mboost-dp1
Det frie fald
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Det passer ikke at massen ikke har nogen betydning i det frie fald.
Massen påvirker ikke hastigheden som et objekt falder med, i vacuum.
Så længe vi ikke er i vacuum så betyder massen stadig at lette genstande (Papir) falder langsommere ned end tunge genstande (Stålplade), hvis begge to har samme størrelse.
Massen påvirker ikke hastigheden som et objekt falder med, i vacuum.
Så længe vi ikke er i vacuum så betyder massen stadig at lette genstande (Papir) falder langsommere ned end tunge genstande (Stålplade), hvis begge to har samme størrelse.
Forklar mig lige HVORFOR at en fjer faldet lige så hurtig som en blyklods i vakuum?!
Jeg ved at fysikken er sådan, BUT WHY?! Jeg mener, når man tænker på tyngdekraften? o_O
Jeg ved at fysikken er sådan, BUT WHY?! Jeg mener, når man tænker på tyngdekraften? o_O
Massen virker jo begge veje.
Har du en større masse, vil den blive påvirket mere af tyngdekraften end en mindre, men det jo er samtidig en større masse der skal accelereres op i fart.
Har du en større masse, vil den blive påvirket mere af tyngdekraften end en mindre, men det jo er samtidig en større masse der skal accelereres op i fart.
Den samlede kraft, der påvirker et legeme, er givet ved accellerationen ganget med dets masse.
Tyngdekraften på et legeme afhænger af legemets masse, jordklodens masse og afstanden imellem deres massemidtpunkt.
DVS. at selvom accellerationen et legeme opnår ved en kraft, er omvendt proportional med legemets masse, så er tyngdekraftens størrelse proportional med legemets masse, hvilket gør, at vi ender med en accelleration, der skyldes gravitationen, altså det der i daglig tale hedder tyngdeaccellerationen,
Alt dette gælder -naturligvis- kun i vacuum, da luftmodstanden også spiller ind, men det er da svar på noget af det.
Newtons 2. lov skrev:a = F m^-1
Tyngdekraften på et legeme afhænger af legemets masse, jordklodens masse og afstanden imellem deres massemidtpunkt.
Tyngdekraft på et legeme ved jordens overflade skrev:
F_G = G m_E m r_E^-2, hvor
F_G er tyngdekraften,
G = 6,67428·10-11 N m^2 kg^-2,
m_E er jordens masse,
m er legemets masse,
r_E er jordens radius.
DVS. at selvom accellerationen et legeme opnår ved en kraft, er omvendt proportional med legemets masse, så er tyngdekraftens størrelse proportional med legemets masse, hvilket gør, at vi ender med en accelleration, der skyldes gravitationen, altså det der i daglig tale hedder tyngdeaccellerationen,
Tyngdeaccellerationen, g skrev:g = a
= (F_G) m^-1
= (G m_E m r_E^-2) m^-1
= G m_E r_E^-2
≈ 9.8 m s^-2.
Alt dette gælder -naturligvis- kun i vacuum, da luftmodstanden også spiller ind, men det er da svar på noget af det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.