mboost-dp1

Hjælp! Explorer.exe starter ikke op

Gå til bund
Gravatar #1 - Elskov
29. nov. 2012 16:32
Hej,

Jeg har spurgt i Tråden til Dumme spørgsmål, men nu prøver jeg med en tråd i håb om, at flere ser det og nogen forhåbentlig har en løsning.

Da jeg startede min stationære computer i morges, startede explorer.exe ikke op, da jeg loggede ind på Windows. Min skærm er sort, bortset fra musen, og jeg kan starte joblisten, gå til loginskærmen osv, men jeg kan ikke se mit skrivebord. Jeg kan ikke starte explorer op manuelt, så siger en pop-up, at joblisten er holdt op med at fungere. Det samme sker i fejlsikret tilstand. Jeg kan ikke køre control eller msconfig, så sker det samme igen med joblisten. Jeg tror (!) ikke, jeg har installeret noget siden sidste genstart, så jeg ved ikke, hvad der sker. Jeg har forsøgt mig med "sidst kendte fungerende konfiguration", hvilket hjalp første gang, men da jeg så skulle genstarte, så startede explorer igen ikke op, og nu hjælper den metode ikke længere.

Wtf to do?

Og hvis I har gode idéer, så skær dem gerne ud i pap, da jeg fatter hat af computere :)

Jeg håber virkelig, I kan noget magi!

- Eva
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. nov. 2012 16:51
Og hvis der er en newz'er i århus og omegen (sgt.borup?) så må de gerne komme - Eva giver kaffe og kage (pebernødder)
Gravatar #3 - Elskov
29. nov. 2012 16:54
Thoroughbreed (2) skrev:
Og hvis der er en newz'er i århus og omegen (sgt.borup?) så må de gerne komme - Eva giver kaffe og kage (pebernødder)

Jeg har ikke kaffe :( Men ja, pebernødder!
Gravatar #4 - HrJakobsen
29. nov. 2012 17:11
Har du prøvet med en windows repair disk?
Gravatar #5 - Elskov
29. nov. 2012 17:30
HrJakobsen (4) skrev:
Har du prøvet med en windows repair disk?

what is it?
Gravatar #6 - HrJakobsen
29. nov. 2012 17:37
Det er en disk som kan reparere dit system (i nogle tilfælde i hvert fald). Du kan i hvert fald prøve at køre en scan med den og se om den finder noget.
Den kan vist downloades her:
http://www.windowsreinstall.com/winre/createfromis...
Brænd den ned på en disk eller usb.

Sæt den i computeren, og genstart. Hvis ikke din computer er sat til at boote fra DVD-drevet/usb skal du ændre dette i bios. Der er vist en fane der hedder "Boot" hvor du skal sætte dit dvd-drev/usb til nummer 1 i boot-order.
Gravatar #7 - Elskov
29. nov. 2012 17:49
Og den sletter ikke noget af det, jeg har på computeren?
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. nov. 2012 17:53
For det meste ikke, nej. Der findes to slags repair - en "installerer det hele forfra"-ish, og en "jeg reparerer det der er"-ish

Igen, sidst jeg arbejdede med det var under WinXP, men den burde ikke slette noget.
Gravatar #9 - Elskov
29. nov. 2012 17:55
okay... Jeg vil gerne lige have taget back-up via noget Linux, før jeg forsøger det så Oo
Gravatar #10 - HrJakobsen
29. nov. 2012 18:03
Sidst jeg forsøgte mig med en repairdisk fandt jeg faktisk frem til mine filer da jeg bootede fra disken. Da jeg også var meget panisk for at miste mine filer kopierede jeg dem (stadig fra disken) over på et usb. Så du behøver ikke at installere linux for at gøre det.
Dog endte det med at startuprepair funktionen løste mit problem og jeg kunne igen starte op med alle mine dokumenter uberørt.

Men du skal selvfølgelig gøre hvad du er mest tryg ved:)

Når du starter fra disken får du dette billede:
Jeg ville vælge startup repair. Hvis ikke det virker kan du muligvis bruge comand prompt. Men her må du få hjælp af en anden Newz'er. Det rækker mine evner ikke til:)
Gravatar #11 - Elskov
29. nov. 2012 18:34
Jesus Christ, nu virker det! Jeg loggede mest bare ind "for sjov", for jeg regnede med den sorte skærm igen Oo

Det er fandeme random.

Hvad skal jeg gøre, for at finde ud af, hvad der gik galt, nu hvor jeg har adgang til Windows?
Gravatar #12 - HrJakobsen
29. nov. 2012 18:37
Der står muligvis noget i event viewer.

Windowstast + r -> eventvwr -> Enter -> Windows logs -> system.

Måske..
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. nov. 2012 18:39
Eva, prøv med en STASI®
Gravatar #14 - HrJakobsen
29. nov. 2012 18:44
Husk forresten at gemme de vigtiste filer nu. Så slipper du for at skulle installere linux for at gøre det senere hvis der sker mere.
Gravatar #15 - Chewy
29. nov. 2012 18:55
Hvis jeg var dig ville jeg kører en dybdegående virusscan.
I mine øjne lyder det som noget malware der fucker med din installation.
Jeg tænker noget ala vi-låser-din-computer-indtil-du-betaler-og-fortsætter-derefter-med-at-lade-din-computer-være-låst-så-vi-kan-fortsætte-med-at-presse-penge-af-dig-men-der-er-fucked-noget-op-da-malwaren-spredte-sig-til-din-computer-agtigt-situation...
Gravatar #16 - Elskov
29. nov. 2012 18:58
Jeg fatter intet af Event Viewer :P

Jeg er ved at tage back-up.

TB: Jeg troede det var en softwarefejl?

Edit: Jeg er også ved at scanne for virus
Gravatar #17 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. nov. 2012 19:32
Det kan være noget hardware relateret software hejs - f.eks. en løs forb. i grafikkortet
Gravatar #18 - HrJakobsen
29. nov. 2012 19:35
I Event Viewer skal du bare sortere efter "level" så kommer "critical" til at stå i toppen. Så skal du bare se om der er nogle meddelelser fra tidspunktet hvor fejlen opstod.
Gravatar #19 - Mort
29. nov. 2012 19:36
Nu da computeren kører, så: Remote Assistance, fra en som har forstand på Windows, så han kan finde ud af hvad der er galt, mens den stadig virker :)
Gravatar #20 - Elskov
29. nov. 2012 19:41
Mort (19) skrev:
Nu da computeren kører, så: Remote Assistance, fra en som har forstand på Windows, så han kan finde ud af hvad der er galt, mens den stadig virker :)

Hvem skulle det være? :P
Gravatar #21 - Elskov
29. nov. 2012 19:50
HrJakobsen (18) skrev:
I Event Viewer skal du bare sortere efter "level" så kommer "critical" til at stå i toppen. Så skal du bare se om der er nogle meddelelser fra tidspunktet hvor fejlen opstod.

Der er nogle "kritisk", men det handler bare om genstart uden korrekt at blive lukket ned. Og det passer ikke helt med tidspunktet. Der er en fra i eftermiddags, men problemet startede jo i morges.
Gravatar #22 - csstener(^,^)
29. nov. 2012 20:15
oplevede dette problem på min bærbar. løste det ved med vilje at "ødelægge" dele af windows ved at smække strømmen fra den midt i opstart logoet. Derefter smed jeg en win installations disk i og kørte reparationen af opstart også var problemmet fixet
Gravatar #23 - Elskov
29. nov. 2012 20:18
Er der ikke en eller anden nem måde at geninstallere Windows? På min bærbar skulle man bare vælge et eller andet under setup under opstart, ingen cd'er eller noget.
Gravatar #24 - Elskov
29. nov. 2012 20:20
oh wait, der er jo det der repair halløj som HrJakobsen linkede til. Men jeg kan vist ikke boote fra USB. så skal jeg lige skaffe mig en DVD at brænde ned på.
Gravatar #25 - csstener(^,^)
29. nov. 2012 20:22
Elskov (24) skrev:
oh wait, der er jo det der repair halløj som HrJakobsen linkede til. Men jeg kan vist ikke boote fra USB. så skal jeg lige skaffe mig en DVD at brænde ned på.
hvis det er win 8 og du er tæt på kjellerup så kan du bare komme fordig og hente en win installation
Gravatar #26 - Elskov
29. nov. 2012 20:23
csstener (25) skrev:
hvis det er win 8 og du er tæt på kjellerup så kan du bare komme fordig og hente en win installation

Det er windows 7 :) Og jeg sidder i Aarhus.
Gravatar #27 - sgt.borup
1. dec. 2012 02:37
Thoroughbreed (2) skrev:

Jeg bor stadigvæk ikke i Aarhus :-) men skal måske derned d. 15. i anledning af en fødselsdag
Gravatar #28 - sgt.borup
1. dec. 2012 02:39
Elskov (23) skrev:
Er der ikke en eller anden nem måde at geninstallere Windows? På min bærbar skulle man bare vælge et eller andet under setup under opstart, ingen cd'er eller noget.

Man kan som regel fuldstændig geninstallere Windows hvor dine filer samtidig gemmes !
Gravatar #29 - Elskov
1. dec. 2012 08:42
sgt.borup (28) skrev:
Man kan som regel fuldstændig geninstallere Windows hvor dine filer samtidig gemmes !

but how? :D
Gravatar #30 - HrJakobsen
1. dec. 2012 08:54
Elskov (29) skrev:

Købte du computeren med Win7 installeret?
Hvis du gjorde ligger der muligvis en recovery partition på din harddisk som du kan bruge.
Gravatar #31 - Elskov
1. dec. 2012 09:20
HrJakobsen (30) skrev:
Hvis du gjorde ligger der muligvis en recovery partition på din harddisk som du kan bruge.

Ja, men den er "samle selv", bare af butikken, så jeg ved ikke, om det er tilfældet.
Gravatar #32 - HrJakobsen
1. dec. 2012 09:58
Elskov (31) skrev:
HrJakobsen (30) skrev:

Ja, men den er "samle selv", bare af butikken, så jeg ved ikke, om det er tilfældet.

Jeg undersøger lige om det er muligt at gemme filerne og gendanne windows med recoverydisken eller installationsdisken når jeg kommer hjem om 2-3 timer.
Fandt du en måde at få disken på?
Gravatar #33 - sgt.borup
1. dec. 2012 10:47
Elskov (29) skrev:
sgt.borup (28) skrev:

Hvis man har en helt standard Windows 7 skive så plejer man at have muligheden for at gemme sine gamle filer i en Windows.old mappe når Windows installeres på ny :-)
Gravatar #34 - Rainmeter
1. dec. 2012 11:01
Den "fejl" har jeg lavet et utal af gange, hvor jeg ikke har trykket mig inder under(mener det hedder) avanceret og valgt at slette alt.
Gravatar #35 - Elskov
1. dec. 2012 13:33
HrJakobsen (32) skrev:
Jeg undersøger lige om det er muligt at gemme filerne og gendanne windows med recoverydisken eller installationsdisken når jeg kommer hjem om 2-3 timer.
Fandt du en måde at få disken på?

Jeg har nu fået købt nogle DVD'er at brænde repair disken ned på fra det link, du postede tidligere. Jeg får nok ikke tid til at brænde og forsøge mig med den i dag, så du har ikke travlt :)

Btw, tak for al hjælpen indtil videre.
Gravatar #36 - bbb2020
1. dec. 2012 22:14
Okay. Hvis du har fået adgang til Windows, vil jeg foreslå at du kører en SFC (System File Checker). Det er et program, indbygget i Windows, der gennemsøger og retter eventuelle korrupte systemfiler.

I startmenuen; søg efter "cmd". højre klik på resultatet og vælg "kør som administrator".
I Windows command prompt skriver du nu; "sfc /scannow".

Dernæst vil jeg nok køre en disk scan (chkdsk) for at tjekke om din harddisk er okay.
Åben Windows Explorer og højre klik på C: drevet og vælg "egenskaber". Under fanen "Funktioner" klik på "undersøg" under "Fejlsøgning".
En dialogboks vil åbne op, hvor du har 2 muligheder. Vælg begge (for en sikkerheds skyld) og klik "Start".

Da det er C: drevet du vil undersøge, kan dette ikke gøres medens Windows kører, så du vil blive spurgt om du vil planlægge en skanning næste gang du starter Windows. klik ja eller okay eller hvad den nu skriver (sidder på en win8 der er lidt anderledes og kan ikke huske hvad det hedder i win7).
NB: En disk scan kan tage et par timer, så bare giv dig god tid.

Angående en geninstallation af Windows.
Hvis du starter installations programmet inde fra Windows, får du muligheden for at opgraderer din Windows installation. Gør du det, vil den beholde alle dine personlige filer og programmer intakte.
Personlig mener jeg dog det er bedre med en formatering og en geninstallation helt fra bunden, men det er da værd at prøve.

De fleste bundkort har en gemt boot menu, hvor man kan sætte den til at boote fra en USB. normalt er det F12, men kan også være en af de andre F-knapper. Du vil dog kun kunne finde USB'en hvis den er sat i en USB port når du booter op.
Bemærk at du måske skal ind i den normale F2 bios menu for at slå denne mulighed til. Prøv dig frem.

Har du navnet på dit bundkort, kan jeg hurtig finde muligheden for dig, hvis bundkortet understøtter det.
Gravatar #37 - Elskov
2. dec. 2012 11:58
Jeg er ved at køre en disk scan nu.

Og nu har jeg brændt repair disken.
Gravatar #38 - Elskov
2. dec. 2012 15:22
Så er scanningen færdig, og lortet lader til at virke. Den startede i hvert fald normalt op i første forsøg.

TAK FOR HJÆLPEN! :D :D
Gravatar #39 - XorpiZ
2. dec. 2012 15:49
Det var så lidt!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login