mboost-dp1
Validering af byg-selv PC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er ved at samle sammen til en ny byg-selv pc, der skal kunne klare spil (min WoW og CSS), billedredigering, spille film, udvikling / kompilering. Den skal køre Ubuntu, så Linux issues hører jeg gerne om.
Kabinet: RaidMax Elite Series Smilodon - 649,-
Edbpriser
DVD: Pioneer DVR 216DBK (Sort) - 237,-
Edbpriser
Bundkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 - 866,-
Edbpriser
Harddisk: Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB - 625,-
Edbpriser
Ram: Mushkin 2 x 2 GB - 445,-
Edbpriser
Grafik: XFX Radeon HD 4890 (1 GB) - 1901,-
Edbpriser
CPU: Core 2 Duo E8600 6 MB (Intel Boxed) - 1958,-
Edbpriser
Skærm: TFT Iiyama E2407HDS-B1 24'' HDMI, 2 ms. FullHD 1920x1080 - 2195,-
mm-vision
Strømforsyning: Corsair CX400W - 373,-
Edbpriser
I alt: 9249,-
Hvad synes I om det setup? Jeg har nogle spørgsmål:
- Bundkortet understøtter også DDR3 ram. Skal jeg gå efter det?
- Er E8600 pengene værd?
- Er 400W nok?
- Hvad synes I om skærmen?
Tak til alle, der har lyst til at svare :)
Kabinet: RaidMax Elite Series Smilodon - 649,-
Edbpriser
DVD: Pioneer DVR 216DBK (Sort) - 237,-
Edbpriser
Bundkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 - 866,-
Edbpriser
Harddisk: Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB - 625,-
Edbpriser
Ram: Mushkin 2 x 2 GB - 445,-
Edbpriser
Grafik: XFX Radeon HD 4890 (1 GB) - 1901,-
Edbpriser
CPU: Core 2 Duo E8600 6 MB (Intel Boxed) - 1958,-
Edbpriser
Skærm: TFT Iiyama E2407HDS-B1 24'' HDMI, 2 ms. FullHD 1920x1080 - 2195,-
mm-vision
Strømforsyning: Corsair CX400W - 373,-
Edbpriser
I alt: 9249,-
Hvad synes I om det setup? Jeg har nogle spørgsmål:
- Bundkortet understøtter også DDR3 ram. Skal jeg gå efter det?
- Er E8600 pengene værd?
- Er 400W nok?
- Hvad synes I om skærmen?
Tak til alle, der har lyst til at svare :)
Den er okay, men når du vil bruger 10.000 kroner på en computer, så overvej, om du ikke skal have en i7 i stedet.
1) DDR2-ram stadig gode nok.
2) Nej, gå enten efter en E8400 eller E8500. Hvis du absolut skal bruge 2.000 kroner på en processor, så skal den sgu være ordentlig, og så er der kun Qxxxx-serien og i7-serien, der er god nok! Drop E8600'eren!
3) For en sikkerheds skyld ville jeg vælge at bruge 100 kroner mere og få minimum 450-500W, men 400W kan sagtens trække din pc.
4) No idea... Hvis den lyser, så virker den?
1) DDR2-ram stadig gode nok.
2) Nej, gå enten efter en E8400 eller E8500. Hvis du absolut skal bruge 2.000 kroner på en processor, så skal den sgu være ordentlig, og så er der kun Qxxxx-serien og i7-serien, der er god nok! Drop E8600'eren!
3) For en sikkerheds skyld ville jeg vælge at bruge 100 kroner mere og få minimum 450-500W, men 400W kan sagtens trække din pc.
4) No idea... Hvis den lyser, så virker den?
Ville du sætte en I7 i det samme bundkort?
Ellers kan jeg ændre følgende:
Bundkort: Gigabyte GA-EX58-UD4P - 1624,-
Edbpriser
CPU: Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed) - 1933,-
Edbpriser
Strømforsyning: Corsair HX520W - 691,-
Edbpriser
Ram: Mushkin 2 x 2 GB - 653,-
Edbpriser
Til en samlet pris nu på 10508,-
Så er 1000krs spørgsmålet. Er dette setup 1000,- bedre end det første? :)
Ellers kan jeg ændre følgende:
Bundkort: Gigabyte GA-EX58-UD4P - 1624,-
Edbpriser
CPU: Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed) - 1933,-
Edbpriser
Strømforsyning: Corsair HX520W - 691,-
Edbpriser
Ram: Mushkin 2 x 2 GB - 653,-
Edbpriser
Til en samlet pris nu på 10508,-
Så er 1000krs spørgsmålet. Er dette setup 1000,- bedre end det første? :)
#5:
Har selv en 520W Corsair - den piver ad h til når den ikke er belastet ret meget. Den holder op når f.eks. WMP er åben men på pause :-/
HVIS du kan finde en NorthQ på ca. 500W, vil jeg klart anbefale dem. Har en anden maskine med en NQ4001. Den bare kører og kører (på 6-7 år) og er >ret< stille.
Har selv en 520W Corsair - den piver ad h til når den ikke er belastet ret meget. Den holder op når f.eks. WMP er åben men på pause :-/
HVIS du kan finde en NorthQ på ca. 500W, vil jeg klart anbefale dem. Har en anden maskine med en NQ4001. Den bare kører og kører (på 6-7 år) og er >ret< stille.
#5 Udover at bundkortet er lidt pebret (det er de vist alle, hvis du skal køre i7), så ser det lækkert ud. Triple Channel er ikke væsentligt bedre end Dual Channel, så du kan sagtens nøjes med 2x2 GB.
Jeg vil bestemt mene, at computeren er de 1000 kroner bedre. Du har endda et nyere bundkort, der vil kunne genbruges ved fremtidige opgraderinger, mens det gamle var fuldt udnyttet (der findes og kommer ingen bedre 2-kernet processorer end E8600).
Corsair er normalt kram, men min HX520W brændte desværre af, og da jeg skulle betale 250 kroner for at sende den til reparation i Holland, var jeg en meget bitter mand. NorthQ er sikkert ikke for dårlig, men jeg kan ikke vurdere, hvilke en af de to, som du skal vælge.
Jeg vil bestemt mene, at computeren er de 1000 kroner bedre. Du har endda et nyere bundkort, der vil kunne genbruges ved fremtidige opgraderinger, mens det gamle var fuldt udnyttet (der findes og kommer ingen bedre 2-kernet processorer end E8600).
Corsair er normalt kram, men min HX520W brændte desværre af, og da jeg skulle betale 250 kroner for at sende den til reparation i Holland, var jeg en meget bitter mand. NorthQ er sikkert ikke for dårlig, men jeg kan ikke vurdere, hvilke en af de to, som du skal vælge.
#6 Ja det må man antage. De skriver det faktisk ikke.
#7 Corsair får normalt ret god omtale. Spørgsmålet er om du har været uheldig eller om 520W bare piver. Jeg må lige overveje om jeg skal vælge en anden
#8 Ja alternativet er jo 3x2Gb Ram til yderligere 500,- for at opfylde tri-channel. Så er ramklodserne også matchet.
Så er vi pludselig på 11K. Det er da også penge :)
Mange tak for de hurtige svar
#7 Corsair får normalt ret god omtale. Spørgsmålet er om du har været uheldig eller om 520W bare piver. Jeg må lige overveje om jeg skal vælge en anden
#8 Ja alternativet er jo 3x2Gb Ram til yderligere 500,- for at opfylde tri-channel. Så er ramklodserne også matchet.
Så er vi pludselig på 11K. Det er da også penge :)
Mange tak for de hurtige svar
#9 Drop triple channel. Det er spild af penge, da CPU'erne alligevel ikke kan udnytte det. Flaskehalsene er stadig ved grafikkortet og CPU'en, når vi snakker om seriøs gaming, selvom du har fået fat i toppen af poppen.
Corsair er kram, men jeg er bare bitter over, at min kun kunne holde i halvandet år, selvom jeg har passet og plejet den. Min CPU har endda være underclocket i et godt stykke tid, så den kan ikke brokke sig over wattkravene, der har været stillet til den.
Nej, back on topic - jeg synes, at det er en lækker computer, som du har samlet. Vent dog et par dage med at købe den, hvis der skulle komme andre kommentarer.
Desuden, kabinetter er smag og behag, men jeg er faldet for P182, så jeg vil da bestemt anbefale det, selvom det faktisk kan "larme" en smule. De tre 120mm-faner er ikke just lydløse, selvom de er meget stille.
Corsair er kram, men jeg er bare bitter over, at min kun kunne holde i halvandet år, selvom jeg har passet og plejet den. Min CPU har endda være underclocket i et godt stykke tid, så den kan ikke brokke sig over wattkravene, der har været stillet til den.
Nej, back on topic - jeg synes, at det er en lækker computer, som du har samlet. Vent dog et par dage med at købe den, hvis der skulle komme andre kommentarer.
Desuden, kabinetter er smag og behag, men jeg er faldet for P182, så jeg vil da bestemt anbefale det, selvom det faktisk kan "larme" en smule. De tre 120mm-faner er ikke just lydløse, selvom de er meget stille.
#11 Det er også et lækkert kabinet :)
#12 ja det vil jeg bestemt gøre.
Når jeg nu er i gang kan jeg lige så godt udstille min manglende viden. Det er nogle år siden jeg har bygget en PC sidst. Bruger man ikke CPU kølere mere? Jeg synes jeg kan mindes at have monteret en køler direkte ovenpå processeren sidste gang jeg byggede.
#12 ja det vil jeg bestemt gøre.
Når jeg nu er i gang kan jeg lige så godt udstille min manglende viden. Det er nogle år siden jeg har bygget en PC sidst. Bruger man ikke CPU kølere mere? Jeg synes jeg kan mindes at have monteret en køler direkte ovenpå processeren sidste gang jeg byggede.
Den er 1000,- mere værd. Se på næste gang du skal opgradere af den ene eller den anden grund skal du "kun" ud og købe den del du er utilfreds med, om det er bundkort, cpu, ram eller gfx kort. Resten vil næsten helt sikkert stadig være rigtigt godt.
Edit: Jo, du skal stadigvæk bruge en cpu køler. Der er en med til de alle de cpu'er du kan købe som forbruger.
Edit: Jo, du skal stadigvæk bruge en cpu køler. Der er en med til de alle de cpu'er du kan købe som forbruger.
#13 Jojo, men de fabriksproducerede, som Intel leverer nu om dage, er gode nok til at beholde.
Hvis du vil gå the extra mile, så kan jeg da anbefale Thermalright og Scythe, som laver nogle lækre processorkølere. De er lydsvage (eller lydløse, hvis du kaster fanen væk), af høj kvalitet, er nogle af de bedste kølere, og så ser de fleste af dem også meget elegante ud. Det kan næsten ikke blive bedre... :)
Hvis du vil gå the extra mile, så kan jeg da anbefale Thermalright og Scythe, som laver nogle lækre processorkølere. De er lydsvage (eller lydløse, hvis du kaster fanen væk), af høj kvalitet, er nogle af de bedste kølere, og så ser de fleste af dem også meget elegante ud. Det kan næsten ikke blive bedre... :)
Plimmer (14) skrev:Edit: Jo, du skal stadigvæk bruge en cpu køler. Der er en med til de alle de cpu'er du kan købe som forbruger.
KUN hvis du køber en såkaldt 'Boxed' CPU!!!
--
#9:
Ja, der er en chance for at det bare er min, men sædvanligvis har det noget med en spole i PSUen at gøre, og kan derfor snildt være en hel serie. De burde egentlig bare bytte den, hvis den ikke er ok :)
Ønskelisten ser lige nu således ud:
Kabinet Antec Performance One P182 992,-
DVD brænder Pioneer DVR 216DBK (Sort) 237,-
Bundkort Gigabyte GA-EX58-UD4P 1624,-
Harddisk Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 625,-
RAM Mushkin 3 x 2 GB DDR3 1129,-
Grafik XFX Radeon HD 4890 (1 GB) 1901,-
CPU Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed) 1933,-
Strømforsyning Corsair HX520W 691,-
I alt: 9132,-
Skærmen har jeg fjernet for nu er jeg blevet i tvivl :)
Mener I det er et system der er pengene værd og som er fremtidssikret nok?
Kabinet Antec Performance One P182 992,-
DVD brænder Pioneer DVR 216DBK (Sort) 237,-
Bundkort Gigabyte GA-EX58-UD4P 1624,-
Harddisk Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 625,-
RAM Mushkin 3 x 2 GB DDR3 1129,-
Grafik XFX Radeon HD 4890 (1 GB) 1901,-
CPU Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed) 1933,-
Strømforsyning Corsair HX520W 691,-
I alt: 9132,-
Skærmen har jeg fjernet for nu er jeg blevet i tvivl :)
Mener I det er et system der er pengene værd og som er fremtidssikret nok?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.