mboost-dp1

Gør lokalbruger til lokaladmin?

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
17. jul. 2009 11:17
Mojn

I forbindelse med at vi snart skal lave noget serverflyt, skifte domæne osv., så sidder jeg og roder med lidt forskellige scripts, der skal gøre mit liv meget lettere.

Det meste er mere eller mindre klar til brug, men! Jeg er ramt ind i en mur..

De fleste brugere er lokal-admins på deres pc, men der er nogle stykker, der ikke er det. Og da jeg er doven af natur, gider jeg ikke gå rundt til samtlige pc'ere og tjekke.. Så jeg har tænkt mig at lave et lille script, der tilføjer brugeren til lokal-admin gruppen. Men hvordan fa'en tilføjer med en bruger til administrator-gruppen uden at have administratoradgang?

Jeg har prøvet med et VB-script, og jeg har prøvet med "net localgroup administratorer domæne\bruger /add" uden held.

Nogen der har et godt tip?
Gravatar #2 - 3214N
17. jul. 2009 11:31
Hvad med at tilføje det via en Group Policy?
Gravatar #3 - XorpiZ
17. jul. 2009 11:37

Også en mulighed. Jeg ville bare foretrække et script, da jeg skal være sikker på, at brugeren er lokal-admin, inden resten af scriptet kører, da jeg skal have afinstalleret den gamle AV og installeret den nye. Og det kan kun gøres, hvis man har admin-rettigheder åbenbart. :)
Gravatar #4 - zin
17. jul. 2009 11:54
Bare for at fluekneppe lidt: En lokal-bruger er ikke domæne\bruger - det er en central bruger ;)
Du kunne tilføje Interactive-gruppen til Administratorer.
På denne måde er enhver, der er logget fysisk på maskinen administratorer.
Gravatar #5 - XorpiZ
17. jul. 2009 12:00

Jaja, så gør den påloggede domæne-bruger til lokaladmin.. flueknepper :p

Hvor finder du Interactive-gruppen? Jeg har ikke den gruppe, hverken på lokal-maskinen eller på serveren :<
Gravatar #6 - zin
17. jul. 2009 15:27
XorpiZ; Den er på den lokale maskine. Bare skriv navnet: Interactive og tryk OK. Det virker hos mig. :)
Gravatar #7 - XorpiZ
17. jul. 2009 15:45
ZiN (6) skrev:
XorpiZ; Den er på den lokale maskine. Bare skriv navnet: Interactive og tryk OK. Det virker hos mig. :)

Ok, det prøver jeg, når jeg kommer tilbage på job om 1½ uge :)

Kræver det ikke admin-rettigheder at tilføje den gruppe?
Gravatar #8 - JensOle
17. jul. 2009 16:00
Saa du skal lave et script, der giver en giver en hvilken som helst bruger administrator rettigheder.
Hmm.. jo hvorfor ikke, det er jo Windows.
Gravatar #9 - XorpiZ
17. jul. 2009 16:21
JensOle (8) skrev:
Saa du skal lave et script, der giver en giver en hvilken som helst bruger administrator rettigheder.
Hmm.. jo hvorfor ikke, det er jo Windows.

Groft sagt ja. Men hvis der er en hacker, der sidder fysisk ved en maskine, der er medlem af domænet, så er det jo ligemeget, hvor meget sikkerhed man smider på. Det gælder også linux.

I øvrigt, så må du gerne pakke dine fanboy-kommentarer væk, hvis du ikke har noget mere seriøst at byde ind med.
Gravatar #10 - JensOle
17. jul. 2009 21:01
XorpiZ (9) skrev:
Groft sagt ja. Men hvis der er en hacker, der sidder fysisk ved en maskine, der er medlem af domænet, så er det jo ligemeget, hvor meget sikkerhed man smider på. Det gælder også linux.

Vil du saa scripte en skruetraekkeer ?
Gravatar #11 - XorpiZ
18. jul. 2009 00:59

Ja.

.....
Gravatar #12 - zin
19. jul. 2009 14:37
#7: Det kræver admin-rettigheder at tilføje noget som helst til denne gruppe...
Gravatar #13 - XorpiZ
27. jul. 2009 20:45
ZiN (12) skrev:
#7: Det kræver admin-rettigheder at tilføje noget som helst til denne gruppe...

Tænkte det nok - og så er vi tilbage ved selve kernen i problemet.

Men måske jeg bare skulle rulle det ud via Group Policy så :<
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login