mboost-dp1

Excel Hjææææælp!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - esposito
7. nov. 2008 09:03
Hej
Jeg er ved at lave et dokument, hvor jeg skal have indsat et reference nummer. Altså dvs. en formel der gør at fx hver gang dokumentet bliver printet så skifter tallet i cellen... Ex. hvis der står 1 i cellen og man printer ud så skifter den til 2 og så med en videre stigning hver gang der printes...
Det er lidt svært at forklarre, men det skal være sådan at nummeret ikke forkommer flere gange, da det skal bruges som faktura nummer/ordre nummer.
Har siddet og bøvlet med det i 2 dage nu... Håber I kan hjælpe..
Gravatar #2 - zin
7. nov. 2008 09:38
Du vil have et versionsnummer. Skriv det selv, dovne diderik. :-)
Gravatar #3 - esposito
7. nov. 2008 09:43
Hahaha... Tror jeg ikke chefen synes er fedt at skulle...
Gravatar #4 - mindzero
9. nov. 2008 10:38
Har ikke selv testet, men det her lyder lidt som det du vil?
http://www.rondebruin.nl/print.htm#same
Gravatar #5 - myplacedk
9. nov. 2008 10:54
Udskriftsnummer og fakturanummer er ikke det samme. Hvad sker der hvis du opdager en fejl i en faktura, og skal skrive den ud én gang til?
Jeg synes ikke det lyder som en god ide. Det lyder også som om det bliver ret besværligt at gemme de gamle ordrer og fakturaer.

Regnskabs-software er ikke noget man bare lige laver, og så dyrt er det altså heller ikke at købe. Især ikke hvis du skal have penge for at lave det du gør.

Jeg kender selvfølgelig ikke din motivation for at gøre som du gør, men for mig (som har arbejdet med software-udviklingen i mange størrelser og meget forskellige budgetter) lyder det ikke som en optimal løsning, uanset hvor billigt og customized det skal være.

Der er simpelt hen alt for mange små problemer som kan dukke op, og som bliver meget svære at finde en god løsning på.

EDIT: Og de ulemper er bare hvad jeg kom i tanker om i løbet af de sekunder det tog mig at starter på indlægget, så du behøver ikke at forklare dig fra de nævnte ulemper. Det jeg ikke kan lide er selve princippet i at det du laver er meget ufleksibelt, og jeg kunne komme med en meeeget lang liste med potentielle problemer.
Bare en kommentar fra én, som har set alt for mange værdiløse produkter, som kunne have været ganske brugbare, med små ændringer i starten af forløbet.
Gravatar #6 - esposito
10. nov. 2008 07:55
Jeg sidder i en eksport afdeling, hvor vi dagligt har forskellige transportører der henter gods hos os.. Når vi bestiller fragt hos transportøren får de et rekvisitions Nummer af os som de skal oplyse på vores lager når de kommer…
Det vi bruger nu er en fragt rekvisition som vi bestiller udefra, hvor der står et for trygt rekvisitions nummer. Da min chef gerne vil have at vi fremover laver bookingen og rekvisitionen i Excel, betyder det så at vi har brug for at der står et nummer, som vi kan gi transportøren, der bliver opdateret hver gang der fx printes (eller noget andet), så der ikke er nogen af afgangene der får det samme nummer…

Ved ikke om det var en forklaring ???
Gravatar #7 - myplacedk
10. nov. 2008 09:32
Ja det er jo straks noget andet. Så gør det ikke så meget at der går lidt ged i rækkefølgen, så længe der ikke er dubletter.

Men jeg er nu stadig lidt bekymret for hvad der sker med en rekvisition, efter den er udskrevet. Og især hvad der sker, hvis man skriver en rekvisition ud igen senere.

Hvis JEG skulle løse opgaven (men nu er jeg så også software-udvikler), ville jeg gøre mere ud af det.

Jeg forestiller mig et system hvor alle de gamle rekvisitioner ligger som filer, i stil med "rekvisition00001701.xls". Når du laver en ny rekvisition, bliver en skabelon kopieret til en fil med næste ledige nummer, og derefter åbnet i Excel.

Så skulle der være lidt mere styr på det.

Hvordan du så lige præcist finder næste ledige nummer, får kopieret og får indsat nummeret i regnearket, ja det kommer så helt an på hvilke teknologier du har til rådighed, og er vant til at arbejde med.

Fx. hvis det nu var en unix-maskine (eller en Windows-maskine med cygwin installeret) ville JEG nemt kunne lave et shell-script til at håndtere kopieringen. Og hvis det nu var OOo i stedet for MSO, så ville det være nemt at rette nummeret inde i dokumentet.

Men du har nok hverken OOo eller unix-værktøjer lige ved hånden, men så er der nok andre let-tilgængelige Microsoft-baserede løsninger. :)
Gravatar #8 - esposito
10. nov. 2008 14:02
Puh det lyder avanceret... Jeg har kun Office pakken (2007) Til rådighed... Jeg har spurgt vores IT afdeling om de kan hjælpe, men uden held... Eller osse har de for travlt med noget andet...
Gravatar #9 - esposito
10. nov. 2008 14:51
Nå nu har jeg snakket lidt med le cheffe.. Og han vil gerne have at nummeret opdaterer hver gang man gemmer... Findes der en macro for det?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login