mboost-dp1
Excel formel hjælp..
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej, har brug for lidt hjælp ved ikke om det er simpelt eller kompleks..
Jeg har et regnark med lidt over 1000 poster med tal, hvoraf jeg skal finde ud af hvilke poster der giver et bestemt beløb... Er der en måde at få excel til at finde ud af hvilke poster det drejer sig om..!!
Tak for hjælpen.
M.
Jeg har et regnark med lidt over 1000 poster med tal, hvoraf jeg skal finde ud af hvilke poster der giver et bestemt beløb... Er der en måde at få excel til at finde ud af hvilke poster det drejer sig om..!!
Tak for hjælpen.
M.
Nu skal jeg lige være sikker på jeg har forstået det korrekt.
Du vil have en formel, der fortæller dig hvilke felter der har en bestemt værdi?
Du vil have en formel, der fortæller dig hvilke felter der har en bestemt værdi?
Nej, jeg har et beløb (fx 55,000). Jeg skal finde ud af hvilke felter der summeret giver dette... Altså finde kombinationen af felter der giver det beløb jeg har... Håber det opklarer det nærmere..
Jeg har beløbet det er ikke et summeret beløb, jeg har en 1000 poster med data uden de er summeret, og skal finde ud af hvilke af dem, der giver mit resultat...
Problemet er, at du først bliver nød til at udregne summen af alle kombinationer, før du kan lave et tjek på, om den er lig det ønsket.
Det tror jeg ikke der er nogen praktisk metode til, i Excel.
Det tror jeg ikke der er nogen praktisk metode til, i Excel.
Uden at være alt for skarp til kombinatorik (Det er var 3.g - waaaaay back) så vil et forsigtigt bud lyde, at der er mere end 10 millioner udregninger, hvis ikke en del mere.
Det kan godt blive et omfattende program, som du skal kode for at få det endelige resultat. Derudover kommer det nok også til at tage sin tid at udregne det med en normal "standardprocessor". Men det er i hvert fald en meget interessant problematik.
Det kan godt blive et omfattende program, som du skal kode for at få det endelige resultat. Derudover kommer det nok også til at tage sin tid at udregne det med en normal "standardprocessor". Men det er i hvert fald en meget interessant problematik.
Programmet er nu ikke så omfattende, man skal bare holde tungen lige i munden. :)
Min første tanke var noget rekursivt, bare for at gøre det nemt. Men jeg tror nu jeg vil prøve at gøre det iterativt. Så kører programmet nok lidt hurtigere.
Hvis jeg så havde mere end 5 minutter af gangen til at arbejde på det, ville løsningen nok komme en del hurtigere. ;-)
Hvis jeg nu koncentrerede mig, burde det ikke tage mere end en halv time inkl. lidt optimering.
Programmet er nu ikke så omfattende, man skal bare holde tungen lige i munden. :)
Min første tanke var noget rekursivt, bare for at gøre det nemt. Men jeg tror nu jeg vil prøve at gøre det iterativt. Så kører programmet nok lidt hurtigere.
Hvis jeg så havde mere end 5 minutter af gangen til at arbejde på det, ville løsningen nok komme en del hurtigere. ;-)
Hvis jeg nu koncentrerede mig, burde det ikke tage mere end en halv time inkl. lidt optimering.
13 skrev:Tjah, lidt flere detaljer kunne hjælpe.
Forventet antal poster: Godt 1.000
Er der negative tal imellem? Ja
Forventet antal der skal findes: ?
Er der mere end én løsning?
Forventet antal der skal findes: 1 ET BELØB.
Er der mere end én løsning: DET HÅBER JEG IKK, FOR SÅ ER DER ET NYT PROBLEM.
Det er jo ikke en skidt traad den her. Jeg sidder lidt og soger det praecis samme til afstemning. For at lette en konto afstemning..
Men kan koebe programmet adramatch har, (adramatch.com). Men det koster knapper.!!
Der ligger dog en demo paa deres hjemmeside, som du maaske kan bruge..
Den kan finde ens poster og illiminere. og den kan finde alle de tilfaelde hvor flere poster svarer til 1 modsvarende mm.
Jeg kunne godt taenke mig selv at lave dette i excel, men med de svar du har faaet herinde lyder det ikke til at vaere muligt??
er der en mulighed for at soge ens vaerdier i forskellige kolonner. og naar de er fundet. Saa slette de 2 vaerdier? Filter er ikke en mulighed, da der er ekstra data til alle vaerdierne i andre felter.
Men kan koebe programmet adramatch har, (adramatch.com). Men det koster knapper.!!
Der ligger dog en demo paa deres hjemmeside, som du maaske kan bruge..
Den kan finde ens poster og illiminere. og den kan finde alle de tilfaelde hvor flere poster svarer til 1 modsvarende mm.
Jeg kunne godt taenke mig selv at lave dette i excel, men med de svar du har faaet herinde lyder det ikke til at vaere muligt??
er der en mulighed for at soge ens vaerdier i forskellige kolonner. og naar de er fundet. Saa slette de 2 vaerdier? Filter er ikke en mulighed, da der er ekstra data til alle vaerdierne i andre felter.
Mit problem er jeg orker ikke at skulle til at taste mere end 1000 poster igen i et andet program.. Det var hovedpine nok den første gang.
Og jeg er overrasket at Excel ikke kan klare opgaven enten via formel eller makro... Men måske overvurderer jeg blot programmet.
Og jeg er overrasket at Excel ikke kan klare opgaven enten via formel eller makro... Men måske overvurderer jeg blot programmet.
17 skrev:Forventet antal der skal findes: 1 ET BELØB.
Jeg tror du misforstår spørgsmålet her. :)
Hvis vi tager mit eksempel i #6, så var der to poster i løsningen.
Det er ret relevant for performance. Med 1.000 poster at vælge imellem, og kun én post i løsningen, så er der 1.000 potentielle løsninger. Men er det 1-2 poster, så er der 1.000.000 muligheder. Med 1-3 poster er vi oppe på omkring 998.002.000 potentielle løsninger. Hvis der er op til 500 poster, så bliver det et program der skal køre et stykke tid. ;-)
19 skrev:Mit problem er jeg orker ikke at skulle til at taste mere end 1000 poster igen i et andet program.. Det var hovedpine nok den første gang.
No problem. Digital data er ikke noget man håndterer manuelt, medmindre man har lagret det i et virkeligt åndssvagt format. Og meget kan man sige om Microsoft, men SÅ slem er Excel heller ikke - det er meget nemt at overføre til mit software, hvis jeg får det lavet. :)
Man kan godt lave noget i vba... Kan dog ikke helt gennemskue det, men det skulle være noget med at den tog hvert tal og lagde sammen med tallene fra en ende af, for at tjekke om den gav det rigtige beløb... Jeg er dog for rusten til lige at strikke det sammen
25 skrev:merhaban>>>>>> Yes yes............ jeg kender godt din type!
http://xkcd.com/287/
Ikke forstået...???
Kan ikke huske præcist funktionerne til at gøre dette i excel, men du kan bruge de logiske operatorer til at sige det her (skrevet i pseudo):
Du har en kolonne med alle dine tal
Næste kolonne laver du en formel, der tager venstre kolonne og laver et tjek på om
VALUE=NUMBER
Hvor value er værdien i det felt i venstre kolonne og number er det tal du leder efter - evt. hvis det skal være alle tal under eller over, kan du skrive < eller > istedet for =
I tilfældet af at det er sandt, at den har fundet en af de poster, så skal kolonne 2 give 1 eller skal der stå 0
Så kan du nedenunder kolonnen summere alle værdier ovenover og se antallet af korrekte fund.
Der er sikkert en der kan finde syntaxerne for formlerne hurtigere end jeg kommer hjem og kan undersøge det
Du har en kolonne med alle dine tal
Næste kolonne laver du en formel, der tager venstre kolonne og laver et tjek på om
VALUE=NUMBER
Hvor value er værdien i det felt i venstre kolonne og number er det tal du leder efter - evt. hvis det skal være alle tal under eller over, kan du skrive < eller > istedet for =
I tilfældet af at det er sandt, at den har fundet en af de poster, så skal kolonne 2 give 1 eller skal der stå 0
Så kan du nedenunder kolonnen summere alle værdier ovenover og se antallet af korrekte fund.
Der er sikkert en der kan finde syntaxerne for formlerne hurtigere end jeg kommer hjem og kan undersøge det
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.