mboost-dp1

Bruge to internetforbindelser

Gå til bund
Gravatar #1 - The-Lone-Gunman
27. feb. 2008 12:10
Jeg har to internetforbindelser på hver 2 mbit, den ene kan jeg forbinde til gennem mit trådløse netkort og den anden gennem alm. netstik.

Er det muligt at Windows kan benytte begge forbindelser, så jeg kommer op på 4 mbit samlet?

Jeg kører Windows XP SP2 nu, men kan opgradere til Vista Business hvis det er nødvendigt.
Gravatar #2 - Norrah
27. feb. 2008 12:18
Ikke hvad jeg ved af.. Måske kan du lave en broforbindelse på de 2? det virker jo Peer-To-Peer.

Men jeg lytter da lige spændt med.

Skulle nogen dog finde frem til noget hvor man kan havde 2 skærme på en pc, hvor det ene skærmbillede har en forbindelse, og den anden skærm har en anden. Se det kunne være fedt.
Gravatar #3 - myplacedk
27. feb. 2008 12:18
Du kan ikke fordele én overførsel over to forbindelser, uden at have et fælles punkt "ude på nettet" til at håndtere det. Dvs. fx. en virtuel server i en serverfarm, som har mindst 4 mbit i upload og download.

Dvs. du kan ikke bare smække de to linjer sammen til én 4 mbit-forbindelse, da resten af internettet ikke kan se sammenhængen mellem dem.

Men du kan måske lave et eller andet, så de forbindelser du har bliver fordelt på en eller anden smart måde.

Ellers bliver du måske nødt til at vælge nogle bestemte programmer, som bruger den sekundære forbindelse.

Jeg følger selv spændt med her, da jeg selv regner med at få to forbindelser engang.
Gravatar #4 - zin
27. feb. 2008 12:31
Logisk set burde du kunne tilslutte en router med tre interfaces på, en til LAN og to til WAN og bruge load balancing. Men at få det til at virke i praksis er en helt anden ting. :-)
Plus at omtalte router vil koste en del penge.. 3-4000 vil jeg skyde på - hvis ikke mere..
Gravatar #5 - moisen
27. feb. 2008 14:37
har selv kigget på mulighederne for hvordan man kan lave en home setup med 2 forbindelser

problemet ligger i at du browser dig foreksemple ind på newz.dk hvor du bruger linie nr 1 hvor efter du newz.dk sender det hele tilbage på linie nr 1 hvor efter du igen kigger på noget nyt men denne gang kommer du ud på linie nr 2 dette betyder at du har en ny ip og der ved starter helt forfra

mit bud på hvordan du kan udnytte begge forbindelser er ved at sætte en proxy op der går gemmen linie nr 2
på denne måde vil du kunne sætte op så netradio, torrents osv gå hen over den

jeg ved at du kan lave load balancing med pfsense som er en router/firewall som kan installeret på en pc med 2 eller flere netkort i men jeg har kun brugt pfsense som router for over et år siden
http://www.pfsense.org/index.php?option=com_conten...
Gravatar #6 - Borg[One]
29. feb. 2008 20:21
#4 man vil vel stadig kun kunne benytte de 2 Mbit/s pr download?

Da kommunikationen mellem server og klient går fra IP til IP, så vil pakkerne kun blive sendt til den ene af de to linier.

Så man kan vel lidt sammenligne det med at have 2 kerner.

Den enkelte tråd får ikke den store glæde af, at der er flere kerner, men idet man har flere tråde, så kan de fordele sig på de kerner man har, og derved blive afviklet parallelt, uden at tærer synderligt på hinandens CPU-ressourcer.

#5 er det ikke 'bare' en switching, så du reelt fordeler dine indgående kald på flere linier - så du i bund og grund ender ud i samme situation, som jeg har beskrevet ovenfor?
Gravatar #7 - Jonasee
29. feb. 2008 20:33
det kan godt lade sige gøre, men du skal have en punkt der sammler forbinnelsene for dig.

Læs her:
http://www.version2.dk/artikel/4506?highlight=tdc
Gravatar #8 - Borg[One]
29. feb. 2008 20:51
#7 som jeg læser de indlæg har de samme problem som det jeg påpeger.

Hvis du har 2 forbindelser, har du også 2 eksterne IP-adresser.
Kommunikationen foregår enten til den ene eller den anden forbindelse - og derfor har du kun glæde af det, ved mange samtidige forbindelser.

Derudover taler de om store dyre løsninger, hvor det er ISP'en der levere special-udstyr.

Umiddelbart er det ikke en løsning jeg tror på, men er meget nysgerrig hvis nogen finder en løsning på problematikken.
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
1. mar. 2008 16:49
Hmm, det ser ud til at en løsning kunne være, at jeg køber en router der understøtter openwrt eller dd-wrt, indstiller en af LAN portene til at være en WAN port, sætter en internetforbindelse i hver, også laver load balance, hvorefter jeg forbinder til routeren over trådløs.

Undersøger nærmere, kom gerne med indput :)
Gravatar #10 - The-Lone-Gunman
1. mar. 2008 17:03
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=185...
http://www.hawkingtech.com/products/productlist.ph...

Ellers er det her vist det billigste bud, hvis jeg ikke vil ud og lege med at flashe firmware og rode rundt med en alternativ.
Gravatar #11 - Borg[One]
3. mar. 2008 20:29
#9 hvad er (open/dd)-wrt?

Jeg har stadig svært ved at se, at du kommer ud over problematikken ved de 2 eksterne IP-adresser.

Hvis dit formål blot er at fordele trafikken på 2 linier, så en heftig download-session, kun forbruger halvdelen af din båndbredde kan det vel gøres ved at proppe 2 netkort i din PC?
Gravatar #12 - The-Lone-Gunman
3. mar. 2008 20:41
11 skrev:
hvad er (open/dd)-wrt?

http://www.dd-wrt.com/ | http://openwrt.org/

Kort sagt er den en alternativ firmware, der kan udnyttes på en række routere fra bl.a. Asus og Linksys, da disse benytter sig af noget open source, så den originale firmware også er open source. Det betyder at man kan omdanne routeren til en lille Linux-box, som så kan konfigureres som man lyster... fx lave en LAN-port om til en WAN-port.

Der er også andre firmwares end lige de to.

11 skrev:
Jeg har stadig svært ved at se, at du kommer ud over problematikken ved de 2 eksterne IP-adresser.

Hvis dit formål blot er at fordele trafikken på 2 linier, så en heftig download-session, kun forbruger halvdelen af din båndbredde kan det vel gøres ved at proppe 2 netkort i din PC?

Korrekt, bortset fra at jeg så selv skal sætte min maskine op til hvilke programmer der skal gøre på hvilken linje. Ved at gøre det gennem en router (der så er en lille Linux-maskine) kan den gøre arbejdet for mig, og selv opdele forbindelserne.

Desuden bruger jeg kun bærbare computere :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login