mboost-dp1

Facebook privatliv

Gå til bund
Gravatar #1 - Lss_1405
15. nov. 2008 01:40
Hej alle.
Ville lige høre om i kunne hjælpe.

Jeg har en facebook profil, og den har jeg opdaget, at den bliver stalket (BEGLOET!) voldsomt på af et familiemedlem. Dette har vist sig at være P****.. irritende.
Jeg vil derfor høre om man kan begrænse info til visse personer? Og ved i evt. hvordan?

PFT - :)
Gravatar #2 - Balder
15. nov. 2008 01:43
Du kan begrænse det således at du får en privat profil.
Men for at dit familie medlem ikke skal kunne se din profil, skal du så fjerne denne fra din venneliste....
Gravatar #3 - Lss_1405
15. nov. 2008 01:47
Det kan jeg ikke gøre da personen vil opdage det, og det kan jeg ikke lade ske'. Jeg er en af hendes 16 venner så det vil være ret tydeligt. Hun skal have lidt info, men meget begrænset.
Gravatar #4 - Balder
15. nov. 2008 01:58
Du kan ikke få det du ønsker, alternativet er at redigere de data du vælger at dele på din offentlige profil.
Gravatar #5 - Lss_1405
15. nov. 2008 02:08
Pis, så må hun få afvide hun skal finde sig noget andet at lave..
Gravatar #6 - vandfarve
15. nov. 2008 08:31
Jeg mener, at du ned til hver person kan præcisere, hvem der må se hvad. Eksempelvis skulle du gerne kunne redigere visningen af dine billeder, så kun personer defineret af dig kan se dem. Tjek oppe i højre hjørne under "Indstillingerne --> Min Konto --> Beskyttelse af personlige oplysninger"
Gravatar #7 - fiskah
15. nov. 2008 08:56
Du kan lave en række vennelister. For hver venneliste kan du så tilføje venner og specificere hvilke ting de må se, eksempelvis Wall, billeder, status, job info, videoer etc.

Eksempelvis kan man lave en liste hvor man tilføjer alle kolleger og herefter fjerner deres ret til at se billeder.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
15. nov. 2008 10:37
Lige meget hvor meget hun "overbeglor" din profil, kan hu jo ikke se mere end du selv lægger op, og hvad er problemet i dette?
Gravatar #9 - Cloud02
15. nov. 2008 11:18
du kan lægge hende ind under limited profiles og så eksludere limited profiles fra at se diverse ting.
Gravatar #10 - ajust
15. nov. 2008 11:26
#8 Det er da 100% forkert. Hun kan da også se, hvis fx en af hans venner uploader og tagger et billede af ham, hvor han ligger uden tøj på i en hæk i Horsens med en flaske snaps op i røven.
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
15. nov. 2008 12:22
så er han jo i sin fulde ret til at melde den "kammerat" til politiet da det er ulovligt at offentliggøre sådanne billeder uden samtygge.
Gravatar #12 - cazotaro
15. nov. 2008 13:23
Dog ville man nok blive underkendt??
hvis andre før har gjort det uden samtykke - der ligger fx. ca 20 billeder af mig jeg aldrig er blevet spurgt om. Ikke at disse genere mig. Men måske en dag kommer der et der gør.
Desuden så kan man vist ikke selv tage sine billeder ned igen? Jeg kan i hvert fald ikke slette mit profilbillede helt igen. Mine venner kan til hver en tid gå ind på min profil og se mine billeder, inkl. de tidligere profilbilleder
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
15. nov. 2008 13:27
Hvorfor skulle han blive underkendt?
Der er ingen tvivl om at det er forbudt og kan straffes når man offentliggører et billede forestillende en person, eller et motiv der kan identificerer en person (nummerplader osv.)

Så så længe personen er en del af hovedmotivet er det helt klart ulovligt når man ikke har fået tilladelse, og jeg har selv meldt og fået ret i sådanne sager.
Gravatar #14 - GormDK
15. nov. 2008 13:42
Angående din 'væg' kan man i hvert fald godt redigere hver enkelt vens adgang til at se, hvad andre skriver til en (så vidt jeg har forstået, har ikke selv brugt det):
Gå ind på din egen væg, vælg indstillinger (lige under hvor du opdaterer din status) og i dropdown-menuen vælger du 'tilpas'. Her kan du så vælge 'pånær disse personer' og vælge vedkommendes navn.
Gravatar #15 - noramskull
15. nov. 2008 13:57

Synes det er ret komisk at du selv lægger informationer ud på en side der er så godt som offentligt tilgængelig, hvorefter du beklager dig over at de forkerte personer læser det.

Ellers så kan du jo gøre det at du til en fest laver noget helt katastrofalt, ala det #10 foreslår og så bagefter virker alle de andre du går og laver slet ikke så slemme længere. Så kan jeres samtaler gå således:

Hende: Jeg kan se at du har været til en fest hvor du har overbrækket dig selv.
Dig: Nå ja, det var vel ikke værre end den gang jeg blev fotograferet mens jeg havde overbrækket mig selv, havde en flaske snaps oppe i røven mens jeg samtidig gav et handjob til ham den hjemløse nede ved havnen.
Hende: ....

Og så er dit problem løst.
Gravatar #16 - GormDK
15. nov. 2008 14:00
Btw, hvor kan du vide, at du bliver stalket?
Er der en funktion til at finde ud af det i Facebook eller er det fordi vedkommende hele tiden kommenterer eller?
Gravatar #17 - MiniatureZeus
15. nov. 2008 15:25
GormDK (16) skrev:
Btw, hvor kan du vide, at du bliver stalket?
Er der en funktion til at finde ud af det i Facebook eller er det fordi vedkommende hele tiden kommenterer eller?

Der er i hvert fald ikke noget bedre, end dem som hele tiden skal kommentere hver enkelt lille detalje i ens liv... Fjæsbog ftw... eller noget... :/
Gravatar #18 - terracide
15. nov. 2008 15:31
Facebook& privacy...two words combined that can't make sense.
Gravatar #19 - ajust
15. nov. 2008 15:44
#18 Oxymoron!
Gravatar #20 - Lss_1405
15. nov. 2008 23:05
1. Det kommer af en tøs og jeg har været sammen - Meget! Og det gider jeg ikk' at skulle ud med det samme, men nogen uploader billeder af det, og inden jeg når at untagge mig selv sidder min moster og overbeglor dem så. Hun konfrontere mig omkring denne tøs foran min mor (og hun er p nysgerrig, og derfor skal hun ikke vide noget.)
Derfor er det ikke noget jeg har valgt!

Du er også vældig komisk!

Cloud02 (9) skrev:
du kan lægge hende ind under limited profiles og så eksludere limited profiles fra at se diverse ting.

Tak for et svar jeg kan bruge :) Hvordan gør jeg det? Hvor finder man funktion? Jeg synes næsten man drukner i funktioner.

Det handler også om jeg gider ikk' at sidde med hvert eneste billed og sige, det og det og det må hun ikke se.
Gravatar #21 - Lss_1405
15. nov. 2008 23:12
Hun er nu blokeret komplet fra billeder og væg-indlæg. Learn it Biiiaaarchh!
Gravatar #22 - Cloud02
16. nov. 2008 09:36
Lss_1405 (20) skrev:
Tak for et svar jeg kan bruge :) Hvordan gør jeg det? Hvor finder man funktion? Jeg synes næsten man drukner i funktioner.

Det handler også om jeg gider ikk' at sidde med hvert eneste billed og sige, det og det og det må hun ikke se.
Du går ind ind under settings --> Account settings --> Profile, og så tilføjer du hendes navn til de dele hun ikke må se.
Har du flere kan du oprette en liste under "Friends" og så banne listen fra at se diverse ting.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login