mboost-dp1

domæne/dns spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #1 - Mirk
28. feb. 2009 12:00
Kan man godt via sin egen server og gratisdns.dk lave sit helt eget domæne, totalt gratis. eller .. hvad er det.. man Skal! registere det hos.. øh.. dk-hostmaster?.

Spørger fordi jeg lige har sat en server op, ved at følge denne guide. bare for noget sjov, og for at lære noget nyt.
Gravatar #2 - myplacedk
28. feb. 2009 12:26
Hvis du vil have et dk-domæne, skal det registreres hos DK-Hostmaster.

DK-Hostmaster peger så på en godkendt DNS-server efter dit eget valg, fx. GratisDNS.

GratisDNS kan så få indstillingerne manuelt (dvs. du sætter det op via deres browserinterface), eller de kan kopiere indstillinger fra din DNS-server.

Sidstnævnte kaldes "hidden primary". GratisDNS sættes op til at fungere som sekundær DNS, men du fortæller DK-Hostmaster at de er primær DNS. (Og sekundær, og tertiær, og ... øh, fjerde og femte.)
Gravatar #3 - Mirk
28. feb. 2009 12:54
Ah okay. syntes også min tanke om fuldstændig gratis nok var for god til at være sand.

Okay så.. ja. fra dk-hostmaster skal der peges til en godkendt DNS-server, som gratisDNS. den kan ikke bare pege direkte til min server?.

For satan det DNS er godt nok noget der kan drive en til vanvid. har dog vidst fundet en guide der nogenlune gir mig et overskueligt indblik, når der bruges et rigtigt domæne, som www.hejhejtest123.dk.

Har prøvet med 2 gratis domæner jeg har lavet på dyndns.org som der så begge peger direkte til min externe ip og ikke andet. og så bliver sendt videre til min server. men så går der noget galt på min server (fordi jeg fatter hatte af halvdelen hehe) og kan kun få den til et vise en af mine sider.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
28. feb. 2009 14:15
Domænet (hos dk-h) skal pege på en DNS.
Det er DNS'en (hos gratisdns) der peger på din server.
Gravatar #5 - TullejR
28. feb. 2009 14:43
Køb domæne hos gratisdns, og så skal du ikke tænke på dk-toastmaster (ud over aktivering af domænet).
Gravatar #6 - myplacedk
28. feb. 2009 15:09
Mirk (3) skrev:
den kan ikke bare pege direkte til min server?.

Jo, hvis den er godkendt. Men den kan ikke blive godkendt, uden at du dokumenterer at du har forstand på hvad du laver. Men så ryger pointen, så vidt jeg har forstået.

Mirk (3) skrev:
For satan det DNS er godt nok noget der kan drive en til vanvid.

Nah, det er nu ikke så svært at sætte et domæne op. DNS-server, måske. Men den eneste grund til at pille ved det, er vel fordi man har lyst. ;-)

Hvis det at sætte et domæne op ikke er nemt for dig, skulle du nok glemme det med DNS-serveren lidt.

Og nu går det så op for mig, at det måske ikke er en DNS-server du vil sætte op, men bare have et domæne til at pege på en maskine, som du tilfældigvis vil bruge som server. I så fald er det lidt mere simpelt. Så registrerer du bare et domæne hos GratisDNS, og sætter det til at pege på en IP-adresse. Og så er der egentlig ikke meget mere i det.
Gravatar #7 - Mirk
28. feb. 2009 16:07
myplacedk (6) skrev:

Nah, det er nu ikke så svært at sætte et domæne op. DNS-server, måske. Men den eneste grund til at pille ved det, er vel fordi man har lyst. ;-)

Hvis det at sætte et domæne op ikke er nemt for dig, skulle du nok glemme det med DNS-serveren lidt.

Og nu går det så op for mig, at det måske ikke er en DNS-server du vil sætte op, men bare have et domæne til at pege på en maskine, som du tilfældigvis vil bruge som server. I så fald er det lidt mere simpelt. Så registrerer du bare et domæne hos GratisDNS, og sætter det til at pege på en IP-adresse. Og så er der egentlig ikke meget mere i det.

Yep har lyst. lyst til og lære noget nyt. Ja jeg tror jeg sidder og for rodet lidt rundt i det nu med DNS.. hmm.. ville sq være nemt hvis man lige havde en lære mester til at sidde og uppege ens fejl osv.

Men ja. hvad jeg prøver at opnå lige nu. er bare at oprette nogle gratis domæner, ikke bare en. og få dem hostet korrekt ud fra min server.

Ronson (4) skrev:
Domænet (hos dk-h) skal pege på en DNS.
Det er DNS'en (hos gratisdns) der peger på din server.

Ahhh okay.

Så gælder det også for, fks hvis vi siger jeg laver et gratis domæne på dyndns.dk ?. fks, www.mirk.dyndns.dk og den skal pege til gratisdns?, og gratisdns sender videre til min server
Gravatar #8 - TullejR
28. feb. 2009 16:23
#7: Nej. dyndns.dk har selv navneservere. Du skal (og kan heller) ikke bruge gratisdns til den slags, da domænet skal overføres til dem, så de kan blive SOA for domænet..
Gravatar #9 - Mirk
28. feb. 2009 16:42
TullejR (8) skrev:
#7: Nej. dyndns.dk har selv navneservere. Du skal (og kan heller) ikke bruge gratisdns til den slags, da domænet skal overføres til dem, så de kan blive SOA for domænet..

Ah okay : o. jeg fatter bare hat.

Men...
------Update!!!
ignorer min sidste post.

Endelig!. som lys fra en klar himmel har jeg endelig fattet hvordan at få min server til at sende de rigtige sider frem når der bliver tastet en adresse i browseren. lol. alle mine registerede (gratis domæner) dukker nu frem som de skulle...
så simpelt -.-, Do´h.......

Tak alle sammen for jeres svar, lidt klogere blev jeg da : ). nu vil jeg til at se om jeg kan få mail delene til at virke på min server. osv. bygge oven på.
Gravatar #10 - Nextnx
1. mar. 2009 04:30
LoL im confused og nu er det endda et enme jeg dels burde kende godt. Dvs. i do

Jeg er kommet til... (i min, hvad skete der lige der, tanke) :
1. Hvis du bruger gratis domæner hvad bruger du så gratisdns til?
2. Eller har du et "rigtigt" registreret domæne som ligger på gratisdns eller var det, det du gerne ville have eller er de gratis domæner a'okey?
3. Al den snak om DNS-server(dvs. bind osv.)? Er det sådanne en du har sat op og ønsker at bruge?
4. Ved du eller ønskede du at vide hvad dk-hostmaster bruge til?
Gravatar #11 - Mirk
1. mar. 2009 11:47
Nextnx (10) skrev:
LoL im confused og nu er det endda et enme jeg dels burde kende godt. Dvs. i do

Jeg er kommet til... (i min, hvad skete der lige der, tanke) :
1. Hvis du bruger gratis domæner hvad bruger du så gratisdns til?
2. Eller har du et "rigtigt" registreret domæne som ligger på gratisdns eller var det, det du gerne ville have eller er de gratis domæner a'okey?
3. Al den snak om DNS-server(dvs. bind osv.)? Er det sådanne en du har sat op og ønsker at bruge?
4. Ved du eller ønskede du at vide hvad dk-hostmaster bruge til?

1 & 2. Som i min første post. jeg var blevet forvirret over hvordan et rigtigt domæne egentlig blev lavet. om man kunne lave det helt gratis eller hvad. ved bare at få gratisdns til at pege på ens server. lidt af et side spor.
3. jeg er ikke helt sikker.
4. jeg er helt sikker på hvad dk-hostmaster bruges til nu ; ).

Confusing... i know.. Jeg har gang i en masse som jeg aldrig har makket med før(linux.. og de tusind funktioner dette setup har). Nu har jeg fået disse gratis domæner til at virke korrekt. der var noget helt galt med mit setup i ISPConfig. næste udfordring vil måske være at købe et rigtigt domæne og prøve at sætte det op.
Gravatar #12 - thorjak
1. mar. 2009 12:58
For at sætte det lidt forkantet op, alt dette er bare baggrunds viden som du egentlig ikke skal bruges til noget, men du fedter lidt rundt i det.

DK-hostmaster administere top-level domænet .dk.
Dk-hostmaster registere dit domæne, og fortæller root dns serverne hvilke ip adresser de skal hente deres dns tabel fra.
Root dns serverne, er dem hvor "alle" nedarver deres dns fra.

Gratisdns er registeret hos DK-hostmaster til at have "en" dns server.

når du forspørger på et domæne vil din computer spørge dns serveren hvilke adresse den skal kontakte, denne adresse får root serverne fra gratisdns( hvis domænet er registeret det, og det er dk-hostmaster der styrer det, hvis det er et .dk domæne).

DEt er svært at forklare, og håber du fik noget ud af det.
Det jeg tror du sidder og roder med er en apache2 server, der skal reagere forskelligt på forskellige domæner.
Dette gøres med virtualhost's i apache2( der er mange måder at gøre det på).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login