mboost-dp1

Bredbånd fra Telmore (TDC) med meget højt pakke tab

Gå til bund
Gravatar #1 - ghostface
9. aug. 2009 10:52
Jeg er netop flyttet og har fået bredbånd via Telmore. Er glad for dem fra mit mobil abbonnement og de leverer trods alt en rigtig god service.

Dog er jeg ikke imponeret af deres Bredbånd. Jeg har dog svært ved at se om det er deres skyld eller ej.

Her er et lille forsøg med google.dk:
Ping statistics for 74.125.45.100:
Packets: Sent = 30, Received = 17, Lost = 13 (43% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 149ms, Maximum = 258ms, Average = 211ms

Som i kan se er der over 40% pakke tab. Jeg har som det også viser en del problemer med at sider ikke vil loade første gang eller går død senere hen.

Forbindelsen var en 10/2 til at starte med men måtte nedgraderes til 10/1 fordi de ganske enkelt ikke kunne levere det andet her.

Er det bare et problem jeg må leve med eller er der noget en tekniker reelt kan gøre her?

Det er et setup (med router, bærbar og stationær) der på det gamle net (fiber 25/25) aldrig havde problemer så umiddelbart vil jeg ikke kunne se det er udstyret (udstyr der ikke er ændret på nogen måde siden det i sidste uge var på fiber)

Jeg vil gerne have lidt ammunition til når support skriver tilbage (hvor de sikkert bare skriver det er TDCs dårlige net eller noget)
Gravatar #2 - kasperd
9. aug. 2009 13:30
ghostface (1) skrev:
Dog er jeg ikke imponeret af deres Bredbånd. Jeg har dog svært ved at se om det er deres skyld eller ej.
Det er altid en god idé at undersøge så grundigt som muligt, så man ved det inden man kontakter deres support.

Nogle kan det være umuligt at se for en selv, men man kan altid gøre et ihærdigt forsøg, og så i tilfælde hvor det ikke kan afgøres antage at det er deres fejl. Men i dit tilfælde bør du undersøge det lidt nærmere før du kontakter dem.

Her er et lille forsøg med google.dk:
Ping statistics for 74.125.45.100:
Packets: Sent = 30, Received = 17, Lost = 13 (43% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 149ms, Maximum = 258ms, Average = 211ms

Som i kan se er der over 40% pakke tab. Jeg har som det også viser en del problemer med at sider ikke vil loade første gang eller går død senere hen.
Du bør også prøve med nogle af Telmores egne servere, så de ikke prøver at skyde skylden på os.

Er det bare et problem jeg må leve med eller er der noget en tekniker reelt kan gøre her?
40% pakketab vil jeg betragte som ubrugeligt. På min egen forbindelse har jeg et program der løbende tester forbindelsen og logger hver gang den når op på omkring 10%. Og det forekommer normalt kun nogle få minutter ad gangen med flere dages mellemrum.

To cifrede procenter på pakketab skal ikke være normen. Under normale omstændigheder bør du have under 1%

Det er et setup (med router, bærbar og stationær) der på det gamle net (fiber 25/25) aldrig havde problemer så umiddelbart vil jeg ikke kunne se det er udstyret (udstyr der ikke er ændret på nogen måde siden det i sidste uge var på fiber)

Jeg vil gerne have lidt ammunition til når support skriver tilbage (hvor de sikkert bare skriver det er TDCs dårlige net eller noget)
eg vil anbefale at du prøver med xmtr eller tilsvarende program for at finde ud af hvor på forbindelsen mellem din computer og deres udstyr, at pakketabet forekommer.

Hvilket af udstyret er dit eget, og hvilket udstyr har de leveret?

Normalt vil du have noget udstyr stående, som de har leveret. Hvis du kan finde ud af om pakketabet ligger før eller efter det udstyr, så vil du stå meget bedre.
Gravatar #3 - kasperd
9. aug. 2009 13:56
kasperd (2) skrev:
To cifrede procenter på pakketab skal ikke være normen. Under normale omstændigheder bør du have under 1%
Jeg prøvede lige at køre en ping kommando mellem to computere som begge er koblet på nettet via kabeltv, de er placeret hos to forskellige udbydere. Der blev sendt en pakke rundt i sekundet, og den fik lov at køre i ca. 20 minutter. Her er totalen:

1353 packets transmitted, 1353 received, 0% packet loss, time 1351981ms
rtt min/avg/max/mdev = 57.946/70.031/353.487/16.707 ms

Så selv 1% pakketab bør kun sjældent forekomme.

Pakketab kan enten skyldes en dårlig forbindelse hvor støj ødelægger pakker så de må kasseres eller congestion hvor der simpelthen er for meget traffik til at levere samtlige pakker.

Mellem din computer og din udbyderes routere bør congestion aldrig forekomme med mindre det er dig selv der overføre store mængder traffik.
Gravatar #4 - ghostface
9. aug. 2009 18:55
da linjen blev nedgraderet påstod support at jeg kunne håndtere 20/1 så congestion burde ikke være problemet.

Jeg har lavet mig et bat script jeg kan starte op når det begynder at gå galt. Det pinger kontinuerligt det sidste hop ud af TDCs net (som telmore kører over). Det burde give en indikation om at problemet i det mindste er "lokalt" ikke?

Det program du har der løbende kontrolelrer forbidnelsen er det noget frit og gratis jeg evt. kan bruge til at dokumentere det? Det ville være rart at kunne sige "den og den dag klokken det og det gik det galt"
Gravatar #5 - kasperd
9. aug. 2009 19:19
ghostface (4) skrev:
Jeg har lavet mig et bat script jeg kan starte op når det begynder at gå galt. Det pinger kontinuerligt det sidste hop ud af TDCs net (som telmore kører over). Det burde give en indikation om at problemet i det mindste er "lokalt" ikke?
Det betyder at de i hvert fald ikke kan skyde skylden på serveren i den anden ende, eller nogle andres netværk, da det i det tilfælde er noget de selv kører. Men det vil hjælpe på fejlfindingen, hvis samtlige hops på vejen checkes. Til det formål kan du bruge xmtr som nævnt tidligere, eller traceroute. Hvis du kører traceroute i en løkke i stedet for ping, så tror jeg du får nogle brugbare oplysninger.

Bruger du Windows? Microsoft har vist lavet deres egen variant kaldet tracert. Jeg ved ikke præcist hvad den kan, men jeg vil gætte på, ca. det samme som den almindelige traceroute kommando.

Det program du har der løbende kontrolelrer forbidnelsen er det noget frit og gratis jeg evt. kan bruge til at dokumentere det? Det ville være rart at kunne sige "den og den dag klokken det og det gik det galt"
Det er et lille program, som jeg selv skrev til formålet. Man skal køre det på to forskellige computere, som man vil teste forbindelsen imellem.

De computere jeg bruger det på er online hele tiden (med mindre netforbindelsen går ned). Programmet understøtter ikke NAT, og det er kun testet på Linux. Hvis du stadigvæk er interesseret ligger programmet her:

http://kasperd.net/~kasperd/src/connectivity-probe...

Hvis du kan bruge programmet men mangler en maskine at teste imod, kan jeg godt sætte et par stykker op du kan teste imod.
Gravatar #6 - ghostface
10. aug. 2009 19:08
Det er en windows maskine jeg har. Prøver derfor at lave et batch script der kan klare det.

Kan i evt finde ud af hvorfor det her ikke fungerer?

:loopy
for /f "delims=." %%I in ('ping -n 1 83.88.15.134') do if "%%I"=="Request timed out" (Echo %Date%, %Time%, Timeout, >> timeoutlog.txt)
goto loopy

Det lader til den prøver at pinge "83" alene hvilket betyder den timer ud hver gang ret hurtigt. Det skulle gerne logge dato og tid hver gang svaret er "Request timed out" til en fil og loope
Gravatar #7 - kasperd
15. aug. 2009 12:50
ghostface (6) skrev:
Kan i evt finde ud af hvorfor det her ikke fungerer?
Jeg kender ikke det sprog du bruger, men "delims=." synes jeg lyder forkert. Hvorfor har du det der?
Gravatar #8 - praktikant muffe AKA pewbe
15. aug. 2009 19:25
kasperd (7) skrev:
Jeg kender ikke det sprog du bruger, men "delims=." synes jeg lyder forkert. Hvorfor har du det der?

Han bruger et batch script (kommandoprompt), og delims er gyldigt... Men jeg ved ikke hvorfor det ikke virker :/

Jeg ville måske prøve at sætte IP'en i anførselstegn...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login