mboost-dp1

BIOS POST blev utrolig langsom efter jeg installerede nye grafikdrivre

Gå til bund
Gravatar #1 - Tukanfan
22. maj 2011 13:42
Hej
Jeg har lige installeret grafikdrivere til mit AMD Radeon 6550M-kort i min Acer Aspire TimelineX 5820TG-laptop. Efter en genstart, er POST-proceduren blevet utrolig langsom, og det fortsætter helt over i bootloaderen (GRUB) og langt ind i opstarten af Windows.
Kan det have noget at gøre med at installationen af driverne har rodet med min VGA-BIOS eller sådan noget? Jeg bruger switchable graphics, og har prøvet at slå det fra.
Gravatar #2 - Daniel-Dane
22. maj 2011 14:15
Har du nulstillet BIOS (EFI?)?
Gravatar #3 - Tukanfan
22. maj 2011 14:28
Det ved jeg ikke - jeg har loaded default settings.
Men, det lykkedes mig at komme ind i Windows, og her fik jeg så hentet en "reference driver" fra AMD's hjemmeside (den jeg før brugte var hentet fra ACER). Det løste problemet med den langsomme POST.
Men nu virker mit switchable graphics selvfølgelig ikke mere. Den kører på ATI-kortet som default, og prøver man at skifte til Intel HD graphics, så får man BSOD.
Gravatar #4 - kasperd
23. maj 2011 11:44
Jeg synes det lyder meget mærkeligt at en driver kan have indflydelse på performance af BIOS eftersom BIOS koden kører før driveren bliver indlæst.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
23. maj 2011 11:48
Ja, det lyder som noget Acer-kode dybt nede i maskinen, som fejler.
Gravatar #6 - illishar
23. maj 2011 12:24
Programmer som BIOS, U-boot etc. er ganske normale fw-programmer, med indbyggede drivere etc. Hvis Bios begynder at agere langsomt e.l. så skyldes det derfor sandsynligvis en driver der laver "retries".
Drivere i dette niveau er alle memory-mapped (i en eller anden grad) og "retries'ene" skyldes derfor sandsynligvis en driver der læser nogle registre, der ikke agerer korrekt mere. Hvis det er grafik-kortet der er skyld i problemet, så betyder det derfor at Bios forsøger at tilgå dette, på ikke-optimal vis. (Forkert driver eller driver-setup) Dog vil jeg mest gætte på at det skyldes noget multiplex-setup i denne forbindelse.

Ikke at det ovenstående løser problemet, men hvis jeg var dig, ville jeg se om der var udgivet en opdatering til bios. (Den vil også resette bios'en, som også kan gøre tricket.)
Gravatar #7 - Tukanfan
23. maj 2011 15:45
Så når jeg installerer en ny driver i f.eks. Windows, så ændres der på en bios-driver?

Under alle omstændigheder kan jeg fortælle, at det endte lykkeligt alligevel. Afinstallerede både Intel og ATI-driveren, installerede Chipset driveren samt et par andre drivere fra Acers hjemmeside. Genstartede. Installerede Intel-driveren. Genstartede. Installerede ATI-driveren. Bad lidt til gud, genstartede og voila! Ingen BSOD mere!
Gravatar #8 - Ronson ⅍
23. maj 2011 15:50
Jeg har lidt samme problem - og så ikke alligevel.

Min POST blev sløv efter jeg monterede mit nye kort (9800GT -> HD 5850). Jeg har opdateret driver mange gange, jeg er gået fra Vista -> Win7, der er ingen opdateringer til hverken BIOS eller grafikkortet.

Der er absolut ingen problemer under spil, så jeg tror ikke det er problemer med strøm. Men den står 10-15 sekunder før POST og laver ingenting.
Gravatar #9 - kasperd
23. maj 2011 16:06
Ronson (8) skrev:
Min POST blev sløv efter jeg monterede mit nye kort
Under opstart afvikler BIOS kode fra en ROM på kortet. Dette starter allerede inden grafikkortet begynder at sende et signal til skærmen. Koden i denne ROM kan sagtens være langsom, og det vil naturligvis forsinke opstarten.

Det som ikke giver ret meget mening er at en driver som ligger på harddisken og ikke er blevet indlæst endnu kan påvirke hvor hurtigt det går.
Gravatar #10 - Tukanfan
23. maj 2011 17:14
Kan det ikke være, at der ændres på noget i grafikkortets BIOS under selve installationen af en driver? Det er jo ikke til at se, hvad de dér All-in-one installere i Windows laver.
Gravatar #11 - arne_v
23. maj 2011 17:18

Normalt plejer opdatering af BIOS at være en lidt speciel process.

Jeg har svært ved at tro at en Windows program kan gøre det on the fly.

Ellers kunne jeg forestille mig noget meget meget grimt malware.
Gravatar #12 - Tukanfan
23. maj 2011 17:31
Hmm, fra ACERs hjemmeside kan man downloade en opdatering til BIOS. Medfølgende er der 2 .exe-filer (til Windows og DOS) og en README der siger:
"Windows flash: Please click "ZQ1_123W.exe" to update bios."
Jeg har dog ikke prøvet at køre noget af det.
Gravatar #13 - kasperd
23. maj 2011 17:55
Tukanfan (10) skrev:
Kan det ikke være, at der ændres på noget i grafikkortets BIOS under selve installationen af en driver?
I teorien kan det godt lade sig gøre. Men det lyder nu mere sandsynligt at der er tale om nogle CMOS indstillinger separat fra selve BIOS. (Rent fysisk er der sikkert hverken tale om ROM eller CMOS men blot nogle separate områder i samme fysiske flash chip.)

Uanset om det er det ene eller det andet der ændres på kortet, så synes jeg det er forkert at gøre den slags under installation/afinstallation. Hvis der er indstillinger der kan ændres på den måde, så kunne der installeres et program sammen med driveren, der kan bruges til at ændre det. Men der burde helt bestemt være en mulighed for at ændre det direkte i kortets BIOS. På et tidspunkt under opstarten burde der komme en melding om at man kan trykke på en bestemt tast for at komme ind i opsætningen.
Gravatar #14 - Daniel-Dane
23. maj 2011 18:03
arne_v (11) skrev:
Ellers kunne jeg forestille mig noget meget meget grimt malware.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTouE_vsFF...
Gravatar #15 - Chewy
23. maj 2011 21:11
@14

Billedet er for lille i forhold til teksten, eller teksten er for stor i forhold til billedet. Man kan jo slet ikke se det kønne ansigt...
Gravatar #16 - Daniel-Dane
23. maj 2011 21:21
I know, men der var ikke noget bedre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login