mboost-dp1

Har tænkt mig at prøve lidt linux :-).

Gå til bund
Gravatar #1 - simonduun
29. okt. 2007 18:20
Hejsa.

Som en ikke-stolt windows bruger, har jeg tænkt mig at prøve et lidt mere nørdet styresystem som linux. Problemet er bare at jeg ikke selv kan finde ud af at installere det ordenligt.

Er det ikke noget med at man skal opdele sin harddisk i forskellige dele? Hvilket Os ville f.eks være godt at starte med? Findes der nogen ordentlige guides til linux på nettet?

Er n00b til Linux så hjælp mig, tak :D

Havde selv tænkt på OpenSuSe!.

//Soduno
Gravatar #2 - arne_v
29. okt. 2007 18:24
Hvis du spørger 10 personer om bedste Linux distro får du typisk 11 forskellige svar !

Men i din situation vil jeg foreslå Fedora Core eller Ubuntu.

De bør give dig en nem start.
Gravatar #3 - Bjørn
29. okt. 2007 18:27
Tror Ubuntu vil være en fremragende idé for dig

http://newz.dk/ubuntu-7-10-frigivet
http://newz.dk/ubuntu-7-10-anmeldt-paa-dansk

http://www.ubuntu.com/
http://ubuntudanmark.dk/

Hvis du har en HD fri så smid den i maskinen, brænd image´t ud på en CD og smid den i og installere som XP.

Det skal lige siges at jeg aldrig selv har prøvet det, men går i gang i løbet af de næste dage...
Gravatar #4 - simonduun
29. okt. 2007 18:31
Wov, tak for de hurtige svar :-).

Synes ikke Ubuntu var så fedt, har lyst til at prøve et mere avanceret system :D
Gravatar #5 - themuss
29. okt. 2007 18:32
Så smid en bsd på og leg med de store drenge.
Gravatar #6 - siliankaas
29. okt. 2007 18:35

Man skal lære at kravle før man kan gå - jeg er sikker på at man som Noob har en masse at lære med ubuntu - ellers gør som themuss siger ;-)
Gravatar #7 - trylleklovn
29. okt. 2007 18:37
Vil også anbefale Ubuntu... Så kan du i det mindste boote dit system i et af de første par forsøg og herefter langsomt lære hvordan det fungerer i dybden..

Ved ikke om du vil få så meget mere ud af at lære det "the hard way", hvor du bruger dine første måneders kendskab med GNU/Linux med at prøve på bare at få din installation til at boote .. :P
Gravatar #8 - trylleklovn
29. okt. 2007 18:38
opensuse vil jeg btw fraråde dig at prøve.
Gravatar #9 - arne_v
29. okt. 2007 18:42

Hvad mener du med avanceret ?

Ubuntu skulle da have masser af avancerede features.

Hvis du selv vil builde alt, så er det nok gentoo du vil have fat på, men som andre har antydet - så tag et skridt ad gangen.
Gravatar #10 - plazm
29. okt. 2007 19:13
Tror også du vil tage dig munden for fuld hvis du kaster dig ud i noget alt for avanceret som standard. Som andre nævner ville jeg starte med en "nem" distribution, og så begynde at lave forskellige operationer og ændringer på systemet. Og hvis du vil udfordre dig selv, så prøv at smadre din distribution med vilje og så prøv at fixe det
Gravatar #11 - gentox
29. okt. 2007 19:48
For at citere Christopher Walken:
If you want to learn how to build a house, build a house.
Don't ask anybody, just build a house.

Med andre ord, er der ikke noget som virkelig kan lære en noget som at begå en masse fejl.

Men for din egen skyld så start et blødt sted, og lær Ubuntu rigtigt godt at kende først, før du går over til noget mere "avanceret".
Gravatar #12 - Norrah
29. okt. 2007 19:58
Weee, are the knights who say: "Linux"...
Gravatar #13 - myplacedk
30. okt. 2007 09:18
Jeg har også indtryk af at Ubuntu er den hotte Linux-newbie distribution for tiden.

Den er langt nemmere at komme i gang med end Windows XP (jeg har ikke prøvet Vista, så den kan jeg ikke sammenligne med).

Men det forhindrer dig ikke i et hoppe ud i et prompt og lave ting som Windows-fanboys (no offense intended) ikke anede de ønskede at kunne. :)

(Jeg har flere gange oplevet en Windows-bruger opgave en timelang søgen efter noget software med en bestemt funktion, som jeg kan lave som en one-liner på få minutter. Og porte til Windows på få timer.)
Gravatar #14 - fidomuh
30. okt. 2007 09:26

Offtopic: Programmer som Cygwin er must-have paa et Windows OS tbh..

Noget saa simpelt som rename / search & replace / case adjust - scripts er jo super besvaerligt at lave i windows uden :P
Gravatar #15 - myplacedk
30. okt. 2007 09:32
Nemmerlig. :)
Jeg savner bare /dev frygteligt ofte. Men folks ansigter når jeg smækker en simpel find | xargs grep sammen der løser dagens problem på minutter er priceless. :) (Især hvis der er regexp med.)
Gravatar #16 - fidomuh
30. okt. 2007 10:03

regexp er en nice eye-opener for windows-only admins :D

Diverse inkarnationer af sed scripts kan satme se besynderlige ud hvis man ikke kender til regexp :D
Gravatar #17 - Derfor
30. okt. 2007 10:05
#8 Hvorfor vil du fraråde ham lige netop den distro??
Gravatar #18 - Benjamin Krogh
5. nov. 2007 23:45
#17 se navnet: opensuse

Alle ved at det ikke kan være sikkert, når ALLE folk kan læse koden.

Næh du, proprietær software FTW!
<Gentoo Linux FTW!>

;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login