mboost-dp1
Falsk afsender på SMS
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
En af mine venners telefon nummer bliver misbrugt til at sende nogen ret klamme sms med.
Er det muligt at spore hvor den rigtige afsender er fra, eller er sagen tabt?
Problemet er åbenbart at en eller anden bruger en SMS service og bare plotter min vens telefon nummer ind som afsender.
Er det muligt at spore hvor den rigtige afsender er fra, eller er sagen tabt?
Problemet er åbenbart at en eller anden bruger en SMS service og bare plotter min vens telefon nummer ind som afsender.
Hvis de skal udleverer info, kræver det en dommerkendelse, så vidt jeg husker?
"Skat vil vide, hvem kunderne har ringet til og hvornår, og hvem de har modtaget opkald fra - men den praksis ‘er ganske enkelt ikke tilladt’, siger ekspert i IT- og teleret, herunder persondatabeskyttelse, professor, ph.d. Søren Sandfeld Jakobsen fra Aalborg Universitet.
»Skat har ikke ret til at få disse oplysninger, tværtimod har teleselskaberne pligt til at beskytte dem - med mindre det sker i sager om grov kriminalitet og efter, at Skat har fået en dommerkendelse. Juraen er ekstremt restriktiv på dette område,« siger professor Søren Sandfeld Jakobsen."
"Ønsker politiet samme type oplysninger, kræver det en dommerkendelse, og den får politiet kun, hvis den person, der undersøges, er mistænkt for at have begået en forbrydelse, der kan give mindst seks års fængsel."
- BT
"Skat vil vide, hvem kunderne har ringet til og hvornår, og hvem de har modtaget opkald fra - men den praksis ‘er ganske enkelt ikke tilladt’, siger ekspert i IT- og teleret, herunder persondatabeskyttelse, professor, ph.d. Søren Sandfeld Jakobsen fra Aalborg Universitet.
»Skat har ikke ret til at få disse oplysninger, tværtimod har teleselskaberne pligt til at beskytte dem - med mindre det sker i sager om grov kriminalitet og efter, at Skat har fået en dommerkendelse. Juraen er ekstremt restriktiv på dette område,« siger professor Søren Sandfeld Jakobsen."
"Ønsker politiet samme type oplysninger, kræver det en dommerkendelse, og den får politiet kun, hvis den person, der undersøges, er mistænkt for at have begået en forbrydelse, der kan give mindst seks års fængsel."
- BT
Ronson (2) skrev:Hvis du har adgang til teleudbyderens system - ja. Så er det vel muligt.
Ja han har haft fat i sin udbyder, og de siger at de beskeder ikke er sendt igennem deres system.
Clauzii (3) skrev:#2
Han har vel som udgangspunkt altid krav på en opgørelse over sin egen konto?
Jeg ved ikke helt hvordan det skal kunne lade sig gøre at finde ud af hvem som bruger det. Det er utrolig let at købe sig adgang til en sms gateway og så bare indtaste hvilket som helst navn/nummer som afsender. Det kræver ikke mere end det. Man bare indtaster afsender som en del af en url og så står denne som afsender på beskeden og bliver opfattet af modtagerens telefon som var den sendt fra din vens telefon.
Det er alt for usikkert at det kan gøres på den måde.
Det er alt for usikkert at det kan gøres på den måde.
Hængerøven (4) skrev:Han har vel som udgangspunkt altid krav på en opgørelse over sin egen konto?
Fuldstændig enig.
Men det er iøvrigt ikke sikkert at afsendernummeret nødvendigvis er det rigtige. Automatiserede SMS-systemer kan jo genererer forskellige afsenderadresser f. eks.
/edit, var ved at rette ;)
Tak for info drengene.
Må nok indse at sådan en "Joke" ikke er til at spore og stoppe.
Jo det kan han godt, men kan først se en detajleret opgørelse ved betalingsdagen, indtil der, står det bare som "x Antal Sms sendt" (Han har vist telia) Men ja, de var ikke sendt fra deres system, så lige lidt kunne de hjælpe :(
Må nok indse at sådan en "Joke" ikke er til at spore og stoppe.
Clauzii (6) skrev:Fuldstændig enig. Jeg kan se den på min mobil-konto på nettet. Kan han ikke det?
Jo det kan han godt, men kan først se en detajleret opgørelse ved betalingsdagen, indtil der, står det bare som "x Antal Sms sendt" (Han har vist telia) Men ja, de var ikke sendt fra deres system, så lige lidt kunne de hjælpe :(
Hængerøven (1) skrev:Er det muligt at spore hvor den rigtige afsender er fra, eller er sagen tabt?
Mange SMS-services tillader at man specificerer afsendernummeret, uden kontrol. Det er derfor svært at spore. Jeg tror du skal have fat i politiet. Hvis teleselskaberne undervejs ellers har deres logs i orden, er der da en chance.
Kan det virkeligt passe at svindlerne ikke har prøvet at sende en eneste SMS til modtagere ved den pågældende udbyder? Det kan selvfølgelig godt tænkes at de har et udvalg af afsendernumre og sikrer sig at de aldrig prøver at svindle med afsender og modtagernumre ved samme udbyder. Det ville være oplagt at prøve at undgå, da det åbenlyst vil gøre svindlen lettere at spore.Hængerøven (4) skrev:Ja han har haft fat i sin udbyder, og de siger at de beskeder ikke er sendt igennem deres system.
Tag kontakt til udbyderen for en af modtagerne. Beskeden må nødvendigvis være sendt gennem deres system.
Jeg vil tilslutte mig det forslag. Det lyder som om der er tale om ulovligheder, omend jeg ikke specifikt kan sige hvilken paragraf der er overtrådt. Politiet ved sikkert, hvilken lovgivning der er relevant. Og de har lidt flere muligheder for at få oplysninger ud af teleselskaberne.478907111414718754684 (8) skrev:Jeg tror du skal have fat i politiet.
Lige for at afklare, så er der ikke tale om svindel men chikane.
Det er umiddelbart en der kender min ven der over en periode af et par uger har sendt en række beskeder til folk han kender, med hans nummer som afsender.
Det spøjse er jo, at personen må være en bekendt, for hvordan ville personen ellers vide hvilke nummre vennerne har.
Det er umiddelbart en der kender min ven der over en periode af et par uger har sendt en række beskeder til folk han kender, med hans nummer som afsender.
Det spøjse er jo, at personen må være en bekendt, for hvordan ville personen ellers vide hvilke nummre vennerne har.
kasperd (12) skrev:Det er vel svindel at udgive sig for at være en anden person end man er. Men samtidigt er det også chikane imod både "afsender" og modtager.
Der skal være en form for værdi berøvelse før man kan kalde det svindel :)
Clauzii (3) skrev:#2
- BT
Nope, er det DIT nummer, skal politiet bare have en samtykkeerklæring om teleoplsyninger...ald være med at spille smart om noget du intet aner om.
... der figurerer en tråd på NT omkring dette. Det firma der bruges er:
http://www.afreesms.com/aup - Jeg har dog ikke selv prøvet det.
Edit; det virker.
http://www.afreesms.com/aup - Jeg har dog ikke selv prøvet det.
Edit; det virker.
terracide (14) skrev:ald være med at spille smart om noget du intet aner om.
Jeg lod så også en professor komme mig i forkøbet.
Clauzii (3) skrev:...og den (dommerkendelse!) får politiet kun, hvis den person, der undersøges, er mistænkt for at have begået en forbrydelse, der kan give mindst seks års fængsel.
Clauzii (16) skrev:Jeg lod så også en professor komme mig i forkøbet.Clauzii (3) skrev:...og den (dommerkendelse!) får politiet kun, hvis den person, der undersøges, er mistænkt for at have begået en forbrydelse, der kan give mindst seks års fængsel.
Du fatter stadig hat...prøv at finde ud af hvad sammetykkeerklæring om teleoplysnigner er?
Hint:
Det er når en part giver politiet lov til at indhente A-nummer, B-nummer, mastnummer..alt det fis der...så kræves der INGEN dommerkendelse...blot en samtykkeerklæring.
Nice fail fallcy...argumentum ad auctoritatem...fucktard
Kører din hjerne på AMD...for det tyder på du har en TBL bug ^^
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.