mboost-dp1

Disk fejler

Gå til bund
Gravatar #1 - stargate
10. maj 2008 18:47
Har en 300 GB disk der virker i nogle Dir (mp3) og ikke i andre dir så fejler den og skriver noget ala "hardware devise.......... " og så kan jeg ikke komme i nogle dir

Er disken ved at død eller kan den laves
Gravatar #2 - BurningShadow
10. maj 2008 18:54
Har du prøvet scandisk (Windows) eller fsck (Linux)?
Gravatar #3 - stargate
10. maj 2008 18:59
har lavet en error checking og der er den på DEL 4 kommer ikke videre
windows 2000 pro UK
EDIT:
Hvis jeg bare kan få ting ud af den så har jeg en ny 500 GB
Gravatar #4 - BurningShadow
10. maj 2008 19:08
Jeg kunne have fundet på at finde f.eks. en lille Linux Live CD *1 med understøttelse af NTFS, og så se om den kunne læse disken. Så kan du (forhåbenligt) kopiere det hele til den anden disk.
Det kan evt. være nødvendigt at bruge en [P|S]ATA->USB adapter, så den kan tilsluttes efter du har booted maskinen.

*1) Nej jeg kunne naturligvis ikke finde på sådan noget, jeg ville selvfølgelig bruge Syllable, men det er jo ikke det der er vigtigt :-D
Gravatar #5 - stargate
10. maj 2008 19:53
disken er PATA via USB ca 1½ år gamle så der er ingen garanti på den
Gravatar #6 - Borg[One]
10. maj 2008 22:09
#3 hvad er det for en errorchecking du har lavet, der går død?

#4 er Linux bedre tli at læse et defekt NTSC-system end Windows, eller følger der nogen tools med der gør recovery af tabt data lettere?!?
Gravatar #7 - BurningShadow
10. maj 2008 22:26

Det er min erfaring at de er mere tolerante, og jeg har selv haft held til at hente data fra både FAT32 og NTFS formaterede partitioner, som Windows meldte fejl på. Mounted i read-only mode, skulle der ikke være den store risiko ved det.

NTSC vs NTFS
Gravatar #8 - stargate
11. maj 2008 06:41
Error checking er vel scan disk det er en 2000 UK , den søger efter bad sectors og det virker
Gravatar #9 - Borg[One]
12. maj 2008 13:51
#7 NTSC - haha, ja det var vist en typo.
Hvor stort farvespectre understøtter NTFS egentlig?! :)

Interessant mht større fejltolerance på Linux, jeg mener, selve NTFS-delen er jo den samme motor...

#8 Prøv i en kommandolinie at skriv:
chkdsk /f

Den kræver sikkert exclusiv adgang til disken, hvilket betyder scanningen sker under boot.
chkdsk er bedre til at rette op på fejl i FS, end dens billige pendant Scandisk.

Hvis FS er f*cked tilpas meget op, er der ikke så meget at gøre, men det finder du ud af, efter util'en har kørt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login