mboost-dp1

Ext2 Volume Label

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
5. nov. 2008 00:40
Jeg har 10 diske, i skøn forvirring, og deres volume-labels er Film 01 - Film 10. Hvordan finder jeg ud af hvilken disk, der har hvilken label?
Gravatar #2 - BurningShadow
5. nov. 2008 23:53
Kan det virkelig passe at der ikke er en eneste Linux-mand (eller kvinde), der ved hvordan man læser volume-label fra end ext2 formateret partition?

Efter at have forsøgt i timevis, og googlet som en gal, har jeg mistanke om at Linux er så halvfærdig, at det sikkert slet ikke kan lade sig gøre...

Findes der andre operativ-systemer der ikke kan læse volume-labels fra deres (mere eller mindre) native filsystemer?
Gravatar #3 - squad2nd
6. nov. 2008 00:06
Du har ikke prøvet at undersøge man filen for ´e2label´ ?

Der står som følger:

e2label - Change the label on an ext2 filesystem
SYNOPSIS
e2label device [ new-label ]
DESCRIPTION
e2label will display or change the filesystem label on the ext2 filesystem located on device.

If the optional argument new-label is not present, e2label will simply display the current filesystem label.

If the optional argument new-label is present, then e2label will set the filesystem label to be new-label. Ext2 filesystem labels can be at most 16 characters long; if new-label is longer than 16 characters, e2label will truncate it and print a warning message.

It is also possible to set the filesystem label using the -L option of tune2fs(8).
Gravatar #4 - BurningShadow
6. nov. 2008 00:27

Nej, det har jeg ikke, af den simple grund at der er lidt langt mellem de steder der nævner eksistensen af e2label... ;-)

...men takker for tippet :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login