mboost-dp1

Microsoft modsagt af professor i datalogi

Gå til bund
Gravatar #1 - amokk
11. apr. 2002 23:06
gad vide om han ikke er linux/sun/apple/whatever-bare-det-er-anti-MS-mand? hehe

hvis det er rigtigt, tja så undrer det vel ik så mange...
Gravatar #2 - west
11. apr. 2002 23:13
Hans pointe er da fin nok ...?
Gravatar #3 - annoia
11. apr. 2002 23:16
west - Nejnej. Han er anti-microsoft, partisk, fascistisk og opensource-fanatiker. Ellers ville han ikke sige noget ondt om windows ;)
Gravatar #4 - tscholz
11. apr. 2002 23:20
Må godt nok også sige at jeg har svært ved at se hvordan man kan fjerne IE fra windows, da windows bruger den til flere steder. Hele explorer.exe's layout er kan bruge IE til design, og hjælpen bruger den også. IE som program er jo bare en skal som bruger et lib til at render html stuff.
Og btw, så må jeg sige at IE faktisk er en god browser :)

Microsoft har da gjort en vis del for at lade andre lave programmer til deres system, ellers ville windows jo nok ikke være den store success, hvis der ikke fandtes nogle programmer til det :)

Men ok, bare endnu et kapitel i verden mod microsoft sagen :)
Gravatar #5 - annoia
11. apr. 2002 23:30
Windows media player kan afspille mp3... Det er en funktion jeg ikke benytter og derfor helst var foruden, da det tager plads (Mange små bække laver en stor sø eller noget). Winamp kan nu afspille film, men det spunker uhæmmet og det ville jeg derfor helst være foruden. Hvorfor vil firmaer have deres produkter til at kunne alt, frem for at få dem til at kunne noget, men godt? explorer virker fint som en filbrowser (selvom windows commander er bedre) og internet explorer virker sikkert udemærket som internet browser, men det betyder da ikke at jeg vil have mig dem prakket på. Jeg vil have mit frie valg, men jeg vil samtidig gerne have en smule diskplads tilbage til andet guf. Og kom ikke og sig at vi får ie gratis med. Det hele er inkluderet i prisen. Man får heller ikke word gratis med, når man køber office.
Gravatar #6 - Thorun
11. apr. 2002 23:30
Jeg synes det er smart af M$, at lade en professor, som selv har interesse som projekt, at "forske" i kildekoden i Windows.

Derved sparer M$ millioner af kroner på at få almindelige aflønnede programmører til at finde ud af om projektet kan lade sig gøre.

Gratis arbejdskraft er bedre end dyr arbejdskraft.
Gravatar #7 - annoia
11. apr. 2002 23:32
Nåja... Det var ikke et oplæg til en gentagelse af de endeløse diskutioner vi har haft ved samtlige tidligere ms-nyheder... Jeg trængte bare, og jeg syntes ikke at det var sagt...
Gravatar #8 - Onde Pik
11. apr. 2002 23:33
Ok så ms skal 'kun' frigive ca 650.000 linier kildekode. Det kan de da bare tage at gøre, det har nok ikke taget dem særlig lang tid at kode.
Gravatar #9 - WebMaster
11. apr. 2002 23:37
#6 Thorun

Prøv lige at læse artiklen før du kommenterer den.

Microsoft har ikke "ladet ham" læse kildekoden. Det har han fået lov til efter domsfældelse. Han er sagsøgernes ekspertvidne.
Gravatar #10 - Hekto
12. apr. 2002 04:30
Hurra for et link !!!

Er der nogen der har et link, der IKKE kræver kode ?
Gravatar #11 - Deternal
12. apr. 2002 06:21
hmmm... jeg troede ellers det var umuligt, det har MS og Disky jo selv sagt :)

Anyway - IE bliver jo delvist loaded med windows, og når man tænker på at en stor del af programmet er loaded med windows så må man sige at selv om IE er de der 4 seks hurtige til at åbne end Opera så er det sq ikke specielt godt. En anden sammenligning er at åbne Opera og IE og så åbne et ekstra browservindue. Så er Opera pludselig mere end dobbelt så hurtig :)
#12 - 12. apr. 2002 06:28
lol... jeahh.. lol og google for M$
Gravatar #13 - kryster
12. apr. 2002 06:46
Jeg kan ikke forstå hele diskutionen, microsoft må vel selv bestemme hvormeget windows skal kunne.
Man har jo heller ikke Ford rat i en Toyota, med Renult sæder, og fælge fra Ferrari.
En Internet browser er noget de fleste har brug for i dag, så det er vel kun rimeligt at den ligger der fra starten.
Gravatar #14 - Djernis
12. apr. 2002 06:53
#5...

hvae hva nævner du Winamp for??? winamp er efter hva jeg ved ikke standard i Windows... derfor kan man ikke fjerne det for at lave en kompakt udgave...

ved ikke om jeg har opfattet det forkert men jeg syns det lød mærkligt :)
Gravatar #15 - Naish
12. apr. 2002 06:54
Deternal:

Sikke en gang bladder at lukke ud, jeg tror du skal læse/tænke Disky's indlæg igennem. Han er blot en af de mange som indser at det i den her branche drejer sig om at tjene penge.

Kryster:
Ja MS må selv bestemme hvad de propper i Windows. Men Microsoft må ikke bruge deres Windows-monopol til at udslette konkurrenter på andre software områder. f.eks. Word slog WP og Lotus Word Pro i småstykker. IE vs. Netscape. C# vs. Java. Listen er lang som et ondt år. Det er det som de sagsøgende stater forsøger at stoppe. Omend jeg tror at de ligesågodt kunne foresøge at stoppe månens rotation med sejlgarn.

Naish
Gravatar #16 - Mort
12. apr. 2002 07:13
Artiklen er beskyttet af et kodeord. For at få det kodeord der skal bruges skal man abonnere på JP.

Har Newz.dk ingen kvaler med at linke til kilder som man skal betale for at læse ?
Gravatar #17 - sKIDROw
12. apr. 2002 07:18
=>Naish

"Sikke en gang bladder at lukke ud, jeg tror du skal læse/tænke Disky's indlæg igennem. Han er blot en af de mange som indser at det i den her branche drejer sig om at tjene penge."
Dette er da også fint nok.
Men modsat dig og Disky, er vi nogen der mener at der de stadig bør lære lidt om moral og etik.
Det hindre dem ikke i at tjene penge... ;o)
Når jeg læser Disky's posts bliver jeg harm!.
Microsoft bader i penge, og stadig pisser de på folk.
OG nej det er de skal tjene penge legitimere det IKKE...
Gravatar #18 - annoia
12. apr. 2002 07:19
Djernis - Det er ikke windows specifikt jeg er utilfreds med, det er det væld af features, som alle programmer skal have... Så man får en masse programmer der kan en hel masse af det samme. Jeg bruger windows media player til at afspille film med, men når winamp også kan, så overlapper de og der er derfor unødvændigt meget på min harddisk. Windows media player kan afspille mp3 osv, men jeg vil LANGT hellere have winamp til det, så der er igen en overlapning (faktisk vil jeg heller have Sonique til det, men det ødelægger mit eksempel). Kan firmaerne ikke bare holde sig til det de er gode til og så holde sig væk fra de andre områder? De spilder jo min dyrebare plads!
Gravatar #19 - Mysterio
12. apr. 2002 07:38
jeg er enig, det er alt for mange programmer som nu kan mere end deres orginale opgave, det ville ikke være noget problem hvis du nu var gode til det, men det er jo bare for at tjene flere penge, og derfor ofte noget halv færdigt halv brugbare løsninger de kommer med

en mp3 afspiller skal kunne spille mp3'er, ikke mere, men hvis de også gerne vil den skal kunne mere, så lav det så man kan bruge det eller vælge det fra

(ved godt jeg gentager annoia)
Gravatar #20 - stfrm
12. apr. 2002 07:43
Ham fra jurassic park havde 1 million linier kode.
Gravatar #21 - Scherlund
12. apr. 2002 07:45
<STRONG>#18 & #19</STRONG>
<STRONG></STRONG>
Bare lige for at sige noget. Det heddet Windows <STRONG>Media </STRONG>Player. Skulle den så ikke understøtte så mange Media formater så muligt. Uden at vide det eller have nogen ide om det, kan jeg ikke forestille mig at det kræver helt vildt meget plads for det mp3-codec i WMP.

Ja video i WinAmp er forlatterligt, men hvad skal de gøre? Deres program er jo næsten så godt det kan være og nu vil de til at tage penge for det. Så må de jo smide nogle features i som folk vil betale for.
Gravatar #22 - Pernicious
12. apr. 2002 07:49
Hmmm, påfaldene at professoren hedder Apple !!!!!!! ;-)
Gravatar #23 - Disky
12. apr. 2002 07:51
Skidrow:
At du bliver harm over min indlæg er jeg egentligt temmelig ligeglad med.

Microsoft er et internationalt firma som er ejet af aktionærer.
Selvfølgelig skal firmaet tjene penge, hvilket det også er særdeles gode til.

Det Microsoft gør, er at de tilbyder en komplet løsning som er lige det flertallet af brugere ønsker.
Folk kan gå direkte på nettet og browser (ie), folk kan hører mp3, se film, streame radio (mediaplayer). I XP kan de brænde cd'er direkte. OSV.
At der så er nogle nørder der synes MS er store grimme og meget onde, er deres personlige extremt subjektive mening.

Okay folk kan ikke fjerne IE som det er i øjeblikket, og hvad så ? Jeg kan da sagtens installere Netscape eller opera og bruge det istedet hvis jeg ønsker det.
Eller bruge Windows Commander istedet for file exploreren.
Eller winamp til mp3, osv.

At Microsoft knuser et par firmaer undervejs er jo nu engang det som sker i et moderne kapitalistisk samfund.

Det skal dog lige nævnes jeg synes det er rart at de er ved at blive sat på plads af flere amerikanske stater. Konkurrence gavner udviklingen, ingen tvivl om det.

Dog vil jeg give Naish ret i hans sammenligning med at stoppe månen med sejlgarn.
Gravatar #24 - Trentors
12. apr. 2002 07:53
Okay hvad er det for et samfund vi lever i, når folk brokker sig over at visse forindbyggede features optager diskplads? Hvis man har så lidt harddiskplads så bør man måske overveje at investere i en ny disk. Og hvis man ikke har råd til det så undrer det mig at man overhovedet havde råd til XP i første omgang. For har man ikke købt lortet skal man sgu ikke brokke sig. Det er hvad man kalder hykleri.

Og jeg syntes selv at der er mange programmer der gør f.eks. Medieplayerens arbejde bedre (prøv bare at finde et .xm-plugin til WMP) men det er da fint den følger med. Tanken om man bare behøver installerer XP og så har en række features fra starten af, er da god.

Besides så hører jeg altid folk brokke sig over deres browsere. men IE virker upåklageligt og den er jo også en standard efterhånden.

Men der skal selvfølgelig være nogen til at bitche over den. Ligesom Betamax vs. VHS. Der skulle være nogen tilbage som ikke gad købe en VHS men som hellere ville sidde derhjemme og bitche over de ikke kunne leje nogen film. Kom videre.
Gravatar #25 - Odyssey
12. apr. 2002 08:01
Naish: øøøøh your point being??? Word følger mig bekendt ikke med Windows. Grunden til at det er blevt det mest populære tekstbehandlingsprogram, ligesom Windows er blevet det mest populære styresystem, er fordi de er nemme at bruge, nemme at gå til, og har mange funktionaliteter. Du er da frit stillet til at købe Corel WordPerfect istedet for Word hvis du vil det, men din monopolbegrundelse holder ikke. Jeg har da også prøvet Linux for iih og ååh hvor er det godt... NOOOT! Det er det mest brugerforvirrende styresystem, og programmerne kan ikke snakke ordentligt sammen. Desuden er der 5 forskellige browsere der hver har deres fortolkning af at render web sider - Mozilla ligner ikke engang hinanden til Windows og Linux!
Gravatar #26 - sKIDROw
12. apr. 2002 09:13
=>Disky

Enten læser du som en folkeskole elev, eller også vil du absolut misforstå...

"At du bliver harm over min indlæg er jeg egentligt temmelig ligeglad med."
Undre mig ikke...

"Microsoft er et internationalt firma som er ejet af aktionærer.
Selvfølgelig skal firmaet tjene penge, hvilket det også er særdeles gode til."
Ja men det skal ikke ske på andres bekostning, og uden enhver form for etik og moral...
At de skal tjene penge legitimere ikke ALT... ;o)

"Det Microsoft gør, er at de tilbyder en komplet løsning som er lige det flertallet af brugere ønsker."
Eller rettere er tvunget til at bruge af den ene eller anden grund... ;o)

"Folk kan gå direkte på nettet og browser (ie), folk kan hører mp3, se film, streame radio (mediaplayer). I XP kan de brænde cd'er direkte. OSV."
Det er jeg da også glad nok for idet daglige, men jeg ville gerne have (fra)valget.

"At der så er nogle nørder der synes MS er store grimme og meget onde, er deres personlige extremt subjektive mening."
Well.
Det mener jeg personligt ikke jeg har skrevet, hverken direkte eller indirekte.
Hvad andre skriver må vist stå for egen regning... ;o)

"Okay folk kan ikke fjerne IE som det er i øjeblikket, og hvad så ? Jeg kan da sagtens installere Netscape eller opera og bruge det istedet hvis jeg ønsker det."
Den er tilgengæld længere...
For mig er det ikke så meget det at de bundler IE om WMP med, men at de gør deres styresystem totalt ubrugeligt hvis den fjernes.
Tilgengæld er det trættende at se sider der ikke virker, fordi de ikke kun bliver optimeret til IE, men ydermere med applets der linker til underliggende windows dll'er.
Selvfølgelig kan man bare undgå disse sider, hvilket jeg også gør.
Kan kun råde alle ikke IE brugere til at boykotte Jubii og co.

"Eller bruge Windows Commander istedet for file exploreren.
Eller winamp til mp3, osv."
SE her vil jeg faktisk give dig ret.. :o)

"At Microsoft knuser et par firmaer undervejs er jo nu engang det som sker i et moderne kapitalistisk samfund."
Ja hvis det sker grundet alm. konkurrence, men microsoft har et monopolvåben der kan misbruges.
Og så er det fint at fælden klapper...

"Det skal dog lige nævnes jeg synes det er rart at de er ved at blive sat på plads af flere amerikanske stater. Konkurrence gavner udviklingen, ingen tvivl om det."
Enig... :o)

=>Trentors

Vil du bare ikke forstå, eller kan du ikke læse?
Det har principielt intet med diskplads at gøre, men et spørgsmål om at have lov til at fravælge.
Betamax og VHS er et dårligt eksembel, da VHS sutter røv sammenlignet med Betamax... ;o)

=>Odyssey

Kedeligt at høre at du er så utilfreds.
Er ikke sikker på hvad du mener med programmer der snakker sammen..
Gravatar #27 - J.R.Ewing
12. apr. 2002 09:19
Jeg må ærligt indrømme at jeg syntes at et styresystem der kan ALT er super smart og er meget glad for mit Windows XP. Det er fyldt med lækre features og smart design der er creme for øjet. De eneste programmer jeg har "udefra" er nogle få niche programmer og hvis jeg skal være helt ærligt irritere det mig at windows ikke kan varetage de samme opgaver.
Et windows hvor man selv kunne vælge hvad man ville instalere (i en custom setup) i min mening ville være et bedre produkt end det windows der er på markedet idag. Browseren er dog en så integreret del af "wondows" at det i min mening ville være omsonst at kræve at netop denne del skulle kunne fjernes (der er jo oxo alternativer) imodsætning til de små sideprogrammer , messenger, mediaplayer, etc. etc.
Det er rigtigt at microsoft har en forpligtigelse overfor aktieholdere ansatte etc. etc. at hive en masse spir hjem, der er dog en række etiske regler der skal overholdes hvad de i nogen tilfælde ikke har været så gode til.
Dette gør dem dog hverken værre eller bedere end langt de fleste andre firmaer.
I min mening savner debatten nuancer her på news (det er så skide næmt at sige for det gør alle debatter). Folk omtaler enten Microsoft som Osama omtaler U.S.A. og giver dem skylden for alverdens død og ødelæggelse eller også bliver Microsoft omtalt som U.S.A. omtaler sig selv ;)
Jeg selv falder nok mest ind i sidstnævnte kategori så LEVE MICROSOFT........ BILL SKABTE "WONDOWS" OG DER BLEV LYS.

*glitch*.........*bzzzzzzzzzzzzzz*.........*VRØVL*
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login