mboost-dp1

Valg af s/h-printer til studiebrug

Gå til bund
Gravatar #1 - nakalay
29. apr. 2008 17:59
Hej

Jeg skal investere i en ny printer og leder først og fremmest efter det billigst mulige køb. Printeren skal udelukkende anvendes til at udprinte sort/hvid-tekst. Kan I være behjælpelige med at anbefale den rette printer? Jeg har kigget lidt på Samsung ML 2010 til godt 500 kr. samt Brother HL 2030 til godt 600 kr. Hvad synes I?

På forhånd tak.
Gravatar #2 - Snowman
30. apr. 2008 09:51
Jeg køre med en Canon PIXMA iP3000 som jeg er glad for, den gav jeg 800kr for ca 2-3år siden.. du kan få en http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=394... til ca 500kr. Det var bare en ide, du kan kig på.
Gravatar #3 - nakalay
30. apr. 2008 19:02
Sådan en ink jet-printer, er den ikke noget dyrere i drift i forhold til en laserprinter? Og jeg tænker på, om det ikke lidt er et overkill med en farvefotoprinter, når jeg bare ønsker at udprinte sort-hvid tekst.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
30. apr. 2008 19:14
Har en Samsung ML 2010 (stod til 299+moms i metro), kører fint, bruger den dog meget lidt. Men jeg kan høre når den printer i et andet rum, så støjsvag vil jeg ikke kalde den

Flotte tekst-udskrifter.
Gravatar #5 - Ronson ⅍
30. apr. 2008 19:18
Eller, dvs. den jeg har hedder ikke R til sidst. Ved ikke om der er anden forskel end at knappen er rund og sølvfarvet i stedet
http://www.pcservice.com.uy/download/imagenesmail/samsung_ml2010_gde.jpg

Selv om det er en billig printer så printer den stadig mærkbart hurtigere end en blækprinter i den prisklasse og et par hundrede over.
Gravatar #6 - rackbox
30. apr. 2008 19:33
3 skrev:
Sådan en ink jet-printer, er den ikke noget dyrere i drift i forhold til en laserprinter? Og jeg tænker på, om det ikke lidt er et overkill med en farvefotoprinter, når jeg bare ønsker at udprinte sort-hvid tekst.

Det kommer i den grad an på, hvad du medregner i driftsudgifterne. Hvis du skal printe en enkelt side, så skal du på en laserprinter
1. vente på at den varmer op (=koster penge!)
2. printeren kører en maintainance cycle ved hvert boot = slid på forbrugsdele
3. Hvis du vælger at holde printeren i stand by, så den altid er klar, så er den dyr at holde kørende

Ved inkjet er printeren klar næsten med det samme - men du skal dog printe mindst en gang om ugen for at blækken ikke begynder at blive spildt / tørre ud.

Printer du meget, så er en laserprinter langt at foretrække - driftsøkonomisk set.

Derudover får du ved en laserprinter mere holdbare print og behøver ikke dyrt papir for at få det til at se fornuftigt ud.

Men det er da også lækkert at kunne printe lidt i farver indimellem?

Mit bedste bud på en laserprinter er OKI B 2200 til ca. kr. 900,-

OKIs printere er uhyre driftssikre og økonomiske.

Vælger du inkjet, så er jeg også tilhænger af Canons PIXMA-serie.

Vær opmærksom på, at en billig inkjet (også i PIXMA-serien) indeholder 1 sort hoved og 1 farvehoved, der gør at du skal skifte patron, selvom kun 1 af de tre farvepatroner er løbet tør.
Gravatar #7 - IT-ekspert Kejser
30. apr. 2008 19:35
Den Samsung printer var et slag-tilbud i METRO Aalborg tilbage i sep. sidste år.. Men som Ronson siger - god billig printer.
Gravatar #8 - Snowman
30. apr. 2008 20:16
Min Canon PIXMA iP3000 har 1 sort og 3 farvehoveder, de holde ca. lidt over 1år da jeg var på pgu, jeg skifter dem en ad gangen som de løder tør, de sidder i hver deres patron. Det kunne jo med tiden være at du ville printe med faver, eller hva(0;
Gravatar #9 - nakalay
30. apr. 2008 21:25
Mange tak for jeres input hidtil.

Hmm, jeg kan ikke helt bestemme mig for, hvad jeg skal købe. Så vidt jeg kan se koster Samsung ML 2010 godt 17 øre/side, mens Canon PIXMA IP3500 koster godt og vel 21 øre/side. Der er altså ikke en kæmpe besparing på den front. Købsprisen for dem er også ca. ens.

Med PIXMA IP3500 får jeg tilsyneladende en mere støjsvag printer foruden muligheden for at printe i farver, såfremt det skulle blive aktuelt.

Jeg ved ikke; hvad taler for, at jeg vælger Samsungs laserprinter? Bliver den alligevel billigere i sidste ende? Er printkvaliteten mærkbart bedre? Er den mere stabil - eller hvad er det?
Gravatar #10 - Ronson ⅍
30. apr. 2008 22:53
Du kan godt se forskel på bogstaver fra en blæk- og laserprinter

Men hvis du ikke går op i den slags detaljer og ikke har noget imod at vente på printerhovedet kører frem og tilbage over papiret så bør du vel tage en blækprinter
Gravatar #11 - nakalay
1. maj 2008 16:42
#10 Det lyder alligevel, som om du selv ville foretrække en laserprinter - er det alene pga. disse 2 faktorer, du omtaler? Og denne forskel i udprintskvalitet, du snakker om, er den til laserprinterens fordel? Tid pr. udprintet side betyder ikke noget særligt for mig; de fleste printere er alligevel ret hurtige nu til dags.
Gravatar #12 - gentox
1. maj 2008 16:51
Kvaliteten af udprintet tekst, plus at det er 100% vandfast, ville afgøre sagen for mit vedkomende, hvis det var til opgavebrug.

Køb en Laserprinter, der er langt færre problemer med teknologien. Og hvis du i en periode, lad os sige sommerferien, ikke udskriver på den, er den stadig ligeså frisk når du vender tilbage.
Gravatar #13 - Ju9or
1. maj 2008 18:44
Som #12 siger så ville jeg også vælge en laserprinter...

Blækket er i den sidste ende pissedyrt. Printerblæk koster op til 10.000,- /liter... (jeg ved da godt det er minimalt hvad man bruger... men alligevel)

En toner til en laser holder desuden næsten evigt hvis hvis den ikke bliver brugt...

Desuden er der mange flere sliddele i en blækprinter som kan gå i stykker...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login