mboost-dp1

Wireless Repeatere?

Gå til bund
Gravatar #1 - HerrMansen
26. okt. 2012 11:21
Nu er det virkeligt langt tid at jeg har leget med netværk - og specielt de lidt mere gråhårede emner såsom repeatere til at udvide trådløse netværket. Så jeg tænkte at de kloge hoveder herinde eventuelt kunne give deres besyv.

Scenariet er som følgende - min far har et relativt "langt" sommerhus hvor en typisk forbruger trådløs router ikke kan dække hele matriklen selv hvis vi stiller den ca. midt i. Så jeg tænkte at vi kunne udvide netværket ved at sætte en repeater op i den anden ende af hytten så vi får fuld dækning.

Men hvordan er det nu lige med repeating - er det ikke noget med at modellen specifikt skal understøtte det (enten via hardware eller firmware - DD-WRT?) og at det skal være to af samme model eller lign?

Hilfe :O

PS: Routeren han pt. har stående er en Zyxel nbg-417n og der er fiber på ~50/50.
Gravatar #2 - Bundy
26. okt. 2012 11:29
Jeg tror det er den her funktion du vil have fat i:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Brid...
Gravatar #3 - paradise_lost
26. okt. 2012 11:34
Repeatere er generelt noget lort. Det er ihvertfald min erfaring, har du ikke mulighed trække et kabel og sætte et AP op halvvejs?
Gravatar #4 - Bundy
26. okt. 2012 11:46
Et kabel og et ekstra AP er helt sikkert den bedste løsning, ja - men det går jeg ud fra ikke var en option :)

Hvis man giver Ap'et samme SSID ( case sensitive ) og samme krypteringsnølgle / metode vil det virke som et stort wlan.
Gravatar #5 - HerrMansen
26. okt. 2012 11:49
paradise_lost (3) skrev:
Repeatere er generelt noget lort. Det er ihvertfald min erfaring, har du ikke mulighed trække et kabel og sætte et AP op halvvejs?

Men får jeg så ikke bare to forskellige netværk eller hvordan tænker du? :)

Altså målet er bare at få hele huset til at have ét samlet trådløst netværk over flere AP hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok. Om AP'erne snakker sammen over kabel (er muligt - der er lan stik i alle vægge) eller trådløst er lidt fedt.

Bundy (4) skrev:
Et kabel og et ekstra AP er helt sikkert den bedste løsning, ja - men det går jeg ud fra ikke var en option :)

Hvis man giver Ap'et samme SSID ( case sensitive ) og samme krypteringsnølgle / metode vil det virke som et stort wlan.

Er det så simpelt - amen for pokker da, hah. Jamen så siger jeg mange tak :D
Gravatar #6 - kasperd
26. okt. 2012 11:58
HerrMansen (5) skrev:
Er det så simpelt
Man skal også huske at bruge den rigtige port på access pointene og sørge for at man kun har en DHCP server.

Hvis man vil bruge en trådløs router som access point, så er det som regel nok at slå DHCP serveren fra og lade være med at bruge WAN porten.
Gravatar #8 - Atom
26. okt. 2012 13:43
Husk også at sætte de 2 routere/access points til at køre på hver deres "ikke overlappende" kanal. På 2,4GHz båndet er det kanal 1, 6 og 11 der er til rådighed som ikke overlapper. På 5GHz er der langt flere. Mener det er 23 eller deromkring.

Ovenstående giver den bedste dækning i huset.
Gravatar #9 - kasperd
26. okt. 2012 14:01
Atom (8) skrev:
På 2,4GHz båndet er det kanal 1, 6 og 11 der er til rådighed som ikke overlapper. På 5GHz er der langt flere. Mener det er 23 eller deromkring.
Hvis man har enheder som kun kan bruge 2,4GHz båndet, så kan man sætte det ene access point på 2,4GHz båndet og det andet på 5GHz båndet.

Jeg har ladet mig fortælle at der er nogle nyere enheder som kun kan køre på 5GHz båndet, men jeg tvivler på at det er korrekt. Til gengæld har jeg også ladet mig fortælle at der er langt mindre støj i 5GHz båndet, og det lyder troværdigt.

2,4Ghz båndet har mere end 11 kanaler. Men nogle lande har begrænsninger på de øverste kanalers brug. Der er enheder som nægter at bruge de kanaler uanset hvilket land de befinder sig i. Derfor er det en fordel at holde sig til kanaler uden begrænsninger. (Personligt mener jeg at standarden er håbløs på det punkt.)

Det er værd at gå en tur rundt med en enhed der kan vise hvad der ellers er af signal på frekvenserne. F.eks. kan man bruge Wifi Analyzer på Android. Den viser godt nok kun synlige access points. En enhed der faktisk kan vise hvor meget signal der er uden at prøve at forstå signalet ville være mere brugbart. Jeg tror de findes, men jeg kender dog ikke nogen.
Gravatar #10 - Atom
26. okt. 2012 14:19
kasperd (9) skrev:
Hvis man har enheder som kun kan bruge 2,4GHz båndet, så kan man sætte det ene access point på 2,4GHz båndet og det andet på 5GHz båndet.

Men det er jo ubrugeligt for #0 da han så ikke kan benytte hans Telefoner osv. i den ende af huset hvor der kun er 5GHz dækning.

Den bedste løsning er at sætte 2 Access Points op som begge har 2,4GHz og 5GHz radio.

Hvis pris er et issue så gå efter single radio 2.4GHz access points eller routere.

kasperd (9) skrev:
Jeg har ladet mig fortælle at der er nogle nyere enheder som kun kan køre på 5GHz båndet, men jeg tvivler på at det er korrekt. Til gengæld har jeg også ladet mig fortælle at der er langt mindre støj i 5GHz båndet, og det lyder troværdigt.

Har aldrig set en enhed der kun kunne køre i 5GHz båndet men kan ikke udelukke de findes. Der er som udgangspunkt ikke så mange enheder (Både wireless og fx. DECT telefoner osv.) som benytter 5GHz båndet og da det samtidigt er et meget bredere bånd kan man generelt bedre undgå støj og få bedre performance ved at benytte dette.

kasperd (9) skrev:
2,4Ghz båndet har mere end 11 kanaler. Men nogle lande har begrænsninger på de øverste kanalers brug. Der er enheder som nægter at bruge de kanaler uanset hvilket land de befinder sig i. Derfor er det en fordel at holde sig til kanaler uden begrænsninger. (Personligt mener jeg at standarden er håbløs på det punkt.)

Korrekt, det er i DK tilladt at benytte kanal 1 til 13. Det ændrer dog ikke ved at der kun er 3 kanaler som ikke overlapper hinanden. Og dette er kanal 1, 6 og 11. Hvis andre kanaler benyttes resikerer man nedgraderet performance.

kasperd (9) skrev:
Det er værd at gå en tur rundt med en enhed der kan vise hvad der ellers er af signal på frekvenserne. F.eks. kan man bruge Wifi Analyzer på Android. Den viser godt nok kun synlige access points. En enhed der faktisk kan vise hvor meget signal der er uden at prøve at forstå signalet ville være mere brugbart. Jeg tror de findes, men jeg kender dog ikke nogen.

Ellers er der også inssider som jeg mener også ser net som ikke broadcaster SSID.

Findes til PC og Android.
Gravatar #11 - kasperd
26. okt. 2012 14:40
Atom (10) skrev:
Den bedste løsning er at sætte 2 Access Points op som begge har 2,4GHz og 5GHz radio.
Ja, hvis de access points man anvender kan køre på begge bånd samtidigt, så er der ingen grund til ikke at bruge dem. Man bør så i hver ende af huset undersøge hvad der er et godt valg af frekvenser og så i hvert bånd vælge to frekvenser som både ligger langt fra hinanden og også ligger langt fra andre kilder synlige fra den ende af huset.

Atom (10) skrev:
Det ændrer dog ikke ved at der kun er 3 kanaler som ikke overlapper hinanden. Og dette er kanal 1, 6 og 11. Hvis andre kanaler benyttes resikerer man nedgraderet performance.
At vælge 1, 6 og 11 kan vel kun være af hensyn til enheder som ikke vil gå højere end 11? Ellers kunne man lige så godt vælge 1, 7 og 13.

Hvis man skal sætte mange access points op kan det være en fordel at have fire frekvenser at vælge mellem og derfor køre på 1, 5, 9 og 13.

Men hvis man kun skal sætte to access points op, så er det bedre at undersøge hvad der ellers findes på frekvenserne. Da jeg selv skulle vælge en frekvens til mit access point kunne jeg se at naboerne brugte 1, 7, 9 og 11. Hvilken frekvens bør jeg vælge i den situation?
Gravatar #12 - Atom
26. okt. 2012 16:40
kasperd (11) skrev:
Ja, hvis de access points man anvender kan køre på begge bånd samtidigt, så er der ingen grund til ikke at bruge dem. Man bør så i hver ende af huset undersøge hvad der er et godt valg af frekvenser og så i hvert bånd vælge to frekvenser som både ligger langt fra hinanden og også ligger langt fra andre kilder synlige fra den ende af huset.

Enig.

kasperd (11) skrev:
At vælge 1, 6 og 11 kan vel kun være af hensyn til enheder som ikke vil gå højere end 11? Ellers kunne man lige så godt vælge 1, 7 og 13.

Ja hvis du har kontrol over hvilke enheder der skal på, og du ved disse har support for kanal 13 så er 1, 7 og 13 ligeså godt som 1, 6 og 11.

kasperd (11) skrev:
Hvis man skal sætte mange access points op kan det være en fordel at have fire frekvenser at vælge mellem og derfor køre på 1, 5, 9 og 13.

Enig. Dog vil man oftest ikke have kontrol over hvilke enheder der kommer på i miljøer med mange AP's. Fx. skoler, hoteller eller større virksomheder. Der ville jeg passe på med kanal 13. (og 12)

kasperd (11) skrev:
Men hvis man kun skal sætte to access points op, så er det bedre at undersøge hvad der ellers findes på frekvenserne. Da jeg selv skulle vælge en frekvens til mit access point kunne jeg se at naboerne brugte 1, 7, 9 og 11. Hvilken frekvens bør jeg vælge i den situation?

Da du ikke skriver noget om hvilken sendestyrke du modtager fra dine naboer ville kanal 4 være mit bedste bud da du der i det mindste finder lidt båndbredde du kan have for dig selv. Jeg ville dog se på hvilken sendestyrke de forskellige kanaler har hos dig og se om der er nogen af dem som er så lavt at du kan overdøve dem :)
Gravatar #13 - kasperd
26. okt. 2012 17:11
Atom (12) skrev:
Da du ikke skriver noget om hvilken sendestyrke du modtager fra dine naboer ville kanal 4 være mit bedste bud da du der i det mindste finder lidt båndbredde du kan have for dig selv.
Jeg endte også med at vælge 4.

Atom (12) skrev:
Jeg ville dog se på hvilken sendestyrke de forskellige kanaler har hos dig og se om der er nogen af dem som er så lavt at du kan overdøve dem
De er alle sammen lave nok til at de burde kunne overdøves. Mit eget AP kørte som default på 7, og det var lidt ustabilt før jeg skiftede til 4.

Det kører tilsyneladende stabilt nu, på trods af at afstanden til nabofrekvenserne kun er 60% af hvad du anbefalede.
Gravatar #14 - HerrMansen
26. okt. 2012 18:42
Herren har sit sommerhus ca. en kilometer fra nærmeste hus så interferens skulle næppe være et stort problem :)

Men jeg skal da huske tippet vedr. overlap af kanaler.

Men jeg tager da lige og checker om der nu skulle være andre signaler i hytten.
Gravatar #15 - kasperd
26. okt. 2012 19:08
HerrMansen (14) skrev:
ca. en kilometer fra nærmeste hus
Så skal du nok ikke regne med at dække hele matriklen med et par access points. Men du kan måske dække hele huset.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. okt. 2012 19:20
Pas på hvad du siger... Min WRT54GL med dd-wrt skruet op på 181 mW, sender godt 3-450 meter ud fra huset ...

Jeg har hørt at 54GL'eren godt kan komme op på de 250 mW uden problemer, som er grænsen i dd-wrt

- hvis man så laver lidt fiksfakserier med pigtails, pringles dåser etc., så kan man sikkert godt ramme 5-600 meters rækkevidde, måske mere!

Jeg kan mindes at jeg læste om noget longrange Wifi en gang - FabFi hed projektet vist - nu skal jeg passe på hvad jeg siger - men mener vi snakker rækkevidder på 2000+ 3500+ meter med almindeligt consumer hardware og custom firmwares

Http://fabfi.fabfolk.com/images/thebiglink.jpg
Gravatar #17 - Atom
26. okt. 2012 21:04
Bare fordi naboen ligger 1000m væk behøver grunden jo ikke være så stor. Der er nok marker eller skovområder imellem.

Det er en myte at du kan give bedre signal ved at øge sendestyrken. Du skal bruge bedre antenner istedet. Når du øger sendestyrken ødelægger du bare signalet og gør det dermed ringere end hvis du kører standard setting. Læs evt. Peacock og Catfish trådene på DD-WRT's hp.
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. okt. 2012 21:10
Myte eller ej, efter jeg skruede op har jeg 80%+ på mit soveværelse (hvor forbindelsen før røg) samt signal næsten helt oppe til postkassen (se selv, fra Tved 128, 6270 Tønder til postkassen mod øst)
Gravatar #19 - HerrMansen
27. okt. 2012 11:54
kasperd (15) skrev:
Så skal du nok ikke regne med at dække hele matriklen med et par access points. Men du kan måske dække hele huset.

Godt ord igen. Mente nu også bare lige hytten og så baghaven. Mågerne på marken må sgu finde sig et andet netværk ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login