mboost-dp1
Acer bærbar gået død
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
En kammerat har en acer aspire 7220 (eller 7220z) og han har fået noget virus på den.
I starten kørte den bare dårligt, men nu vil den slet ikke boote.
Den booter som sagt ikke op, men kommer med en besked om der mangler en fil (tjekker op på hvilken en det helt eksakt er senere) og siger man skal indsætte en vista skive og reparere computeren.
Problemet er bare at han ikke har en vista skive, da en sådan ikke fulgte med.
Han vil gerne forsøge at reparere computeren, da der er nogle billeder han gerne vil have overlever.
Kan man på lovlig (og helst gratis) vis fremskaffe en Windows Vista Home Premium DK skive, som kan bruges til formålet, eller skal der reinstalleres OS (evt. Win XP) og så noget getdataback for NTFS?
I starten kørte den bare dårligt, men nu vil den slet ikke boote.
Den booter som sagt ikke op, men kommer med en besked om der mangler en fil (tjekker op på hvilken en det helt eksakt er senere) og siger man skal indsætte en vista skive og reparere computeren.
Problemet er bare at han ikke har en vista skive, da en sådan ikke fulgte med.
Han vil gerne forsøge at reparere computeren, da der er nogle billeder han gerne vil have overlever.
Kan man på lovlig (og helst gratis) vis fremskaffe en Windows Vista Home Premium DK skive, som kan bruges til formålet, eller skal der reinstalleres OS (evt. Win XP) og så noget getdataback for NTFS?
Hent og brænd Hiren's BootCD og boot på den, så kan du både tage backup af filerne og prøve at reparere windows fra den.
Andet link
Andet link
holmen (1) skrev:... og så noget getdataback for NTFS?
I kan jo alternativt tage harddisken ud, smide den i et 2,5" eksternt kabinet, og så bare kopiere data ad USB den vej - Det var sådan jeg gjorde med min laptop indtil jeg fik en ekstern jeg kunne smide backups på.
MiniatureZeus (2) skrev:Hvis han ikke har slettet det, så burde der ligge en recovery partition på harddisken.
Sørg for at D2D Recovery er slået til i BIOS, og så tryk ALT+F10 under opstart...
hvis alt+f10 ikke virker, så skal du betale ca. 250kr ( sidst eg tjekkede) for at få de boot cd'er fra acer.... men du kan bare sige at den ikke ville brænde recovery cd'er så sender de dem gratis :P
Alt + f10 virker.
Der er tre muligheder:
1) Gendan fabriksindstillinger
2) Gendan brugerindstillinger fra sikkerhedsbackup (eller noget lignende)
3) Genoprettelses cd/dvd.
Mulighed nr. 2 og 3 kan ikke benyttes da han hverken har lavet sikkerhedsbackup eller genoprettelses dvd'er.
PC'en har, som jeg kan forstå det, 3 partitioner:
1: Operativ
2: Lager (Her ligger de filer der gerne skulle bevares)
3: Genoprettelsespartition
Så er det store spørgsmål:
Hvis man gendanner fabriksindstillinger, wiper og formaterer den så lager-partitionen eller bliver data på den?
Man kan selvfølgelig bare installere et OS på OS-partitionen og så håbe at resten ikke er inficeret, men hvis han nu kan klare den ved at gendanne fabriksindstillingerne ville det betyde mindre arbejde for mig.
Der er tre muligheder:
1) Gendan fabriksindstillinger
2) Gendan brugerindstillinger fra sikkerhedsbackup (eller noget lignende)
3) Genoprettelses cd/dvd.
Mulighed nr. 2 og 3 kan ikke benyttes da han hverken har lavet sikkerhedsbackup eller genoprettelses dvd'er.
PC'en har, som jeg kan forstå det, 3 partitioner:
1: Operativ
2: Lager (Her ligger de filer der gerne skulle bevares)
3: Genoprettelsespartition
Så er det store spørgsmål:
Hvis man gendanner fabriksindstillinger, wiper og formaterer den så lager-partitionen eller bliver data på den?
Man kan selvfølgelig bare installere et OS på OS-partitionen og så håbe at resten ikke er inficeret, men hvis han nu kan klare den ved at gendanne fabriksindstillingerne ville det betyde mindre arbejde for mig.
Ja, men...
Jeg prøvede med Vista RC, men den vil ikke brænde medierne ud, selvom partitionen er der. "Brænd" knappen i Acer eRecovery er "greyed out".
Ja, men...
holmen (1) skrev:...
Kan man på lovlig (og helst gratis) vis fremskaffe en Windows Vista Home Premium DK skive, som kan bruges til formålet...?
Jeg prøvede med Vista RC, men den vil ikke brænde medierne ud, selvom partitionen er der. "Brænd" knappen i Acer eRecovery er "greyed out".
3214N (15) skrev:#14
Ja, hvis bare man havde MSDN el. lign. - eller man kunne "låne" en ISO af en "ven". Det er jo ikke til at vide hvad for noget snask der er i en tilfældig ISO...
Ej nu må du altså lige. Der står under computeren hvilken version af vista der er installeret på den og tilsvarende version finder du bare i en ISO. Du skal ikke finde en tilfældig ISO, du skal finde en tilsvarende.
wn1 (20) skrev:den sletter ALT på din maskine... så tag backup først :)
Den sletter kun C-drevet...
Det advarer den også om.
Du har ret. Jeg ringede til acers kundesupport og spurgte hvad der blev skete når jeg gendannede fabriksindstillingerne, og det er kun C-drevet der bliver berørt.
Så jeg gav nyheden videre til min kammerat, som gik i gang med at gendanne til fabriksindstillinger, men så ringede lidt efter og fortalte at virusen også havde beskadiget filer på genopretningspartitionen, så han kunne ikke gendanne fabriksindstillingerne. Vi ved ikke om filerne på D: (lager-drevet) har overlevet teh virus.
Men nu smider jeg et OS på C-drevet og så må vi se om det bliver inficeret af det der nu er tilbage af virus på de andre partitioner.
Jeg takker for jeres input.
Du har ret. Jeg ringede til acers kundesupport og spurgte hvad der blev skete når jeg gendannede fabriksindstillingerne, og det er kun C-drevet der bliver berørt.
Så jeg gav nyheden videre til min kammerat, som gik i gang med at gendanne til fabriksindstillinger, men så ringede lidt efter og fortalte at virusen også havde beskadiget filer på genopretningspartitionen, så han kunne ikke gendanne fabriksindstillingerne. Vi ved ikke om filerne på D: (lager-drevet) har overlevet teh virus.
Men nu smider jeg et OS på C-drevet og så må vi se om det bliver inficeret af det der nu er tilbage af virus på de andre partitioner.
Jeg takker for jeres input.
Nu har jeg installeret XP på C-drevet, men D-drevet skriver at det ikke er formateret.
Jeg formaterede drevet og fik installeret GetDataBack for NTFS, men kørte hjem inden det var færdigt med at scanne D-drevet.
Det er en trial af GetDataBack, og min kammerat siger, at da den var færdig med at scanne kunne han ikke få lov til at kopiere filerne over til C-drevet, da det krævede at han skulle købe programmet.
Kan det passe?
Nogen der ved om der er nogle af de ældre trials hvor man kan få lov at kopiere filerne? For så kunne jeg lede efter en ældre trial.
Jeg formaterede drevet og fik installeret GetDataBack for NTFS, men kørte hjem inden det var færdigt med at scanne D-drevet.
Det er en trial af GetDataBack, og min kammerat siger, at da den var færdig med at scanne kunne han ikke få lov til at kopiere filerne over til C-drevet, da det krævede at han skulle købe programmet.
Kan det passe?
Nogen der ved om der er nogle af de ældre trials hvor man kan få lov at kopiere filerne? For så kunne jeg lede efter en ældre trial.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.