mboost-dp1
Computer crasher når jeg gamer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej alle
Min computer begyndte for noget til siden at crashe efter jeg havde gamet i omkring en times tid. Jeg kontaktede firmaet som jeg købte computeren af, og de gav mig nogle forskellige muligheder jeg kunne prøve, for at se om det kunne hjælpe. Jeg fulgte de råd de kom med, men kan stadig ikke spille ret lang tid uden den crasher. Indtil videre har jeg:
Geninstalleret Windows
Prøvet at tage en RAM blok ud/byttet rundt på dem
Støvet mine blæsere af
geninstalleret drivere til mit grafikkort/opdateret til nyeste
Her i dag popper der så en meddelelse op fra Windows om at jeg mangler at opdatere min grafikdriver. Jeg trykker på linket og den fører mig så ind til en driver-opdatering til et 32-bit system, men jeg har 64-bit. Så er hermed, om muligt, blevet endnu mere forvirret om hvad der kan være galt.
Er der nogen af jer kloge hoveder der har en idé til hvad jeg kan gøre?
Har et ATI Radeon HD 5700 series og kører på Windows 7 Home Premium 64-bit
På forhånd tak
-Nklj
Min computer begyndte for noget til siden at crashe efter jeg havde gamet i omkring en times tid. Jeg kontaktede firmaet som jeg købte computeren af, og de gav mig nogle forskellige muligheder jeg kunne prøve, for at se om det kunne hjælpe. Jeg fulgte de råd de kom med, men kan stadig ikke spille ret lang tid uden den crasher. Indtil videre har jeg:
Geninstalleret Windows
Prøvet at tage en RAM blok ud/byttet rundt på dem
Støvet mine blæsere af
geninstalleret drivere til mit grafikkort/opdateret til nyeste
Her i dag popper der så en meddelelse op fra Windows om at jeg mangler at opdatere min grafikdriver. Jeg trykker på linket og den fører mig så ind til en driver-opdatering til et 32-bit system, men jeg har 64-bit. Så er hermed, om muligt, blevet endnu mere forvirret om hvad der kan være galt.
Er der nogen af jer kloge hoveder der har en idé til hvad jeg kan gøre?
Har et ATI Radeon HD 5700 series og kører på Windows 7 Home Premium 64-bit
På forhånd tak
-Nklj
Du kan hente de nyeste drivere til 64-bit her: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeo...
Hvordan crasher den?
Hvordan crasher den?
Prøv at køre en memtest, og se hvad den siger.
Du kan ikke bruge din computer mens den kører, idet den skal bootes til memtest's bootable drev, men det er vel dét værd for at kunne udelukke RAM-problemer. :)
Har tidligere virket fint for mig, blot at bruge et flashdrev (usb stick) til formålet.
EDIT: Og så siger folk at vi aldrig prøver at hjælpe, og altid er pisse-ubehøvlede? :D
Du kan ikke bruge din computer mens den kører, idet den skal bootes til memtest's bootable drev, men det er vel dét værd for at kunne udelukke RAM-problemer. :)
Har tidligere virket fint for mig, blot at bruge et flashdrev (usb stick) til formålet.
EDIT: Og så siger folk at vi aldrig prøver at hjælpe, og altid er pisse-ubehøvlede? :D
Hold da op det gik hurtigt med svar :D
Jeg har prøvet med den opdatering, men problemet er der stadig.
Det er lidt forskelligt hvordan den crasher. Nogen gange bliver skærmen sort i et godt stykke tid og så starter windows bare igen. Andre gange kommer BSOD. Men har lagt mærke til at hvis jeg har en Skype samtale kørende, kan jeg fortsætte samtalen i op til minut efter skærmen i gået i sort. Jeg bliver dog "advaret" inden den crasher, da skærmen bliver sort i ca. 30 sekunder, et lille stykke tid, før den crasher endeligt. Lidt praktisk, så jeg lige kan nå at gemme :P
Har prøvet at slå automatisk reboot fra ved blå skærm, men det er efterhånden noget tid siden at den har vist blå skærm. Også fordi jeg ikke rigtig gider game, når jeg ved den crasher efter så kort tid.
Er lidt usikker på hvad det Memtest er? Skal jeg bruge en usb stick når det kører eller kan jeg bare lade computeren stå for sig selv i mens?
m910q (2) skrev:Du kan hente de nyeste drivere til 64-bit her: http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeo...
Hvordan crasher den?
Jeg har prøvet med den opdatering, men problemet er der stadig.
Det er lidt forskelligt hvordan den crasher. Nogen gange bliver skærmen sort i et godt stykke tid og så starter windows bare igen. Andre gange kommer BSOD. Men har lagt mærke til at hvis jeg har en Skype samtale kørende, kan jeg fortsætte samtalen i op til minut efter skærmen i gået i sort. Jeg bliver dog "advaret" inden den crasher, da skærmen bliver sort i ca. 30 sekunder, et lille stykke tid, før den crasher endeligt. Lidt praktisk, så jeg lige kan nå at gemme :P
Har prøvet at slå automatisk reboot fra ved blå skærm, men det er efterhånden noget tid siden at den har vist blå skærm. Også fordi jeg ikke rigtig gider game, når jeg ved den crasher efter så kort tid.
Er lidt usikker på hvad det Memtest er? Skal jeg bruge en usb stick når det kører eller kan jeg bare lade computeren stå for sig selv i mens?
Når du fortæller at din Skype samtale fungerer i et stykke tid efter at skærmen går i sort, så er det ganske sansynligt at det er grafikkortet den er galt med - Enten driveren eller hardwaren.
Da du allerede har prøvet med nyeste driver, kan du evt prøve at afinstallere driveren og nøjes med den driver som Microsoft installerer via Windows Update. Løser det problemet, så ved du at det er driveren den er galt med. Opstår problemet stadigvæk, kan det skyldes et defekt grafikkort.
Da du allerede har prøvet med nyeste driver, kan du evt prøve at afinstallere driveren og nøjes med den driver som Microsoft installerer via Windows Update. Løser det problemet, så ved du at det er driveren den er galt med. Opstår problemet stadigvæk, kan det skyldes et defekt grafikkort.
prøv at tjekke hvor varmt din GPU bliver... du kan bruge dette program til det...
er ret sikker på at det er hans GFX det bliver for varmt, hvor efter windows går i BSOD, hvilket han ik kan se da skærmen ikke har noget signal når han GFX er stoppet med at køre
fjols (8) skrev:Det kan godt lyde som et problem med strømforsyningen hvis computeren bare slukker uden at give blå skærm.
er ret sikker på at det er hans GFX det bliver for varmt, hvor efter windows går i BSOD, hvilket han ik kan se da skærmen ikke har noget signal når han GFX er stoppet med at køre
NightZtorm (10) skrev:
nklj (5) skrev:Har prøvet at slå automatisk reboot fra ved blå skærm, men det er efterhånden noget tid siden at den har vist blå skærm
som han skriver er det et stykke tid siden at han har set blå skærm... så vil tro at den i starten bare har fået PC'en til at lukke ned, men efterhånden som den er blevet varmere og varmere, så crasher GFX før PC'en når at lukke ned
som han skriver er det et stykke tid siden at han har set blå skærm... så vil tro at den i starten bare har fået PC'en til at lukke ned, men efterhånden som den er blevet varmere og varmere, så crasher GFX før PC'en når at lukke ned
Nå.. Ville lige teste hvor varm min GPU blev, så fyrede lige op for det ultra-krævende Minecraft. :P Holdt i godt en halv time og temperaturen kom op på 55-58 grader. Samme type "crash" som de fleste andre gange; med sort skærm og ingen blå skærm.
Med hensyn til strømforsyning er jeg ikke sikker på hvor/hvad jeg skal kigge efter. Der står SL-500 Switching Power Supply SW117XC på den
Med hensyn til strømforsyning er jeg ikke sikker på hvor/hvad jeg skal kigge efter. Der står SL-500 Switching Power Supply SW117XC på den
Hvad sker der hvis du lader den stå i noget tid? Kommer billedet tilbage eller er det bare sort skærm til du genstarter?
Jeg havde nemlig et problem efter en opgradering fra et HD4850 til et GTX570.
Når jeg begyndte at udnytte GTX570's ressourcer, så fik jeg sort skærm, men lyden forsatte. Efter lidt tid, så kom billedet tilbage, hvorefter jeg havde massiv fps lag og til sidst endte det tilbage på et stabilt niveau. Indtil det samme skete igen 2-3 minutter senere.
Jeg fandt ud af at min PSU ikke kunne levere nok "umph" til at køre mit grafikkort og efter denne blev opgraderet forsvandt mine problemer.
Edit: Det skal lige siges at jeg meget sjældent oplevede at det endte med en BSoD, men det skete da et par gange.
Jeg havde nemlig et problem efter en opgradering fra et HD4850 til et GTX570.
Når jeg begyndte at udnytte GTX570's ressourcer, så fik jeg sort skærm, men lyden forsatte. Efter lidt tid, så kom billedet tilbage, hvorefter jeg havde massiv fps lag og til sidst endte det tilbage på et stabilt niveau. Indtil det samme skete igen 2-3 minutter senere.
Jeg fandt ud af at min PSU ikke kunne levere nok "umph" til at køre mit grafikkort og efter denne blev opgraderet forsvandt mine problemer.
Edit: Det skal lige siges at jeg meget sjældent oplevede at det endte med en BSoD, men det skete da et par gange.
Har ikke oplevet at den kommer igen, og synes jeg har ladt den stå i et pænt stykke tid. Men har ikke skiftet noget ud siden jeg købte den, og den blev købt samlet. Så hvis det du beskriver er tilfældet vil jeg mene at dem jeg har købt den hos, ikke rigtig har styr på deres ting. Men vil da lige prøve at se næste gang det sker.
Hvis dit grafikkort kun bliver 55-58 grader når det crasher, så vil jeg ikke antage at det er problemet.
Crasher den efter et bestemt tidsrum eller er det kun når den bliver presset?
Mort (6) skrev:Når du fortæller at din Skype samtale fungerer i et stykke tid efter at skærmen går i sort, så er det ganske sansynligt at det er grafikkortet den er galt med - Enten driveren eller hardwaren.
At køre med generic microsoft drivere på et grafikkort er ikke en ordentlig løsning... Desuden bør kortet kunne køre med de officielle drivere, og man skal absolut ikke nøjes med generisk windows drivere..
Men jeg hænger også mest til at det er grafikkortet den er gal med. For du artifacts op til crash? (Altså grafikfejl, prikker, streget, firkanter, polygons der bliver "strukket" / renderet forkert)
conFen (17) skrev:Hvis dit grafikkort kun bliver 55-58 grader når det crasher, så vil jeg ikke antage at det er problemet.
Grafikkortet kan stadig godt være problemet, en fejl på f.eks RAM / GPU behøver ikke resultere i ekstrem varmeudvikling..
#17 Det sker efter et bestemt tidsrum, typisk efter omkring en times tid.
Spillene jeg har prøvet herpå har været Minecraft, WoW og Magicka, så jeg vil ikke mene det er spil der burde presse den nok til at crashe. Den er trods alt kun knapt et år gammel. :)
#18 Får ikke artifacts op til crash, udover at skærmen bliver sort i ca. 20 sekunder hvorefter den går tilbage til billedet, kort tid inden den crasher helt.
Kom lige i tanke om noget mere; Jeg mener at, da det startede åbnede jeg kabinettet og fandt ud af at CPU køleren kørte meget uregelmæssigt, altså som om den ikke havde forbindelse. Så jeg slukkede computeren og tjekkede at alle ledningerne sad i. Da jeg tændte computeren igen kørte CPU-køleren, hvad jeg vil betegne som normalt. (Ved ikke om det har noget at sige, men kan vel ligeså godt komme med alt det info jeg husker)
Spillene jeg har prøvet herpå har været Minecraft, WoW og Magicka, så jeg vil ikke mene det er spil der burde presse den nok til at crashe. Den er trods alt kun knapt et år gammel. :)
#18 Får ikke artifacts op til crash, udover at skærmen bliver sort i ca. 20 sekunder hvorefter den går tilbage til billedet, kort tid inden den crasher helt.
Kom lige i tanke om noget mere; Jeg mener at, da det startede åbnede jeg kabinettet og fandt ud af at CPU køleren kørte meget uregelmæssigt, altså som om den ikke havde forbindelse. Så jeg slukkede computeren og tjekkede at alle ledningerne sad i. Da jeg tændte computeren igen kørte CPU-køleren, hvad jeg vil betegne som normalt. (Ved ikke om det har noget at sige, men kan vel ligeså godt komme med alt det info jeg husker)
nklj (19) skrev:Kom lige i tanke om noget mere; Jeg mener at, da det startede åbnede jeg kabinettet og fandt ud af at CPU køleren kørte meget uregelmæssigt, altså som om den ikke havde forbindelse. Så jeg slukkede computeren og tjekkede at alle ledningerne sad i. Da jeg tændte computeren igen kørte CPU-køleren, hvad jeg vil betegne som normalt. (Ved ikke om det har noget at sige, men kan vel ligeså godt komme med alt det info jeg husker)
Jeg tror helt klart at du skal havde installeret sådan en her
http://technabob.com/blog/wp-content/uploads/2009/...
hvis du vil have gjort det mere diskret skal du prøve med sådan en her:
http://24.media.tumblr.com/tumblr_lm29du0ljn1qzql5...
Og du er overhovedet ikke bekymret, når du gemmer filer fra et system, der allerede er ustabilt? Jeg ville i hvert fald være bekymret for om filsystemet kunne blive beskadiget. Hvor stor risikoen er kan man selvfølgelig ikke afgøre uden at kende problemet.nklj (5) skrev:Jeg bliver dog "advaret" inden den crasher, da skærmen bliver sort i ca. 30 sekunder, et lille stykke tid, før den crasher endeligt. Lidt praktisk, så jeg lige kan nå at gemme
USB stick skal kun bruges til at indlæse memtest fra. Når først memtest er startet vil de eneste eksterne enheder det rører ved være skærmen og tastaturet. Du kan roligt fjerne den USB stick imens memtest kører.nklj (5) skrev:Skal jeg bruge en usb stick når det kører eller kan jeg bare lade computeren stå for sig selv i mens?
Hvis man tilfældigvis har et system der dual booter imellem Windows og Linux er der en genvej til at starte memtest fra boot manageren, og mange Linux distributioner vil allerede have den som en valgmulighed på menuen. På den måde kræves intet eksternt medie for at indlæse memtest. Men hvis ikke du allerede har en boot manager med den nødvendige funktionalitet er det trods alt nemmere at installere memtest på en USB stick end at installere en boot manager på harddisken. Hvis man installere memtest på en USB stick skal man lige være opmærksom på, at afhængigt af hvordan det installeres kan det slette alt hvad der i forvejen ligger på den USB stick.
reefermadness (18) skrev:Mort (6) skrev:...Løser det problemet, så ved du at det er driveren den er galt med. Opstår problemet stadigvæk, kan det skyldes et defekt grafikkort.
At køre med generic microsoft drivere på et grafikkort er ikke en ordentlig løsning... Desuden bør kortet kunne køre med de officielle drivere, og man skal absolut ikke nøjes med generisk windows drivere.
Hvis du nu læser hvad jeg skriver, så er vi ude i at finde fejlen, ikke at han altid skal køre med de drivere som Microsoft leverer.
AMD er berygtet for at lave ret dårlige grafikdrivere og jeg har flere gange selv været ude for at de nyeste drivere, man henter fra deres website, er fejlfyldte.
Jeg har før set færdigsamlede systemer med PSU's der kun lige akkurat og næsten kan trække det samlede system.nklj (16) skrev:Så hvis det du beskriver er tilfældet vil jeg mene at dem jeg har købt den hos, ikke rigtig har styr på deres ting. Men vil da lige prøve at se næste gang det sker.
Satte man bare én harddisk mere i maskinen, så kunne den slet ikke tænde.
Det var vist nok også en 500'er.
Da der sku et par harddiske i, og systemet gerne skulle køre stabilt og i lang tid, så valgte jeg at personen skulle have en 750'er i istedet.
Hvis du kan bruge den driver som Microsoft Update kommer med, uden den giver nogen problemer, så vil jeg foreslå dig at finde en ældre AMD driver at prøve med, bagefter. Men start lige med at prøve Microsoft driveren en dags tid i den situation hvor det normalt fejler.
Okay, så efter noget tids gaming uden en grafikkortdriver er det "lykkedes" mig at få en blå skærm ved crash. Fik fejlen: Kernel_data_inpage_error, og efter hvad jeg kan læse mig frem til har det noget med min harddisk at gøre.
Så er ved at køre en CHKDSK kommando, som jeg håber vil hjælpe. Den har i hvert fald fundet nogle fejl og erstattet nogle beskadigede klynger. Håber det løser problemet :)
Så er ved at køre en CHKDSK kommando, som jeg håber vil hjælpe. Den har i hvert fald fundet nogle fejl og erstattet nogle beskadigede klynger. Håber det løser problemet :)
Ikke for at tage håbet fra dig, men efter en række BSOD'er som du har haft, er det ikke unormalt at harddisken lige skal rettes ind. Men ellers kig her og scroll ned på midten og se om du kan identificere en nærmere årsag ved at kigge på parameter 2-værdien.
Har vi udelukket temperaturen helt?
Jeg havde selv en stock cooler på mit HD5870 som ikke kunne følge med til presset i visse spil. Jeg valgte at eftermontere denne blæser hvliket løste mit problem udover det sænkede støjniveauet markant.
Min PC kan godt finde på at BSOD'e eller spotan-genstarte hvis den bliver for varm (hvilket den normalt ikke gør, men det er sket hvis jeg har lavet fejl i blæser-konfigurationen). Det er jo relativt nemt at teste, hvis du kan give den ekstra godt med luft.
Jeg havde selv en stock cooler på mit HD5870 som ikke kunne følge med til presset i visse spil. Jeg valgte at eftermontere denne blæser hvliket løste mit problem udover det sænkede støjniveauet markant.
Min PC kan godt finde på at BSOD'e eller spotan-genstarte hvis den bliver for varm (hvilket den normalt ikke gør, men det er sket hvis jeg har lavet fejl i blæser-konfigurationen). Det er jo relativt nemt at teste, hvis du kan give den ekstra godt med luft.
nklj (36) skrev:#35
Altså har jo målt temperaturen på mit grafikkort, hvor den kom op på knap 60 grader. Mener ikke det højt nok til at den ikke skulle kunne klare det?
nklj (14) skrev:fyrede lige op for det ultra-krævende Minecraft. :P Holdt i godt en halv time og temperaturen kom op på 55-58 grader. Samme type "crash" som de fleste andre gange; med sort skærm
Det udelukker jo ikke at dit grafikkort giver op ved de ca. 60 grader. Det er også min opfattelse at vi normalt skal op over de 80 før det bliver rigtig kritisk, men du kan jo have et (halv)defekt grafikkort. Prøv at teste lidt mere og se om den konsekvent går ned ved den temperatur. Prøv at teste med forskellige spil og noter hvornår den går ned. Prøv derefter at øge kølingen (ekstra blæser, mere udluftning, w/e) og se hvad der sker hvis du holder temperaturen under crash-grænsen.
Det skal lige være opmærksom på at hvis man lader en computer stå tændt med et åbent kabinet, så kan de føre til overophedning.lorric (42) skrev:prøv at tage siden af dit kabinet og se om det ændrer noget.
Nogle kabinetter har et omhyggeligt designet flow af luft gennem kabinettet. Når du åbner siden vil en del af luften bevæge sig igennem siden i stedet for den vej den var tiltænkt. Dermed risikerer man at luften ikke længere bevæger sig forbi de komponenter, den skal køle ned.
Jeg har set både desktop maskiner og servere, der ville overophede, hvis de fik lov at stå åbne i 10 minutter.
På den anden side var det med IDE kabler nemt at blokere for luftgennemstrømningen. Så et par forkert placerede kabler kunne forårsage overophedning selv hvis kabinettet var lukket. I så fald kunne det hjælpe at åbne kabinettet og sætte en stor blæser op ved siden af.
#43 - På servere og desktop modeller til firmaer kan vi godt blive enige om at airflow er kontrolleret, men de færreste hjemme-spille maskiner er vel designet ud fra airflow. Desuden crasher maskinen jo allerede jævnligt.
Pointen med at tage siden af kabinettet er selvfølgelig at se om det ændrer noget. Hvis mønsteret ændres så er temperaturen sandsynliggjort, ellers er det nok noget andet.
Men en bordventilator der blæser ind i det åbne kabinet kan vi godt blive enige om er en god idé.
Pointen med at tage siden af kabinettet er selvfølgelig at se om det ændrer noget. Hvis mønsteret ændres så er temperaturen sandsynliggjort, ellers er det nok noget andet.
Men en bordventilator der blæser ind i det åbne kabinet kan vi godt blive enige om er en god idé.
Den er lige crashet igen - denne gang hvor siden af kabinettet ikke var på. Har desværre ingen ventilator at sætte til at blæse derind, så har ikke kunnet køle den yderligere. Sidst jeg kiggede lå temperaturen omkring de 60. +/- et par grader. Crashet skete efter 1-1½ time.
Skærmen er gået i sort, men venter lige med at reboote den lidt endnu, for at se om den kommer igen, da computeren stadig kører.. blæserne gør i hvert fald. Tvivler dog.
Skærmen er gået i sort, men venter lige med at reboote den lidt endnu, for at se om den kommer igen, da computeren stadig kører.. blæserne gør i hvert fald. Tvivler dog.
I så fald kan man ikke afgøre, om problemet skyldes for lidt strøm eller for meget varme.
I så fald kan man ikke afgøre, om problemet skyldes for lidt strøm eller for meget varme.
Apparently finder csstener den irrelevant.Daniel-Dane (20) skrev:Hvis ekstra juice fejler, kan du altid bage grafikkortet.
Jeg er helt enig i den generelle metode du foreslår, men her skal det jo så være komponenter (grafik-kort) nærved magen til, for at afgøre noget. Jeg tænker på, at hvis man sætter et ældre grafik-kort i som fx. belaster PSU'en mindre eller ikke tillader samme grafik-opløsning/kvalitet i de spil han spiller, så udelukker han ikke noget 100%.
Edit: Er der garanti på maskinen?
Jeg er helt enig i den generelle metode du foreslår, men her skal det jo så være komponenter (grafik-kort) nærved magen til, for at afgøre noget. Jeg tænker på, at hvis man sætter et ældre grafik-kort i som fx. belaster PSU'en mindre eller ikke tillader samme grafik-opløsning/kvalitet i de spil han spiller, så udelukker han ikke noget 100%.
Edit: Er der garanti på maskinen?
Altså den er under de to år med reklamationsret, men over et halvt år. Mener garantien skiller ved det halve år. Så vidt jeg husker skal jeg vidst kunne bevise at fejlen var der, da jeg fik den, når den er over et halvt år gammel, hvor man bare antager at fejlen var der fra fabrikken af, så længe den er under et halvt år. Men det er vel svært at bevise?
Har ikke yderligere garanti fra virksomheden jeg købte den af.
mht til at skifte dele ud og prøve dem en af gangen, ligger jeg ikke lige inde med en masse computerdele, så der skal jeg vel alligevel til en professionel.
Har ikke yderligere garanti fra virksomheden jeg købte den af.
mht til at skifte dele ud og prøve dem en af gangen, ligger jeg ikke lige inde med en masse computerdele, så der skal jeg vel alligevel til en professionel.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.