mboost-dp1

Ved fejlet BIOS opdatering bortfalder garantien og reklamationsretten!

Gå til bund
Gravatar #1 - SuperGeek
8. apr. 2009 14:29
Hvad synes I om at hvis en BIOS opdatering fejler, så bortfalder garantien og reklamtionsretten?

Jeg befinder mig netop i denne situation ligenu, da mit motherboard gik i baglås ved en BIOS opdatering fornyligt.
Både internet butikken og producenten fastholder at de ikke er forpligtet til at udbedre sagen, tiltrods for at produktet blev købt 30/04-2008.

Gentagne gange har jeg læst og vidst "BIOS updates should be used as a last resort", og dette var mit sidste tiltag for at mit systemet på ret køl.

I min frustration var jeg nysgerrig efter og vide om der var andre der havde prøvet lignende situation?
Gravatar #2 - squad2nd
8. apr. 2009 14:54

Jeg har prøvet at en BIOS opdatering gik galt på en bærbar computer (MyBook). Dvs. så maskinen ikke kunne starte tilsidst. Jeg ringede ind til firmaet, men dér var sgu ingen problemer. Jeg blev bedt om at udfylde en formular på nettet om hvad der var galt, og dernæst sende den bærbare.

Lidt over en uge efter fik jeg den bærbare retur, samt en beskrivelse af at de havde flashet min bios igen.

Kvit og frit.

Mega nice! Kunne være du skulle fortælle om det lortefirma hedder som du har købt den bærbare ved, så andre ikke ender som købere hos dem? Som sagt, man kommer nok næppe udenom bios-opdateringer hvis man gerne vil være med, med den nyeste hardware m.m.
Gravatar #3 - siliankaas
8. apr. 2009 14:57
Nu kender jeg ikke forbrugerloven, men i dag hvor der ofte kommer rettelser til alverdens elektronik via en FW opdatering vil jeg påstå at butikken ikke kan nægte at udbedre fejlen for dig.

Hvis du har har gjort som foreskrevet i forbindelse med BIOS opdatering.

Nu kan man måske ikke blande BIOS og FIRMWARE opdateringer, men vil nu alligevel påstå at det er lidt ud af det samme spor....

F.eks kunne dit MB måske ikke "æde" Harddiske over 750G før du opdatere.
Gravatar #4 - amokk
8. apr. 2009 15:30
#2 det er vist ikke en laptop han har ristet men et MB

#1 tag kontakt til producenten af MB igen og få dem til at hjælpe dig. det kan være de kan sende dig en ny flash chip med fungerende BIOS i, evt mod et mindre gebyr

Søg efter BIOS opdatering eller lign på forbrug.dk

Efter som producenterne lægger BIOS opdateringer ud til alm kunder, og ofte laver programmer som nemt kan hente en ny BIOS ned og opdatere, så giver det ingen mening at din forhandler påstår at garantien ikke gælder hvis man selv opdaterer BIOS.

Hvis intet hjælper så ring og klar til forhandleren hver dag indtil de overgiver sig
Gravatar #5 - SuperGeek
8. apr. 2009 16:05
#4 Jeg har med vilje undladt og skrive hvilke parter der var involveret producent og internet butik for at være lidt objektiv, men det er ret svært nu, så jeg vælger at løfte sløret for de involveret parter.

Produktet blev købt hos GetMore:
Har rettet henveldelse til dem og de siger at garantien og reklamationsretten ikke dækker fejlet BIOS motherboard opdateringer.

Producenten af motherboardet er ASUS: ASUS STRIKER II FORMULA
Jeg har rettet henvendelse til den nordiske ASUS support, som kun håndterer notebooks, hvilket ikke hjælper mig synderligt.
Så ringede jeg til den amerikanske support for at høre hvad jeg kunne gøre. Supporteren mente at motherboardet skulle re-flashes, eller BIOS chippen skulle udskiftes. Men da jeg er indenfor EU, bedte han mig rette henvendelse ved deres website support/RMA afdeling.

Jeg udfyldte hvad der blev forlanget af websitet, og modtog idag en mail som siger at deres garanti heller ikke dækker fejlet BIOS opdateringer.
Efterfølgende har jeg skrevet en mail, om hvordan jeg kan få udbedret fejlen ved evt. selv og gribe til lommen.
Her siger ASUS at mit specifikke motherboad ikke har en udskiftelig BIOS chip, og at jeg skal spørge min forhandler efter et service værksted (her kan GetMore heller ikke hjælpe).
Så nu sidder jeg med et motherboard til 1.700 kr. der er lige til at op i sk*de i.

Sidstnævnt har jeg bedt om ASUS customer relations manager's telefon nr., så jeg kan få klarlagt hvorfor deres produkt er så skrøbeligt vedrørende BIOS reklamationer.

Paradoksalt besidder motherboardet en feature der hedder "Crash Free BIOS 2", den holder vist heller ikke helt!

For klarhedensskyld blev BIOS opdateringen foretaget via en flash USB stick, der har boot partition (FAT).
Systemet kan sagtens tænde men kommer aldrig til BIOS delen (sort skærm).
Gravatar #6 - Simm
8. apr. 2009 16:18
Siden du nu har Crash Free BIOS 2, har du prøvet dette (du skal nok grave et gammelt 3.5" diskettedrev frem, er ikke sikker på det virker med USB):
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/7042...

(Guiden er til 1'eren, men mon ikke det er noget henad det samme)
Gravatar #7 - trylleklovn
8. apr. 2009 16:21
Har MB'et ikke mulighed for at flashe BIOS'en ved at flytte på nogle jumpere og boote op med en CD med BIOS filen på?
Gravatar #8 - SuperGeek
8. apr. 2009 16:41
#6 & #7
Jeg har prøvet begge dele.
Jeg har lavet en 3,5" bootdisk, men ved power on af systemet sker der stadig intet ved 3,5" drevs recovery.
Har rykket jumperen der clearer CMOS og sat Support recovery DVD'en i DVD drevet. DVD'en spinner voldsomt op, men falder ned i hastighed igen. Stadig sort skærm.

Så det ser rigtig skidt ud!

Deres seneste BIOS revision påstår at løse noget RAID problem i forbindelse med 2x4870 ATI kort (dvs. crossfire).
Men det er et 780i SLi chipset der sidder på motherboardet.
Mistænker at de måske har postet en forkert BIOS revision til mit bundkort, som passer til en anden model, eller er det bare mig der klynger mig til håbet om at ASUS bidder i støvet og fixer motherboardet?
Gravatar #9 - SuperGeek
8. apr. 2009 17:00
Fandt lige denne FAQ på ASUS's website, hvor de modsiger sig selv i forbindelse med garrantien på motherboardet!

http://support.asus.com/troubleshooting/troublesho...

Kig under motherboard -> BIOS update failure.

First, please try to clear CMOS and try if the problem could be solved. You can clear CMOS by changing the CLR_CMOS jumpers on your motherboard. The original position should be pin1-2, you need to configure it to pin2-3 for about 10 seconds, then reset to the original pins.

If you still cannot boot the PC, please contact your dealer and let him test the motherboard for you if the problem still exists. Please let him post the motherboard to our RMA we will test it and help you solve the problem.

Before flashing your BIOS, please check if the toolu are using are the latest version. Your problem may be caused by the version of your tool.

Else, you can save the BIOS file into a flash disk then boot the system and enter BIOS. Then you can update your BIOS by EZ Flash which is in the BIOS Tools page. After that, you can update the BIOS following the prompt of EZ Flash.
Gravatar #10 - SuperGeek
8. apr. 2009 17:12
Har lige set BIOS bin filen igennem, og den ser ud til at være gyldig til STRIKER II FORMULA.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login