mboost-dp1

BSOD ved Windows install

Gå til bund
Gravatar #1 - air-ml
23. okt. 2008 17:25
Hej Newz-folk.

Jeg er ved at løbe tør for gode idéer.
Jeg har købt følgende maskine brugt:

Intel QX 9650 3.0 Ghz
MSI ATI HD4870, 512 MB OC
Asus P5K Premium Black Pearl
OCZ ReaperX HPC Dual Channel 2 x2 gb
OCZ StealthXStream 600w Silent
Seagate Barracuda 7200.11 500gb

Jeg har installeret linux mint på maskinen og det kører uden problemer.

Det er dog meningen at maskinen skal fungere, som en gamer maskine, så jeg har forsøgt at installere win på den, men får en BSOD under install.

Jeg når forbi muligheden for at vælge raid-drivere osv, men umiddelbart efter den skriver "starting up windows", hvilket så vidt jeg husker er umiddelbart inden man får den mere grafiske installerings grænseflade, får jeg en BSOD.

Fejlbeskrivelsen henviser til en fejl på disken og foreslår jeg prøver igen.

Jeg har forsøgt med 3 forskellige harddiske, hvoraf de 2 har fungeret upåklageligt i mit gamle system.

Jeg har kørt memtest, ingen fejl fundet ved 5 gennemkørsler.

Jeg har prøvet med 3 forskellige cd'er med windows xp pro sp1, 2 cd'er med windows xp home, og en cd med windows xp pro 64.

Af ovenstående cd'er (som er brændte, men jeg har licens og imagene er hentet fra en side der er publiceret af microsoft) har jeg lavet fungerende installs med 2, så jeg tror ikke det er dem der er problemet.

Jeg har også lidt svært ved at tro på en hardwarefejl når linux bare virker?

Nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg kan have overset?

Ethvert råd til debugging eller en løsning vil være meget kærkommen!

På forhånd tak!
Gravatar #2 - tazimn
23. okt. 2008 18:26
Jeg ved at Vista ikke kan installeres når der forefindes mere end 4 GB RAM i maskinen. Selv når det er en 64 bit udgave.

Om det er tilfældet her, lader jeg dig finde ud af, men det er dog en mulighed..
Gravatar #3 - kimx
23. okt. 2008 18:37
Du skal nok bare have fat de rette sata drivere, dem har xp ikke som standart. Typisk skal du bruge et diskettedrev for at loade de rette drivere men de kan også inkluderes på en xp cd vha- nlite.

http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-...
Gravatar #4 - air-ml
23. okt. 2008 19:20
Nu er der godt nok kun 4gb i maskinen, men jeg prøver lige at tage den ene blok ud så :o)

Det lyder som et realistisk bud, har jeg godt nok aldrig hørt om, men stemmer godt overens med en besked om at der ikke kan læses på disken ;o)

Tak for idéerne so far - jeg vender lige tilbage når de er afprøvet!
Gravatar #5 - TWFH
23. okt. 2008 19:31
#4: Med nyere ASUS driver-CD'ere kan du boote fra dem og via et utility derpå skrive de nødvendige drivere ud på en diskette, ellers er metoden som #3 foreskriver det at tilføje dem til XP-installationsmediet ('slipstreaming').

Det er gerne SATA-driverne der volder problemer når der skal installeres XP, jeg vil næsten sige det er mere reglen end undtagelsen, især hvis man sidder med en XP-installationsskive af ældre dato (e.g. 'fra før hardwaren det skal køre på blev lavet').
Gravatar #6 - air-ml
23. okt. 2008 19:52
Det kunne være jeg bare skulle skaffe mig en Vista 64 i stedet?
I forhold til spil-performance er det, så vidt jeg har forstået det samme eller bedre?

Jeg er efter have læst lidt ret overbevist om at #3 og #5 har ret i jeres bud.

Tak for hjælpen!, jeg smider noget Vista på (man skal vel lære det at kende på et tidspunkt ;o)
Gravatar #7 - 3214N
23. okt. 2008 20:44
Jeg har også haft udfordringen en del gange med SATA drev og install af XP. Driveren skal bare slipstreames sammen med XP, og så kører det bare.
Gravatar #8 - Bornslippy
23. okt. 2008 20:58
NEVER MIND....
Troede det var Vista x64 der var snak om...
Gravatar #9 - Killa
23. okt. 2008 21:20
Havde et lignende problem med mit gamle Asus NF4 board. IDE-diske virkede fint, men fik BSoD når jeg prøvede at instalere winXP på min SATA disk. Fik det til at virke ved at ændre access mode i BIOS.
Gravatar #10 - 3214N
24. okt. 2008 06:03
Ja, den med AHCI skal man lige huske...

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Control...
Gravatar #11 - reefermadness  
24. okt. 2008 06:32
Hvis fejlen er relateret til manglende SATA drivere under installationen, er der en god chance for at du kan slå "compability" mode el.lign. til i BIOS når du installerer (bare husk at slå det fra bagefter da det typisk gør harddisken langsommere)
Gravatar #12 - air-ml
25. okt. 2008 10:46
Det har ikke lykkedes mig at få fat i Vista endnu, så jeg har smidt XP på.

Det løste problemet at slå AHCI fra.

igen - MANGE tak for hjælpen!
Gravatar #13 - 3214N
25. okt. 2008 11:27
Godt det virkede!
Gravatar #14 - Ronson ⅍
25. okt. 2008 12:04
Det var så lidt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login