mboost-dp1
Har brug for hjælp
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Har den seneste tid fået et meget irriterende problem, nogle gange og nu mener jeg kun nogen gange for jeg i opstarten denne besked;
CMOS Battery low
CMOS Date/time not set
Press F1 to run setup
Press F2 to load default values and continue.
Går jeg ind i setup og ændre tiden, saver og genstarter, kommer beskeden ikke, men så en dag eller tre senere bang.
Håber der findes en der kan hjælpe mig med mit problem.
CMOS Battery low
CMOS Date/time not set
Press F1 to run setup
Press F2 to load default values and continue.
Går jeg ind i setup og ændre tiden, saver og genstarter, kommer beskeden ikke, men så en dag eller tre senere bang.
Håber der findes en der kan hjælpe mig med mit problem.
hvilket bund kort har du?
men det er batteriet der skal skriftet... hvor gammel er den computer lige?
men det er batteriet der skal skriftet... hvor gammel er den computer lige?
ingen trivl om at det er batteriet det fortæller den jo også selv emn akn bare ikke forstå at en computer der er et år gammer begynder med det jeg har kun oplevet en computer gøre det og den var i nærheden af de 8 år gammel...
men på bundkorte sidder der et batteri tager du en flad skrue trækker kan du løsne en lille klips hvor efter det gerne selv skulle hoppe op
men på bundkorte sidder der et batteri tager du en flad skrue trækker kan du løsne en lille klips hvor efter det gerne selv skulle hoppe op
Men så lige et sidste spørgsmål.
Hvorfor kan den ikke huske tid og dato.
Den blive sat tilbage til 01.01.2006.
Hvorfor kan den ikke huske tid og dato.
Den blive sat tilbage til 01.01.2006.
vis du ikke har mere batteri på kan tiden jo ikke gå mere....
når du slukker din computer midste hele bundkorte strøm og der er det så at batteriet tager over til at holde på de grundlæggende opsætninger og gøre at tiden bliver ved med at gå
når du slukker din computer midste hele bundkorte strøm og der er det så at batteriet tager over til at holde på de grundlæggende opsætninger og gøre at tiden bliver ved med at gå
15 skrev:#14 husk når du sætter nyt batteri at man ikke må røre batteriet.
Dine fingre sætter syreholdige fedtfingre på batteriet, der stille og roligt ødelægger batteriet.
Så sørg for at brug køkkenrolle eller noget andet, så du ikke rør direkte ved det nye batteri.
Den der teori kunne jeg godt tænke mig at du lige uddyber for det lyder da noget usandsynligt.
#17 Erkendt, jeg ved ikke helt hvor meget der er i påstanden - det er gammel børnelærdom - men forklaringen er noget i stil med:
Når vi taler om sølvoxidbatterier, er levetiden for sådan et batteri ofte en hel del år. Da overfladen på begge sider af batteriet bruges som ledene elementer, vil den syre der er i de fedtfingre du sætter på batteriet få batteriet til at ruste eller oxidere så det enten (over tid) arbejder ved nedsat effekt, eller meget enkelt forkorter batteriets levetid.
Som sagt, om der er helt hold i påstanden skal jeg ikke kunne sige - men jeg rør aldrig ved de flade batterier med mine fingre, og når jeg ha været hos urmager og set ham putte batterier i uret, så har det også altid foregået uden mellem hans fingre og batteriet.
Når vi taler om sølvoxidbatterier, er levetiden for sådan et batteri ofte en hel del år. Da overfladen på begge sider af batteriet bruges som ledene elementer, vil den syre der er i de fedtfingre du sætter på batteriet få batteriet til at ruste eller oxidere så det enten (over tid) arbejder ved nedsat effekt, eller meget enkelt forkorter batteriets levetid.
Som sagt, om der er helt hold i påstanden skal jeg ikke kunne sige - men jeg rør aldrig ved de flade batterier med mine fingre, og når jeg ha været hos urmager og set ham putte batterier i uret, så har det også altid foregået uden mellem hans fingre og batteriet.
#20 Det kan godt være, jeg har også spekuleret på det samme - men omvendt kan man sige, at den smule fedtfinger man sætter på en spotpære er nok til at de i brugsanvisningen skriver at man ikke må røre direkte på spotten, da netop fedtfingre ødelægger pæren. Og her taler vi om en glaspære - der i mit hoved burde være temmelig uberørt af et ultra tyndt lag fedt...
Men som sagt, jeg er selv langt fra overbevist - alligevel sætter jeg aldrig fingre på hverken spot-pære eller flade batterier.... :)
Statisk elektricitet til gengæld, gør jeg mig ret få anstrengelser for at undgå...
Men som sagt, jeg er selv langt fra overbevist - alligevel sætter jeg aldrig fingre på hverken spot-pære eller flade batterier.... :)
Statisk elektricitet til gengæld, gør jeg mig ret få anstrengelser for at undgå...
Jeg piratkopierer da ikke... jeg flyver til San Francisco og henter Adam og Jamie så vi kan få det afgjort.
Jeg piratkopierer da ikke... jeg flyver til San Francisco og henter Adam og Jamie så vi kan få det afgjort.
...and this time in Mythbusters...
Will a fingerprint on a cell battery really make your computer make a nuclear explosion?
And does your house survive the big bang of the lightbulb, if you leave a fingerprint on a spot?
Who are the mythbusters...
Jeg tror måske det bliver en af de lidt mere kedelige episoder - særligt den med batteriet, da nedbrydelsen, hvis det er en realitet, sandsynligvis vil tage flere år.
Men okay, så kan de jo lave nogle gode scener med Kari på stranden for ligesom at fylde de tomme huller ud...
Mht fedtfingre på spots, så står det også på de små 10 watts pære, der levere cirka 200 grader - ved den temperatur kan jeg slet ikke forstå at et tyndt lag fedt skulle kunne ødelægge noget som helst på glas.
Hvad angår fedtfingre på knapcellebatterier, er det også en "lærdom" jeg er vokset op med.
Forklaringen er ca den samme, omend det menes at fedtfingrene også kan skabe en lille strømledende effekt mellem de to poler.
Når det kommer til spot/halogen pærer, er årsagen til at man bør undgå og røre ved dem med fingre direkte, at de ikke kan komme så let af med varmen som de har behov for.
Det samme gør sig gældende for forlygte pærer på biler.
Forklaringen er ca den samme, omend det menes at fedtfingrene også kan skabe en lille strømledende effekt mellem de to poler.
Når det kommer til spot/halogen pærer, er årsagen til at man bør undgå og røre ved dem med fingre direkte, at de ikke kan komme så let af med varmen som de har behov for.
Det samme gør sig gældende for forlygte pærer på biler.
#28 er glad for at høre jeg ikke er den eneste der er vokset op med den slags snusfornuftige råd.
Dit argument med halogen giver rigtig god mening, og forklarer bedre problematikken, end at det skulle skade glasset.
Lygterne i bilen, bliver også skiftet uden berøring af mine fingre.
Dit argument med halogen giver rigtig god mening, og forklarer bedre problematikken, end at det skulle skade glasset.
Lygterne i bilen, bliver også skiftet uden berøring af mine fingre.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.