mboost-dp1

Er der nogen grund til der ikke er Special Features på Blu-Ray?

Gå til bund
Gravatar #1 - lolage
12. jul. 2008 21:50
Hej.
Jeg har købt 2 Blu-ray dvd'er, hvor de eneste Special Features var Scene Selection. Og filmene var begge to nogle jeg håbede havde gode special features. Som f.eks. kommentar i filmen og bag filmen. Læste så at på de "Normale" dvd'er at der var masser af Special features. Er der nogen grund Blu-ray ikke har?..

- På forhånd tak.
Gravatar #2 - Jonasee
12. jul. 2008 21:53
vis du nævner vilke film der er vil det nok gøre det nemmer for folk
Gravatar #3 - Norrah
12. jul. 2008 21:56
#2 nej da. For vi på newz er totalt hardcore. Vi behøver ikke facts for at kunne svare korrekt.*

#1 Ja.**

*Henviser til **
**Se selv
Gravatar #4 - jeldtoft
12. jul. 2008 22:01
Jeg har købt 2 Blu-ray dvd'er
2 Blu-ray dvd'er
Blu-ray dvd'er
dvd'er
dvd
Gravatar #5 - Norrah
12. jul. 2008 22:07
#4 også dig Brutus?

Bare fordi han ikke er totalt indforstået med teknologi, så behøver du jo ikke gøre grin med hans talefejl.
Desuden så stammer du jo tydeligvis selv.
Gravatar #6 - gentox
12. jul. 2008 22:11
En film fylder ca. 18-23GB, og da en enkelt lags Blu-ray skive kan rumme 25GB, så gætter jeg på pladsmangel, som grund til manglende ekstramateriale.

Mulighederne øges dog væsentligt ved dobbeltlag, men det er en væsentlig fordyrelse for producenten og derfor ikke nær så udbredt som enkeltlag.

Sjovt nok blev HD DVD punket for ikke at have plads nok til ekstramateriale, da formatet ikke har plads til så mange data som Blu-ray.
Men da de fleste udgivelser var på dobbeltlag(30GB), så var der også plads til ekstramaterialet.

Det hedder i øvrigt ikke Blu-ray dvd, kun Blu-ray.

Har dog lagt mærke til at Sony centret på banegårdspladsen i Århus, netop kalder det Blu-ray DVD film, på deres salgs skilt
Stærkt misvisende.
Gravatar #7 - myplacedk
12. jul. 2008 22:24
6 skrev:
Har dog lagt mærke til at Sony centret på banegårdspladsen i Århus, netop kalder det Blu-ray DVD film, på deres salgs skilt

Det er afløseren til DVD-VHS film. Har du hørt om de snart har fundet en afløser til CD-casettebånd?
Gravatar #8 - nielsbuus
12. jul. 2008 23:24
#7, selvom det kan virke forkert at kalde Blu-Ray Disc for DVD, så ser de to formater fysisk identisk ud og en Blu-Ray afspiller kan som udgangspunkt afspille DVD-film.

Jeg tror tilgengæld ikke der er nogen som vil forveksle DVD og VHS eller CD og Kasettebånd.

Hvis du tænker over det, så kalder vi også iPhone for en mobiltelefon selvom det strengt taget er en Internet Communications Device ( se her: ).

Vi kalder også Creative's Zen afspillere for "mp3 afspillere" selvom de strengt taget burde hedde "Bærbare medieafspillere", da de også afspille WMA, AAC og en håndfuld videoformater.

I denne tråd handler det om hvorvidt du opfatter Blu-Ray som et selvstændigt format uden nogen relation til DVD eller om du opfatter det som en videreudvikling/variant af DVD formatet.

DVD har intet til fælles med VHS udover at slutsignalet som afspilleren producerer er et PAL signal.

Blu-Ray og DVD deler de fleste teknologier og forskellen ligger i datatætheden, opløsningen, indekseringsformatet og de ekstra codecs i Blu-Ray.

Selvom jeg godt kan forsvare at Sony kalder deres Blu-Ray film for "Blu-Ray DVD'er", så er jeg selv tilhænger af at man adskiller det og skelner mellem Blu-Ray film og DVD film...

... men den holdning kan man godt have uden man behøver at behandle folk som idioter fordi de siger Blu-Ray DVD.
Gravatar #9 - Emil Melgaard
13. jul. 2008 00:59
DVD = Digital Versatile Disc

Hvis vi så sammenligner med Blu-ray:

Digital - Ja

Versatile - Ja

Disc - Ja

En Blu-ray disc er derfor teknisk set en DVD. Tænk også på at HD DVD, der jo næsten er identisk med Blu-ray disk, netop kalder sig selv for DVD.

Der står også noget ganske interessant der vedrører det på Wikipedia:

As next generation High definition optical formats also use a disc identical in some aspects yet more advanced than a DVD, such as Blu-ray Disc, the original DVD is occasionally given the retronym SD DVD (for standard definition).
Gravatar #10 - myplacedk
13. jul. 2008 06:00
8 skrev:
#7, selvom det kan virke forkert at kalde Blu-Ray Disc for DVD, så ser de to formater fysisk identisk ud og en Blu-Ray afspiller kan som udgangspunkt afspille DVD-film.

Jeg har set maskiner som kan afspille både DVD og VHS, og både CD og bånd. Den logik kan du ikke bruge til noget.

Og at de ser ens ud gør det kun vigtigere at huske at der er en forskel. Hvis du kalder dem det samme, er det et spørgsmål om tid før folk bliver pokkers sure over at deres DVD-afspillere ikke kan afspille bluray.

8 skrev:
Hvis du tænker over det, så kalder vi også iPhone for en mobiltelefon selvom det strengt taget er en Internet Communications Device

Jeg skrev egentlig en længere forklaring på hvorfor en iPhone er en telefon, men det er egentlig fuldstændigt irrelevant. En "telefon" er et begreb, "Bluray" og "DVD" er navne.

Begrebers betydning flyder, både over tid og alt efter hvem du spørger.
Navnene står for noget helt specifikt, og er beskrevet ufatteligt detaljeret i lange dokumenter. Overholder man ikke alle detaljerne, er det direkte ulovligt at sælge et produkt med det navn.

I denne tråd handler det om hvorvidt du opfatter Blu-Ray som et selvstændigt format uden nogen relation til DVD eller om du opfatter det som en videreudvikling/variant af DVD formatet.

8 skrev:
... men den holdning kan man godt have uden man behøver at behandle folk som idioter fordi de siger Blu-Ray DVD.

Jeg mener at når et navn har en helt præcis definition, så skal man ikke udvande det ved at bruge det forkert.
Men selv om sagen er seriøs nok, kan man jo godt lave lidt sjov.
Og når man lever af at sælge den slags, og man ikke kan finde ud af hvad det hedder, så har man da fortjent at blive lidt til grin.
(Bemærk hvad det var jeg svarede på, det var ikke #1.)
Gravatar #11 - myplacedk
13. jul. 2008 06:02
9 skrev:
DVD = Digital Versatile Disc

Hvis vi så sammenligner med Blu-ray:

Digital - Ja

Versatile - Ja

Disc - Ja

En Blu-ray disc er derfor teknisk set en DVD.

DVD er ikke en generelt beskrivelse, det er en meget præcis definition.

Kan man afspille en bluray disc i en DVD-afspiller? Nej. Ergo er det ikke en DVD.

9 skrev:
Tænk også på at HD DVD, der jo næsten er identisk med Blu-ray disk, netop kalder sig selv for DVD.

Nej, det hedder HD DVD. Navnet siger præcist hvad det er, HD-efterfølgeren til DVD.
Gravatar #12 - nielsbuus
13. jul. 2008 11:46
#11, Walkman var oprindeligt et mærke for bærbare kasetteafspillere. Nu er det synonym med et bærbar kasetteafspiller. Folk kalder også deres Nintendo DS'er for Game Boys og det kan man diskutere legitimiteten af.

Fordi andre gør det, så bliver det ikke nødvendigvis mere rigtigt af den grund.

Jeg tror man kan forestille sig at dvd (som i øvrigt er blevet optaget som et navneord i den danske retskrivningsordbog) kommer til et betyde en optisk disk (myntet på video).

Du kan betragte Blu-Ray som en DVD version, fremfor et fremmed optisk format og derfor skelne mellem Blu-Ray DVD og SD DVD.

Ultimativt er det et spørgsmål om præference og jeg tror vi kommer til at tabe denne her navnekrig fordi forbrugerne har meget nemmere ved at fatte hvad Blu-Ray er hvis man forklarer dem at det er en DVD med forbedret billed og lydkvalitet og at det kræver en særlig DVD afspiller med Blu-Ray support for at kunne afspille disse Blu-Ray DVD'er.
Gravatar #13 - lolage
13. jul. 2008 13:53
................ OK jeg skrev Blu-ray DVD. Big deal ? Og gætter at der ikke er ekstra materiale fordi af pladsen. Men tak for svarene. Filmene er forresten "Bridge to Terabithia" og "Sleepwalking" (2008). Ret ny.
Gravatar #14 - myplacedk
13. jul. 2008 17:13
12 skrev:
#11, Walkman var oprindeligt et mærke for bærbare kasetteafspillere. Nu er det synonym med et bærbar kasetteafspiller.

Ja. Please, lad være med den slags. (I øvrigt, er "walkman" ikke en telefon i dag?)

12 skrev:
Fordi andre gør det, så bliver det ikke nødvendigvis mere rigtigt af den grund.

Nemlig. Selv om nogle kalder en bluray disc for en DVD (eller blueray), så er det stadig ikke korrekt.
Gravatar #15 - myplacedk
13. jul. 2008 17:15
13 skrev:
................ OK jeg skrev Blu-ray DVD. Big deal ?

Nemlig. En ligegyldig fejl. Bemærk at debatten tog fart da #6 sagde at Sony ikke kan finde ud af det, og det er ikke en ligegyldig fejl.

Godt nok inspirerede du debatten, men det er ikke dig den handler om.
Gravatar #16 - gentox
13. jul. 2008 18:06
Walkman er ikke kun en telefon, det er fællesbetegnelsen for alle Sony's små bærbare musikprodukter.
http://www.sony.dk/view/ShowHubPage.action?site=od...
Gravatar #17 - m_abs
13. jul. 2008 20:18
Der er ekstra materiale på min National Treasure 2 og vist også min Ice age 2, begge på blu-ray ;)
Gravatar #18 - gentox
13. jul. 2008 20:33
Tror aldrig det er blevet sagt at det ikke eksisterer.
Men det forekommer ikke så ofte som på DVD, eller for den sags skyld på det nu døde HD DVD.
Gravatar #19 - nielsbuus
13. jul. 2008 20:34
Jeg har 5 Blu-Ray titler og der er - så vidt jeg husker - ekstra materiale på det hele...
Gravatar #20 - gentox
13. jul. 2008 20:42
I samme omfang som til DVD?
For så har du da valgt de rigtige titler, for det jeg har er for det meste en trailer, og et kommentarspor.

Har vel omkring 40 HD DVD, hvor der er en enkelt kun med trailer.
Af de 20 Blu-ray jeg har, er der måske en 4-5 stykker der kan leve op til ekstra materialet på en DVD.

Igen så er der mest materiale på dobbelt lags skiverne, af ret indlysende grunde.
Det hjælper også hvis filmen er kort 80-90 min.
Gravatar #21 - rumagenten
14. jul. 2008 05:56
og det ekstra matriale der er, er som regel i SD kvalitet. så er det sq næsten ligemeget når man har siddet og set filmen i HD.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login