsten få 2x8800gt for samme pris, og det skulle altså yde bedre end 1x9800gtx ifølge http://newz.dk/to-billige-grafikkort-bedre-end-et-...
Derfor regner jeg med at nøjes med en 8800gt og så senere en mere i SLI hvis jeg får brug for det, hvilket også er grunden til at jeg søger et bundkort med SLI support.

Hvad så med det (blandt gamere) kendte Fatal1ty bundkort? Det understøtter ihvertfald SLI. Chipsættet er dog så vidt jeg har læst billigt men vil det have nogen betydning for mig?

Og så lige en sidste ting, strømforsyning. Jeg kan forstå at det udover watt også er ampere der tæller, så hvor meget skal jeg gå efter med mit setup (klar til 2x8800gt)? Jeg regner med at købe en OCZ StealthXStream der er på 600W og 18 ampere per 12v linje.
Gravatar #6 - Borg[One]
15. maj 2008 12:17
#5 nå du kigger på PSU'er betaler du typisk for følgende:
1. Effekt (Watt)
2. Effektivitet (du skal over 80%)
3. Peak
4. Modulært opbygget
5. Lydudbredelse

Den du linker til ser ganske fornuftig ud (IMHO):
1. 600watt, kan snildt trække SLI - medmindre du har en vild lokumsløsning i perifært udstyr.

2. 83% efficency er fint, og den har PFC, hcilket de fleste PSU'er har idag.

3. De har ikke skrevet noget om peak, andet end at overload bliver håndteret af elektronik (også standard).

4. Den er ikke modulært opbygget, hvilket afspejles på prisen - det betyder en bunke irriterende ledninger i dit kabinet, men også en billigere PSU.

5. De opgiver intet omkring lyd, hvilket kan skræmme lidt, til trods for deres "stille"-snak. Det kan være de er meget stille, de kan også være de mener en jetjager i de store hele er lydløs.

Alt i alt, ser det ud til a være en udmærket PSU...til pengene.
De fåes bedre, men så er de også dyrere, og efficency/output er jo ganske nydelig...
Gravatar #7 - Tais
15. maj 2008 13:52
Så har jeg fundet frem til følgende computer:
CPU: Core 2 Duo E8400 3 GHz
BUNDKORT: ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI
RAM: Kingston ValueRAM 1 GB x 3
GFX: Inno3D Geforce 8800 GT (512 MB)
PSU: OCZ StealthXStream
KABINET: MaxPoint AplusCase CS-188AF

~ 4400kr

Tak for hjælpen! Jeg blev forbløffet over den lave pris på DDR2 RAM!
Skriv lige hvis I synes der skal være nogen ændringer, jeg var fx lidt i tvivl om grafikkort mærket.
Gravatar #8 - Borg[One]
15. maj 2008 14:50
Personligt ville jeg hellere indkøbe BFG-kort, end Inno3D.

Prisen er nogenlunde det samme for deres OC-kort:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403...

Og 150,- dyrere for at få 50Mhz mere ud af kortet:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404...

Der er livstid på BFG.

Det er langt hen af vejen en smagssag, da kortene jo er dyrket ud fra den samme arkitektur.
Derfor har jeg heller ingen hårde specs, på kvalitet eller ydelse.

Jeg har bare endnu ikke høtr nogen pive synderligt over BFG - men det kan jo være du bliver den første! ;)
Gravatar #9 - Happy-Cheese
15. maj 2008 14:53
Grafikkort mærket er helt i orden :P jeg har det faktisk selv og er vildt glad for det... der følger altdi et par spil med til grafikkortet fra Inno3D :O

Med hensyn til ramen ville jeg nok købe 2x2 GB i stedet for da det er mere praktisk i forhold til 1x3 gb og det koster jo nærmest ikke noget :)

her er noget MEGET LIDT dyere 2x2 med 1000 mhz til 550 kr :O
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=428...

Edit:
Glemte lige at sige at jeg personligt er til Quad Core i stedet for Dual Core, men det er en meget stor ting at lave om... og din den der processor er virkli god (af en Dual Core:D)
Gravatar #10 - Borg[One]
15. maj 2008 15:02
#9 valg af processor er afhængigt af den enkeltes brugsmønster.

Da denne maskine skal bruges til spil, og de langt hen af vejen har mere brug for en enkelt hurtig, end 2 langsomme - eller som i dette tilfælde, 2 hurtige kerner istedet for 4 langsomme, så vil det sandysnligvis give bedre perfomance med en E8400-CPU, end en quad.

Mht RAM giver jeg dig ret - 500 bobs 2x2GB istedet for 3x1GB til 450,- bobs er bedre.

Læg mærke til, at parrer du din RAM altså fylder en bank, så kan maskinen læse og skrive til 2 banker istedet for en - Dual channel hedder det! :)
Gravatar #11 - Happy-Cheese
15. maj 2008 15:50
er Dual Core hurtigere end Quad Core.!?!?!?!?
mener du ikke bare at Quad core har fære Mhz?
Gravatar #12 - Borg[One]
15. maj 2008 20:46
Den enkelte core er langsommere i quad, end i dual - det er derfor når du kigger benchmarks og andet godt, så er quad ikke suveræn vinder.

Hvis du kigger på Toms charts her så kan du se at den hurtigste CPU er en quad - men i extreme-versionen til ~5.000,-kr.

Den næste på listen skifter lidt - og kampen står imellem endnu en quad...til omkring de ~6.000,- kr og en dualcore, til 1.000,-

Det sjove ved listen er så også, at man kan se hvor gode applikationerne er til at bruge flere kerner.

Men som der er skrevet mange lange artikler om, så er det jo et spørgsmål om man kan bryde sin aktiviteter op så det giver mening at køre parallelt, eller om du er tvunget til at behandle problemet serielt.
Gravatar #13 - Happy-Cheese
16. maj 2008 05:44
Jeg mener nu at have hørt at hvis bare tingene understøttede Quad Core så var det da bedere :O

Men så siger vi det..
Gravatar #14 - Tais
16. maj 2008 07:16
Argh, hvorfor virker indsend knappen ikke i Opera -.- Den sletter bare beskeden.

#8 Takker, så bliver det en BFG 8800GT OC2.
#9 Bundkortet understøtter max PC2-6400. Jeg regner med at købe 3x1GB RAM da jeg gerne vil beholde XP (32bit) i et stykke tid endnu og meget få (eller ingen?) spil kræver alligevel så meget RAM så vidt jeg ved.
#13 Stort set alle spil bruger højst 2 cores hvilket gør 2 ekstra mere eller mindre ubrugelige.
Gravatar #15 - Happy-Cheese
16. maj 2008 09:10

det med quad core forstår jeg så...!
Men at du ikke vil have 2x2 gb ram :/
så kan du bruge Dual Chanel -det gør det hele MEGET hurtigere...

Faktisk tror jeg at 2x 1gb er hurtigere end 3x 1gb :\

EDIT:
du kan jo bare finde noget pc-6400 på edb priser...

Dual channel er når der er "balanceret ram" altså lige meget i hver side af bundkortet hvis man kan sige det sån :)
Gravatar #16 - Tais
16. maj 2008 16:33
#15 Ah, ja. Jeg har lige læst om dual channel RAM og det ser ud til at 3 blokke gør dem alle single channel. Så det bliver nok 2x2 GB så :)
Gravatar #17 - Happy-Cheese
17. maj 2008 08:00
yes...jeg fik osse lov til at bestemme noget :D jiiir
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login