mboost-dp1
Forskel på HD-Rdy og Full-HD?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej,
jeg så lige el-giganten havde et 32" HD-Rdy fladskærm på tilbud til 3.000,- i TV. Jeg kan ikke lige finde det på deres hjemmeside, men dette kunne jeg finde: http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity...
Det er MULIGVIS det tv jeg så i fjernsynet, er ikke sikker da prisen er anderledes. Har ikke meget forstand på det nye med tv, men læste på Ekstra Bladet visse ting man skulle holde øje med.
God billedkvalitet
Helst flere HDMI stik (Kan se det jeg linker til har 2)
God lyd
FULL eller HD-Rdy (Hvor FULL er bedst).
Det med Billed og lydkvalitet kan jeg jo se nede i forretningen, men det med HD ved jeg ikke hvad forskellen er???
Er det "godt nok" med HD-Rdy eller er det UTROLIG meget bedre med et FULL-HD?
Skal bruge det til PS3 og Blu-Ray film (og primært TV, dog ikke HD kanaler).
- På forhånd tak.
jeg så lige el-giganten havde et 32" HD-Rdy fladskærm på tilbud til 3.000,- i TV. Jeg kan ikke lige finde det på deres hjemmeside, men dette kunne jeg finde: http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity...
Det er MULIGVIS det tv jeg så i fjernsynet, er ikke sikker da prisen er anderledes. Har ikke meget forstand på det nye med tv, men læste på Ekstra Bladet visse ting man skulle holde øje med.
God billedkvalitet
Helst flere HDMI stik (Kan se det jeg linker til har 2)
God lyd
FULL eller HD-Rdy (Hvor FULL er bedst).
Det med Billed og lydkvalitet kan jeg jo se nede i forretningen, men det med HD ved jeg ikke hvad forskellen er???
Er det "godt nok" med HD-Rdy eller er det UTROLIG meget bedre med et FULL-HD?
Skal bruge det til PS3 og Blu-Ray film (og primært TV, dog ikke HD kanaler).
- På forhånd tak.
HD-Ready: Mindst 720 linjer, typisk 768.
Full-HD: 1920x1080 (1080 linjer)
Til SD-TV: Ingen forskel overhovedet.
Til HD-TV og BluRay 720p: Ingen forskel.
Til HD-TV og BluRay 1080i: Så skulle der være en forskel. For mig tror jeg ikke den er vigtig. Siden du ikke har sat dig ind i det, går du nok mindre op i det end mig.
Til PS3: Ingen anelse.
Full-HD: 1920x1080 (1080 linjer)
Til SD-TV: Ingen forskel overhovedet.
Til HD-TV og BluRay 720p: Ingen forskel.
Til HD-TV og BluRay 1080i: Så skulle der være en forskel. For mig tror jeg ikke den er vigtig. Siden du ikke har sat dig ind i det, går du nok mindre op i det end mig.
Til PS3: Ingen anelse.
De skriver i link fra #4:
Det er dog ikke nævnt om TVet jeg linker til kan det :l (Burde jeg gå ud fra at det kan da det er Samsung ?).. Der står også i specs. at den ikke har følgende i Front:
Hovedtelefontilslutning i front - nej
A/V i front - nej
S-Video i front - nej
Har den det så slet ikke, eller har den det så bare bag i/siden ??
--
Og så lige ang. Blu-ray. Jeg har en film liggende hvor der står:
"Video - 1080i HIGH DEFINITION".
Hvis jeg afspiller den film på TVet jeg linker til, bliver filmen så automatisk "nedsat" til 720p definition, til "normal dvd kvalitet" eller vil det slet ikke virke?
Dette er altså en vigtig faktor når du køber et nyt TV - det skal kunne håndtere 1080p signaler selvom det ikke nødvendigvis har 1080 liniers opløsning!
Det er dog ikke nævnt om TVet jeg linker til kan det :l (Burde jeg gå ud fra at det kan da det er Samsung ?).. Der står også i specs. at den ikke har følgende i Front:
A/V i front - nej
S-Video i front - nej
--
Og så lige ang. Blu-ray. Jeg har en film liggende hvor der står:
Hvis jeg afspiller den film på TVet jeg linker til, bliver filmen så automatisk "nedsat" til 720p definition, til "normal dvd kvalitet" eller vil det slet ikke virke?
lolage (5) skrev:Jeg har en film liggende hvor der står:
Den vil blive vist uden problemer på dit TV. Men det vil blive skaleret mindst én gang.
Det korte af det lange: Det vil stadig være langt bedre end SD (hvis filmen ellers lever op til det), men måske skal du kigge på opsætningen for at få det bedst mulige ud af det.
(Hvis du er uheldig bliver dit 1080i signal skaleret til 720, og så op til 768 uanset hvad du gør. Men forskellen er nu ikke så stor.)
Okay, så "main thing" er at jeg skal finde ud af om TVet jeg linker til kan "tage imod" 1080i / 1080p Signaler? Da det lyder til at være en vigtig del.
Og hvis nogen ved ang. Front Tilslutningerne jeg skrev om ville det være godt:
Og hvis nogen ved ang. Front Tilslutningerne jeg skrev om ville det være godt:
Der står også i specs. at den ikke har følgende i Front:
A/V i front - nej
S-Video i front - nej
Du kan ikke få fjernsyn i 32" med Full HD, i den størrelse er tv'et så lille at du ikke vil kunne se forskel på 720p og 1080p. Derudover er der kæmpe forskel på 1080i og 1080p. Betegnelsen 1080i dækker over at signalet er "interlaced" (i modsætning til "progessive"), og det betyder at det kun er halvdelen af billedet der opdateres, hvorimod 1080p (og 720p) opdaterer hele billedet på en gang, derfor er 720p sådan set bedre, eller næsten identisk, med 1080i.
Vil dog også påpege at når du er nede i så lav prisklasse vil du ikke få et særlig godt tv.
Vil dog også påpege at når du er nede i så lav prisklasse vil du ikke få et særlig godt tv.
natterjack (8) skrev:Du kan ikke få fjernsyn i 32" med Full HD
#8 Det er ikke rigtigt at du ikke kan få 32" TV med Full HD, for det kan man godt, der er bare ikke så mange af dem. Der er blandt andet det her fra Wupti.com:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/WLE32A65...
Alle HD-ready TV'er kan modtage 720i/p og 1080i/p signaler og skalere det så det passer til dens egen opløsning.
Ok, har også selv en ps3. Så hvis jeg køber en film der er 1080p og afspiller på TVet jeg linker til via PS3 så skærer PS3en altså simpelthen film med de 1080p ned til 720p? :)
For så er det jo fint nok, så på en eller anden måde kan TVet jo ligepludselig godt afspille 1080p hvis man har en ps3.
Ok, har også selv en ps3. Så hvis jeg køber en film der er 1080p og afspiller på TVet jeg linker til via PS3 så skærer PS3en altså simpelthen film med de 1080p ned til 720p? :)
For så er det jo fint nok, så på en eller anden måde kan TVet jo ligepludselig godt afspille 1080p hvis man har en ps3.
Hvis du har mulighed for at spare 2000 kr. ekstra op, så du har 5k, så kan du altså få en meget bedre billedkvalitet..
F.eks. det her sony: http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity...
Som er meget bedre end det samsung du har set på, i forhold til de ekstra 2000 kr. det koster...
LG's G3000 er også godt til prisen.
F.eks. det her sony: http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity...
Som er meget bedre end det samsung du har set på, i forhold til de ekstra 2000 kr. det koster...
LG's G3000 er også godt til prisen.
natterjack (8) skrev:32" med Full HD, i den størrelse er tv'et så lille at du ikke vil kunne se forskel på 720p og 1080p.
Lige for at uddybe den:
For at se alle detaljerne i et 1080-linjers billede på en 32"-skærm, så skal du med et normalt syn sidde 1,3 meter fra skærmen.
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showf...
#22 Den artikel er da lige så videnskabelig som min venstre sok kan flyve.
De tager udgangspunkt i at øjet har en opløsning på 0,029 grader/pixel, hvilket svarer til 155dpi ved en meters afstand.
Det anslås at øjets opløsning er 0,005 grader/pixel, og for at kunne se forskel på to fine linier, skal de være 0,010 grader fra hinanden.
Så en 32" 1080 HDTV har en optimal afstand på 2,1 meter. Og 3,2 meter hvis det kun er en 720p.
De tager udgangspunkt i at øjet har en opløsning på 0,029 grader/pixel, hvilket svarer til 155dpi ved en meters afstand.
Det anslås at øjets opløsning er 0,005 grader/pixel, og for at kunne se forskel på to fine linier, skal de være 0,010 grader fra hinanden.
Så en 32" 1080 HDTV har en optimal afstand på 2,1 meter. Og 3,2 meter hvis det kun er en 720p.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.