mboost-dp1
Død SSD
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Min kære ven OCZ Vertex er gået bort, i en alt for ung alder. Den vil blive savnet (ikke mindst dens data).
Det er nok håbløst, når det er en SSD, med med alm. HDD har jeg før haft held til at redde data, når mine gæve med-newz'ere har delt deres viden.
Min seneste backup er nøjagtig 14 dage gammel, hvilket selvfølgelig er noget sløseri, men det er jo svært at ændre på nu, dog ville det glæde mig usigeligt, hvis det alligevel kunne være muligt at redde mit mail program, og mine notater (der er på en NTFS partition).
Jeg har lige prøvet at koble den til maskinen igen, med en USB adapter, men den kan overhovedet ikke ses.
Alle gode råd modtages.
Det er nok håbløst, når det er en SSD, med med alm. HDD har jeg før haft held til at redde data, når mine gæve med-newz'ere har delt deres viden.
Min seneste backup er nøjagtig 14 dage gammel, hvilket selvfølgelig er noget sløseri, men det er jo svært at ændre på nu, dog ville det glæde mig usigeligt, hvis det alligevel kunne være muligt at redde mit mail program, og mine notater (der er på en NTFS partition).
Jeg har lige prøvet at koble den til maskinen igen, med en USB adapter, men den kan overhovedet ikke ses.
Alle gode råd modtages.
Kommer an på om det er logisk fejl eller fysisk fejl !
men tjek følgende:
http://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery...
men tjek følgende:
http://www.easeus.com/data-recovery/other-recovery...
Det må være en fysisk fejl, for den ses ikke på listen over diske, i de udgaver af deres software jeg har afprøvet.
Det må være en fysisk fejl, for den ses ikke på listen over diske, i de udgaver af deres software jeg har afprøvet.
BurningShadow (5) skrev:#4
Er den helt død? Min OCZ Core (1. generations) døde for nylig. Men jeg kunne stadig godt læse data fra disken (brugte en USB/SATA converter)...
Har du prøvet?
Som aller aller sidste udvej, kunne du prøve at bage den. Nøjagtigt som man kan gøre med grafik- og bundkort.
Jeg ville dog ikke stole på at det holder i længden, men du kan være heldig at den lever længe nok til at du kan redde dine data.
Jeg ville dog ikke stole på at det holder i længden, men du kan være heldig at den lever længe nok til at du kan redde dine data.
Ja, og om det skal være varmluft eller grill.BurningShadow (8) skrev:Det ville jeg gerne høre lidt mere om... Temp, tid, osv.
Ellers kontakt http://www.recoverit.dk/data_recovery_priser_2011_...
drbravo (13) skrev:Hvis det hverken virker at fryse eller bage den så prøv at kog den i 15-20 minutter.
Hvordan skulle det virke anderledes end at bage den?
Ideen ved at bage det, er at smelte tinnet, så det reparerer ødelagte forbindelser.
Normalt, så begynder tinnet at smelte omkring 175 grader.
Hvordan vil du bruge kogende vand til det... trykkoger og 16 bar? :)
Ideen ved at bage det, er at smelte tinnet, så det reparerer ødelagte forbindelser.
Normalt, så begynder tinnet at smelte omkring 175 grader.
Hvordan vil du bruge kogende vand til det... trykkoger og 16 bar? :)
Jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til at bage den, da det meste indvendigt er plastic? Eller tager jeg fejl?
Jeg har lige kikket i den, og jeg tror jeg prøver at bage den. Det kan jo ikke gå mere i kage, end det allerede er, for om jeg ikke har adgang til dataene nu, eller om jeg ikke har adgang til dem efter bagning, giver jo det samme i sidste ende. Så kan vi lige så godt få noget positivt ud af det, så vi ved det næste gang der er en der har en død SSD.
Det eneste problem er SATA stikket, der sidder solidt plantet på printet.
Det eneste problem er SATA stikket, der sidder solidt plantet på printet.
De ting der er fastmonterede kan sagtens tåle 200 grader.
Hvordan skulle de ellers kunne tåle at blive loddet på :)
Det er kun alt løs plastik, klistermærker osv. du skal være sikker på at få af.
Forvarm ovnen til 200 grader, varmluft er bedst og jeg kan anbefale at teste temperaturen med et termometer.
Læg printpladen på en bageplade med sølvpapirskugler eller lign. imellem, så der ikke er direkte kontakt. Sølvpapiret må ikke røre komponenter eller printbaner.
Så skal det bare i ovnen i 10 minutter, hvor du derefter slukker og åbner ovnen.
Du må ikke røre kortet før det er blevet så koldt at du kan tage det med hænderne.
De ting der er fastmonterede kan sagtens tåle 200 grader.
Hvordan skulle de ellers kunne tåle at blive loddet på :)
Det er kun alt løs plastik, klistermærker osv. du skal være sikker på at få af.
Forvarm ovnen til 200 grader, varmluft er bedst og jeg kan anbefale at teste temperaturen med et termometer.
Læg printpladen på en bageplade med sølvpapirskugler eller lign. imellem, så der ikke er direkte kontakt. Sølvpapiret må ikke røre komponenter eller printbaner.
Så skal det bare i ovnen i 10 minutter, hvor du derefter slukker og åbner ovnen.
Du må ikke røre kortet før det er blevet så koldt at du kan tage det med hænderne.
madeinrussia (27) skrev:Jeg har hørt det med fryser, men at bage sine it komponenter, det finder jeg yderst morsomt :)
Hvori ligger det morsomme?
Det var en yderst behersket succes.
Jeg kan stadig ikke se disken, men den kan sagtens holde til en tur i ovnen.
Jeg kan stadig ikke se disken, men den kan sagtens holde til en tur i ovnen.
Det kan jeg vel nok?
SATA stikket smeltede ikke, hvilket ville have vanskeliggjort forsøget på at hente data bagefter.
Loddetinnet flød ikke ud over det hele (den ene side vendte jo nedad), og lavede derfor ikke kortslutninger.
Der er ingen synlige skader på komponenterne, men du har da helt ret i at jeg ikke kan udtale mig om ting der ikke kan ses med det blotte øje. Dog er der rigelig mulighed for skader der kan ses.
Omstændighederne i en bageovn, er ikke de samme, som under produktionen...
Det kan jeg vel nok?
SATA stikket smeltede ikke, hvilket ville have vanskeliggjort forsøget på at hente data bagefter.
Loddetinnet flød ikke ud over det hele (den ene side vendte jo nedad), og lavede derfor ikke kortslutninger.
Der er ingen synlige skader på komponenterne, men du har da helt ret i at jeg ikke kan udtale mig om ting der ikke kan ses med det blotte øje. Dog er der rigelig mulighed for skader der kan ses.
Omstændighederne i en bageovn, er ikke de samme, som under produktionen...
Jeg medgiver at det var et lærerigt forsøg, og dit oprindelige problem er ikke blevet forværret(tabt data). jeg er i hvert fald blevet lidt kloger (ja ja alt er relativt!)
Men derudover vil jeg være meget betænkelig ved at købe en fungerende ssd der har været en tur i bageriet. Det vil du sandsynligvis også være.
Men derudover vil jeg være meget betænkelig ved at købe en fungerende ssd der har været en tur i bageriet. Det vil du sandsynligvis også være.
Naturligvis, og hvis det var lykkedes ville jeg ikke have brugt den, til andet end at kopiere alle data til en anden disk. Det samme var tilfældet at jeg skiftede controlleren på en HDD. Det kostede mig derfor to diske, da én døde.
Naturligvis, og hvis det var lykkedes ville jeg ikke have brugt den, til andet end at kopiere alle data til en anden disk. Det samme var tilfældet at jeg skiftede controlleren på en HDD. Det kostede mig derfor to diske, da én døde.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.